:

Szerző: Koi Tamás

2018. december 7. 12:23

Szoftverhiba vágta el milliók mobilszolgáltatását

Világszerte több tízmillió mobilfelhasználó maradt részben vagy teljes egészében mobilszolgáltatás nélkül a tegnapi napon, miután a svéd Ericsson mobilhálózati eszközeihez fejlesztett egyik szoftverkomponens frissítése balül sült el. A leállás súlyát jól jelzi, hogy a cég elnök-vezérigazgatója személyesen kért bocsánatot az ügyfelektől.

Több tízmillió potenciális ügyfelet érinthetett egy tegnapi, globálisan jelentkező mobilhálózati probléma, melyet a svéd Ericsson hálózatieszköz-beszállító rendszereiben fellépő váratlan szoftverhiba okozott. A legnagyobb kiesés a brit O2 és a japán SoftBank hálózatát sújtotta - csak ez a két cég összesen mintegy 60 millió potenciálisan érintett előfizetővel rendelkezik. A probléma hazánkba tudomásunk szerint nem ért el - Magyarországon az Ericsson a Magyar Telekom első számú hálózatieszköz-beszállítója.

Volt 4G, nincs 4G

A maghálózati eszközökön futó szoftver hibás frissítéséből eredő problémák elsőként tegnap hajnalban jelentkeztek Angliában, az O2 UK országos 4G-s hálózata hajnali öt órára gyakorlatilag teljesen összeomlott. A szolgáltató ügyfélszolgálata a hiba felfedezését követően óriási túlterhelést kapott, a cég ráadásul sokáig nem is adott világos tájékoztatást a hiba okáról és az elhárítás várható idejéről. Az angol operátor 4G-s hálózata végül még tegnap késő este is akadozott, a hiba teljes felszámolását Mark Evans vezérigazgató a ma reggeli órákra ígérte.

noservice

Az angol hálózatot térdre kényszerítő szoftverhiba Japánban is komoly szolgáltatáskiesést eredményezett: a japán SoftBank hálózata gyakorlatilag teljesen leállt a szigetország középső részén (beleértve a fővárost, Tokiót valamint Oszakát is) délután fél egy körül, és csak valamivel hat óra után állt újra helyre. Bár korábban mindkét érintett szolgáltató igyekezett kerülni a konkrét felelős megnevezését, végül az O2 és a SoftBank is közölte, hogy az Ericsson egyik központi hálózati elemének hibás szoftverfrissítése okozta a leállást. Ezeket a frissítéseket legtöbbször központilag terjeszti a beszállító, megállapodástól függően a helyi szolgáltatónál dolgozó szakemberek bevonásával vagy akár anélkül.

Az AI és a nagy full-full-stack trend

Az AI farvizén számos új informatikai munkakör születik, vagy már ismert munkák kapnak új nevet és vele extra elvárásokat is.

Az AI és a nagy full-full-stack trend Az AI farvizén számos új informatikai munkakör születik, vagy már ismert munkák kapnak új nevet és vele extra elvárásokat is.

Tegnap délután öt órakor az Ericsson is megszólalt az ügyben, melynek súlyát jól jelzi, hogy maga az elnök-vezérigazgató, Börje Ekholm kért elnézést a partnerektől, valamint azok ügyfeleitől. A közlemény röviden kitér rá, hogy a hibát konkrétan az okozta, hogy a berendezésekre került szoftverfrissítés lejárt tanúsítvánnyal volt ellátva. Az ügy pontos feltárása jelenleg is folyik, a beszállító szerint ugyanakkor mára jó eséllyel minden érintett szolgáltató újra üzemszerűen működhet.

Dominó-effektus

A mostani incidens ismételten rávilágít arra, hogy a központilag menedzselt maghálózati komponensekben fellépő legapróbb, banális hiba milyen súlyos következményekkel járhat: Az egymásra utalt rendszerekből felépülő, éppen ezért a legtöbbször dominószerűen összeomló hálózat ügyfelek millióitól veszi el ideiglenesen az egyik legfontosabb kommunikációs lehetőséget.

A mostanihoz kísértetiesen hasonló eset történt szinte napra pontosan kilenc évvel ezelőtt Magyarországon is. A Magyar Telekom mobilhálózata 2009. december 4-én szintén egy éjszakai, rutinszerű szoftverfrissítést követően vált részlegesen használhatatlanná gyakorlatilag egy egész munkanapra. A reggel jelentkező hibát teljesen csak délután öt óra környékén sikerült felszámolni - ez volt azóta is a magyar mobilhálózatokat érintő eddigi legnagyobb, országos szintű leállás. A hibát akkor is egy Ericsson hálózati komponens szoftverfrissítése okozta, noha a Telekom hivatalosan soha nem nevezte meg a beszállítóját felelősnek.

Megkérdeztük a szolgáltatót, hogy a tegnapi szoftverhiba okozott-e bármilyen fennakadást a Telekom hálózatának működésében. A cég arról tájékoztatta a HWSW-t, hogy a konkrét hiba nem befolyásolta a hálózat működését, mivel az érintett berendezések nincsenek telepítve a Telekom infrastruktúrájában.

Szeptember 15-én, hétfőn ONLINE formátumú, a Kafka alapjaiba bevezető képzést indít a HWSW, ezért most összefoglaltuk röviden, hogy miért érdemes részt venni ezen a tanfolyamon.

a címlapról

MS

0

Lezárta a Teams-ügyet az EU

2025. szeptember 12. 12:45

A Bizottság elfogadta a Microsoft által tett engedményeket, nincs retorzió az idestova öt éve húzódó eljárás végén.

bango

4

Tartalomautomatával bővül a OneTV

2025. szeptember 12. 09:27

A One tévés platformjába a Bango DVM-jét integrálják, ami jelentős mértékben megkönnyíti az új tartalomszolgáltatások bevezetését.