Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

A Steam csak az "illegális és troll" tartalmakat tiltja

Habók Lilla, 2018. június 07. 13:21

Továbbra is feltölthetők maradnak a morálisan megkérdőjelezhető tartalmak a Steam játékboltjában. A cég mérlegelés után úgy döntött, hogy inkább beállításokat fejleszt a játékfejlesztőknek és a felhasználóknak.

Megváltoztatta a Steam a tartalmakra vonatkozó irányelveit, főként az egy hete nagy botrányt kavart iskolai lövöldözős játék következtében, amely a napokban jelent volna meg, de a tiltakozás hatására az online játékbolt végül a fejlesztőcég minden tartalmát letiltotta. Ez a botrány már nem az első volt a platformra beengedett játékok kapcsán, ezért a fejlesztők és felhasználók részéről felmerült a kérdés tisztázása az irányelvek szintjén, hogy mégis mit szabad és mit nem. A tartalmi irányelvek változtatásai azonban továbbra sem nyerték el mindenki tetszését, mivel a Valve tulajdonába tartozó online játékbolt végül úgy döntött, hogy a jövőben csak a törvényileg illegálisnak tartott tartalmakat és a trollkodást fogja tiltani, de a morálisan megkérdőjelezhető tematikájú játékokat továbbra is beengedi.

A vállalat nevében Erik Johnson egy céges bejegyzésben magyarázta el, hogy hogyan jutottak a döntéshozók erre az eredményre, amit elmondása szerint nagyon hosszú gondolkodás előzött meg. A Steam ennek kapcsán átgondolta, hogy az online játékboltnak mi a célja egyáltalán, miért fejlesztik, és milyen tartalmakat engedhetnek be a felületre. Mi minősül egyáltalán játéknak, milyen minőségi elvárások merülhetnek fel, és hogy mit kezdjenek az ellentmondásos témákkal, mint például a politikai, szexuális, rasszista, erőszakos vagy a gender szempontokat érintő tartalmak. Az összes szempont figyelembe vételével a játékok elég jelentős részét ki lehetne tiltani a felületről, de országonként vagy államonként is változhatnak a nézetek, ízlések, kulturális kérdések, ezért végül a cég arra jutott, hogy nem akar dönteni a fejlesztők és a felhasználók helyett.

"Nem a Valvénak kell az egyetlennek lenni, amely a döntést meghozza. Ha játékos vagy, akkor nem nekünk kell választanunk, milyen tartalmakat vehetsz vagy nem vehetsz meg. Ha fejlesztő vagy, akkor nem határozhatjuk meg, hogy milyen tartalmat hozz létre." - írja a blogbejegyzés. Majd hozzáteszi, hogy a vállalat inkább olyan eszközök fejlesztésében látja a saját szerepét, amelyekkel beállítható, hogy egy adott felhasználónál pontosan milyen tartalmak jelennek meg a felületen. Ezenkívül a fejlesztők számára is szeretne néhány eszközt fejleszteni, amivel szabályozhatja, hogy az ellentmondásos játékai miatt kevesebb panaszlevelet kapjon - ez talán a legkülönösebb gondolat.

Már létezik néhány kezdetleges eszköz a szerző leírása szerint, de a jövőben a cég tovább fejleszti az algoritmusokat és a beállítási felületet, amivel például a szülők is szabályozhatják majd mit látnak a gyerekeik. A felhasználók az új funkciókkal elrejthetik majd a nem kedvelt tematikákat (például anime játékokat) vagy akár egy-egy konkrét játékot, amire onnantól kezdve nem lehet rátalálni a keresőből sem.

steam_jatekvasarlas_2017

A jövőben tehát a Valve nem akarja különösebben monitorozni a tartalmakat, csak azokat a játékokat zárja ki, amelyek illegálisak vagy egyértelmű trollkodásnak minősülnek. Azonban a Steam blogja egyelőre nem közölt definíciót vagy listát a tiltott tevékenységekről, amelyek országonként változhatnak. Továbbá nem lehet tudni, hogy mi alapján fogja ezeket eltávolítani, hogy automatizálja-e a folyamatot vagy csak a felhasználók bejelentéseire alapoz, és hogy átvizsgálja-e a már korábban feltöltött tartalmakat is. A leírás szerint addig viszont nem lesz jelentős változás a Steamen, míg a cég befejezi az említett eszközöket a fejlesztők és felhasználók számára, valamint pontosabban kitalálja az irányelveket, amit nyilvánosan is közzétesz majd.

Kiadók vagy tech cégek?

Egyértelműnek tűnik a bejegyzés szerint, hogy a Valve eléggé szabadelvűen szeretné szabályozni a tartalmakat a jövőben a saját felületén. Ehhez képest például az App Store vagy a Google Play hosszú listát közöl az irányelvekről, és ennek megfelelően a feltöltött tartalmak szigorú jóváhagyási folyamaton mennek keresztül, bár legutóbb például az Apple pont a Steam Linket tiltotta ki az alkalmazásboltból, annak ellenére, hogy azaz irányelveknek elméletileg megfelelt, de "üzleti konfliktusra" hivatkozva a platformtulajdonos mégis a tiltás mellett döntött.

A probléma pontosan ugyanaz, mint más tartalmakkal foglalkozó közösségi oldalak, például a YouTube, a Spotify vagy a Facebook esetében, amelyek korábban inkább technológiai cégeknek tartották magukat, és nem akartak a tartalmak szabályzásával foglalkozni. Ez az elképzelés viszont idővel változik, hiszen igazából ugyanolyan kiadókról van szó, mint például a hagyományos újságok, rádiók vagy televíziós adók kiadóit, amelyek felelősséget vállalnak a szerkesztett tartalmakért is, nem csak például azok formai minőségéért. Például a Facebook Mark Zuckerberg állítása szerint ráébredt saját felelősségére az oldalon látható tartalmak kapcsán, és ennek megfelelően változtatott a közösségi alapelveken is, amelyek részletesen szabályozzák a törvénybe nem ütköző, de jó ízlést sértő, morálisan megkérdőjelezhető tartalmak közlését is. A Steam viszont egyelőre úgy döntött, hogy egy más kiadói szerepet tart követendőnek, amelyben nem korlátozza a fejlesztők és a vásárlók szabadságát, ami a törvényeknek megfelel, az elérhető lesz.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.