Szerző: Asztalos Olivér

2018. július 26. 09:30

Már iOS-en és Androidon is vehetünk vonatjegyet

A MÁV-START mindkét mobilos platformra elérhetővé tette a jegyvásárláshoz szükséges alkalmazást.

Bő fél év várakozást követően Androidra és iOS-re is megérkezett a frissített Vonatinfó alkalmazás. A mobilos applikáció legnagyobb újítása, hogy azzal az összes belföldi járatra megválthatjuk a szükséges menet- és pótjegyeket, ráadásul 10 vagy akár 20 százalékos kedvezménnyel. A HWSW gyorstesztje alapján bár a funkció működik, a vásárlási folyamat kissé körülményes, az alkalmazás felülete pedig nem finomodott az előző verziókhoz képest, maradt az olykor nehezen kezelhető, fapados dizájn.

Az iOS-en 2.0-s verziószámon futó app első ránézésre inkább kiegészült, mintsem gyökereitől újult meg. Ugyan nem látunk be a motorháztető alá, a felhasználói felületet jelen állapotában ellentmond a MÁV-START korábbi szavainak. A vállalat ugyanis tavaly novemberi sajtótájékoztatóján azt ígérte, hogy alapoktól írja újra a nagy népszerűségnek örvendő Vonatinfó alkalmazást, amelynek fejlesztése egyébként házon belül történik. A grafikus interfészen ebből egyelőre vajmi kevés tapasztalható, a symbianos korszakot idéző GUI a legnagyobb jóindulattal sem nevezhető modernnek vagy intuitívnak.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

A felhasználói felület tehát gyakorlatilag nem változott, mindössze a pár éve bemutatott struktúra egészült ki pár menüponttal. Ezek közül a "Fiókom" és a "Jegyek" jelentik az igazi újdonságot, amelyek természetesen a vásárlás miatt kerültek be a Vonatinfóba. Menetjegyünk megvásárlásához először egy gyors regisztráción kell átesni, amelyhez emailen, néven, illetve jelszón kívül másra nincs szükség. Szerencsére utóbbit nem kell minden alkalommal begépelni, az alkalmazás (legalábbis a kipróbált iOS verzió) támogatja a biometrikus azonosítást is.

vonatjegy

Fontos megjegyezni, hogy a regisztrációt nem lehet kihagyni, a beépített jegyvásárlás ugyanis nem a korábban megismert Elvirára, hanem a vasúttársaság következő generációs JÉ tarifáló rendszerére épít. Mindez egyben azt is jelenti, hogy a két rendszer között nincs átjárás, a weben megvásárolt jegyeket nem lehet megjeleníteni a Vonatinfóban és vice versa. Ennek vélhetően az az egyik oka, hogy a két rendszer eltérő jegytípust generál, hisz míg az Elvira egy A4-es lapra optimalizált verziót készít, addig a Vonatinfóba bekerült JÉ egy, a pénztáraknál megvásárolható szelvényhez hasonló, digitális jegyet gyárt le. A két típus kezelése is más, mivel előbbihez okostelefont és mobilalkalmazást, utóbbihoz pedig egy speciális eszközt használnak a kalauzok, amely jellemzően sokkal gyorsabban végez az ellenőrzéssel.

Ehhez azonban először meg kell vásárolnunk a jegyet, amely bizonyos esetekben nem triviális feladat. Mint már utaltunk rá, a folyamat nem nevezhető felhasználóbarátnak, az utasok és kedvezmények kiválasztása egyaránt körülményes. Öröm az ürömben, hogy amennyiben egyszer sikerül összeállítani a kívánt jegyet az utas (vagy utasok) nevével és születési dátumával együtt, akkor lementhetjük a konfigurációt, hogy következő alkalommal ne kelljen ismét végigmenni a menüpontokon. Ugyancsak pozitívum, hogy fizetéshez a SimplePay online rendszerét használja az app, amelynek hála opcionálisan lementhetjük bankkártyánkat, jelentősen gyorsítva a jövőbeni vásárlásokat. Végül, de nem utolsó sorban a névre szóló e-vonatjegyek az utazás kezdete előtti 1 órát megelőzően vissza is válthatók, amelyhez mindössze egyetlen gombra kell rábökni a Vonatinfóban.

Van még min javítani

Mondhatnánk, hogy a mobilos vonatjegy-vásárlás a jövő, azonban ez sokkal inkább a jelen, hasonló rendszer ugyanis már több külföldi vasúttársaságnál működik. A MÁV-START relatíve kis késéssel csatlakozott ezek táborához, azonban HWSW tapasztalata szerint kiforrottnak egyelőre nem nevezhető a procedúra, a jövőben tehát a vásárlási folyamat egyszerűsítésére, illetve az alkalmazás felületének modernizálására lenne célszerű helyezni a hangsúlyt.

a címlapról