Szerző: Habók Lilla

2018. szeptember 25. 13:33

Rengeteg újítással érkezik a Google kereső

A 20. évforduló alkalmából a kereső óriás személyre szabottabb és látványosabb találatokat ígér a felhasználóknak.

Több módosítást is végez a Google a keresőben a szolgáltatás 20. évfordulója alkalmából - derült ki a San Francisco-ban tartott Future of Search tájékoztatón. A változtatások nagy része a felhasználók keresési előzményeinek és érdeklődési körének hangsúlyosabb megjelenítésére irányul, melyet strukturált adatokkal és természetesen gépi tanulással szeretne elérni a cég. Ennek értelmében változik többek közt a mobilos Google.com oldal, az androidos Google alkalmazás kezdőképernyője és a találati oldal több része.

Megváltozik a mobiloldal

Szembetűnő újítás lesz, hogy a mobilos Google.com oldalon a keresőmező mellett megjelennek majd a felhasználó válogatott keresési előzményei. Ugyanis a Google közlése szerint egy adott hónapon belül minden nyolcadik keresés egy korábbi ismétlése, azaz a felhasználókat huzamosan ugyanazok a témák érdeklik. Erre hivatkozva, a Google a főoldalon szeretné majd személyre szabottan kiemelni többek közt ezeket a gyakori kereséseket - idézi a TechCrunch.

Ezenkívül a mobilos főoldalra beköltözik a Google alkalmazásból megismert Google Feed, amely ezentúl a Discover nevet viseli. A funkció kiemeli a kereső óriás szerint a felhasználót érdeklő híreket, videókat, "örökzöld tartalmakat" és egyéb információkat. A megjelenő "kártyákat" egyébként szerkeszteni is lehet a mostani appos megoldáshoz hasonlóan, tehát beállíthatóak a kedvelt témák különböző témakörökben (sport, film, zene, részvények stb.), valamint hogy a felhasználó szeretne-e időjárási vagy közlekedési értesítéseket kapni. A mobilos oldalon a szolgáltatás a "következő hetekben" jelenik meg, és a Google itt írt róla részletesebben.

Még személyesebb találati lista

További személyre tartalom jelenik majd meg a találati oldalon, ahol a begépelt keresőkifejezéssel kapcsolatban feltűnnek a Google szerint releváns keresési előzmények - nem minden esetben, csak ha az algoritmus úgy ítéli meg. A cég példája szerint, ha valaki a sátorozásra keres, akkor megjelennek lehetséges keresésekként a 2-3 nappal ezelőtt böngészett családi sátorozásra, legjobb sátrak ismérveire utaló keresőkifejezések egyaránt. Természetesen a cég kérdésre gyorsan hozzátette, hogy bármelyik előzményt el lehet tüntetni, vagy ki lehet kapcsolni véglegesen is az előzmények megjelenítését - ettől függetlenül a Google továbbra is követni fogja a kereséseket, csak nem emeli ki főoldalon.

google_gyujtemenyek

A keresések figyelésére és rendszerezésére már csak azért is szükség van, hogy az azonos szóval leírható, de valójában különböző témakörbe tartozó kifejezéseket szemantikus hálóba gyűjtse a rendszer. Múlt héten, a magyar újságíróknak tartott belső képzésen Daniel Rzasa, a Google News Lab oktatója a Lincoln kifejezést hozta fel erre példaként, amely egyszerre lehet az amerikai elnök, egy film vagy egy autómárka is. A vállalat tájékoztatása szerint a kereső automatikusan kártyákat készít majd a kapcsolódó témakörökből a találati lista tetején, amelyek a kattintás után kilistázzák a témához köthető összesített információkat.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Ezenkívül a felhasználó saját keresései is elmenthetőek lesznek Pinterest-szerű gyűjteményekbe, amelyben a címmel és képpel megjelenő találatok képezik a "pineket". A Google gépi tanulása figyeli az egymáshoz kapcsolható kereséseket, és így a rendszer is felajánlja majd a felhasználóknak a gyűjtemények készítését, akár például a sátorozással vagy a Lincoln autómárkával kapcsolatban. A felsorolt újításokról a keresési útvonalakról szóló bejegyzésben számolt be a cég részletesebben.

Vizuális tartalmak

A szöveges tartalmak mellett nyilvánvalóan egyre nagyobb hangsúlyt kap a vizualitás, amely a Google szerint a 2000-es Grammy Díjátadó után Jennifer Lopez "zöld ruhájának" keresésével kapott hatalmas indulólökést. A mobileszközök terjedésével pedig egyre fontosabbá vált, hogy a kis képernyőről is gyorsan tudjanak a felhasználók információkat befogadni. Úgyhogy a neves évforduló alkalmából a Google a képkeresésben is pontosabb találatokat ígér, a közlemény szerint kereséskor is pontosabban előtérbe hozza kapcsolódó videókat és képeket, a képek találati oldalán információt jelenít meg, valamint a Google Lens mögött működő technológia integrálásával kapcsolódó képeket is fog majd tudni mutatni.

Ráadásul a gyűjtemények vagy a témaköröket összesítő kártyák mellett a Google-ben is megjelenik majd a Stories funkció, amelyet az AMP tartalmak kapcsán mutatott be féléve a vállalat. Ebben az esetben nem a felhasználó teheti közzé saját tartalmait a felületen, hanem a Google egyesíti ebben a formátumban a keresőkifejezésekhez kapcsolódó népszerű cikkeket, képeket és videókat. Először a cég a hírességekkel és neves sportolókkal kezdi a kísérletezést, azaz a gépi tanuló rendszer velük kapcsolatban készít sztorikat, amelynek elemeit kattintható cikkek alkotják. A megoldás a kereső főoldalán kívül a Google képkeresőjében és a Discoverben is megjelenik az ígéret szerint. Ezzel viszont a vállalat megint fejlesztésre kényszeríti a kiadókat, hogyha szeretnék a tartalmaikat kiemelt helyeken közzétenni, akkor AMP sztori-formátumban is el kell készíteniük a cikkek összefoglalóit.

Kubernetes képzéseinket már közel 300 szakember végezte el. A nagy sikerre való tekintettel a tanfolyamot aktualizált tananyaggal június 18-án újra elindítjuk! A 8 alkalmas, élő képzés képzés órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról