Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Végleg búcsúzik a StumbleUpon

Habók Lilla, 2018. május 25. 12:08

Megszűnik a tizenhat éves StumbleUpon, mert az alapító szerint a mai világban már nem működik az eredeti koncepció. A felhasználóknak nem elég a tartalmak egyszerű kedvelése, hanem inkább gyűjteményekbe érdemes rendezni a megnövekedett számú oldalakat.

Bezár a StumbleUpon webes tartalomkereső és ajánló közösségi oldal június 30-án, 16 éves működést követően. A szolgáltatás a közösségi könyvjelzők csoportjába tartozik, ahová a felhasználók oldalakat menthetnek el, ezáltal javasolhatnak másoknak is. Mindenki szavazhat az általa kedvelt oldalakra, és így azok feljebb kerülnek a listában, a rendszer pedig az előző kedvelések alapján további tartalmakat ajánl. Korábban mindez az egyszerűség rengeteg felhasználót vonzott, és nagy látogatottságot hozott a szolgáltatásban népszerű oldalaknak. Idő közben viszont az internetezők, okostelefon használók, valamint az elérhető tartalmak száma olyannyira megnőtt, hogy az egy kedvelés gomb már nem elég a meglátogatandó oldalak számontartásához - magyarázza Garrett Camp társalapító egy blogbejegyzésben.

A felfedezőmotor még 2002-ben készült el, mikor a kedvelés gomb vagy a hírfolyam koncepciója meg sem született, a közösségi média pedig nem volt szinte mindenki mindennapjainak a része. A szolgáltatást 2007-ben felvásárolta az eBay, de nem fejlesztette érdemben a megoldást, amely így kezdett egyre kevésbé népszerűvé és relevánssá válni. Néhány évvel később Campnek befektetőkkel együtt sikerült visszavásárolnia az oldalt, amely ezt követően komolyabb frissítéseket is kapott. Úgy látszik, hogy mindez már nem volt elég ahhoz, hogy a StumbleUpon újra a felkapott közösségi oldalak közé tartozhasson.

Több mint másfél évtizedes működése alatt a StumbleUpon 40 millió felhasználót szerzett, akik 60 milliárd alkalommal kattintottak a stumble gombra. Az alapítók viszont úgy látják, hogy a weben már nem lehet csak egy kedvelés gombbal dönteni a tartalmakról, hanem a felhasználók különböző kategóriák mentén szeretnék számon tartani az oldalakat. "Megtanultuk az SU-tól, hogy az egyszerűség és a felfedezés fontos, mint ahogy a tartalmak kontextuális rendszerezésének (például menő űrfotók) lehetősége is a kedvelés gombra kattintás helyett." - írja az alapító. Mindezt pedig frissebben létrehozott Expa vagy Mix.com szolgáltatásoknak jobban sikerült megvalósítaniuk.

StumbleUpon-pages

Így néz(ett) ki a StumbleUpon

Úgyhogy az utóbbi időben Camp a fejlesztőkkel együtt már inkább a Mixen dolgozott mint a StumbleUpon javításán, így most utóbbi bezárása mellett döntött. Június 30-ig a korábbi SU felhasználók átvihetik a kedveléseiket, címkéiket és érdeklődési köreiket a Mix gyűjteményekbe, és annak ügyfélszolgálatához fordulhatnak a kérdésekkel. Az új oldal minden böngészőből és okostelefonról működik az ígéret szerint, és megvalósítja azt, amit a StumbleUponnak már nem sikerült.

A Mix ugyanúgy azt hirdeti, hogy a felhasználó itt találhatja meg "a következő kedvenc témáját", de az egyszerű kedvelések helyett ezt már különböző gyűjteményekbe is lehet rendezni, és a rendszer ez alapján ajánl új cikkeket és mappákat is - hasonlóan például a képeket rendező Pinteresthez. Az oldal eleve más koncepció szerint működik mint akár a Facebook hírfolyama vagy a kommentelhető Reddit bejegyzések, és látványosabb mint a hasonló könyvjelzős Delicious vagy Digg oldalak, de kérdéses, hogy sikerül-e majd átcsábítani a StumbleUpon felhasználóit az új felületre. A régi közösségi oldal azonban június 30-án biztosan bezár, úgyhogy addig érdemes lementeni a tartalmakat.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.