Szerző: Gálffy Csaba

2018. május 8. 11:36

Build: az AI itt van

Bombasztikus bejelentés nélkül, erős mesterségesintelligencia-hype-pal érkezett a Microsoft fejlesztői konferenciájának első napja. Windows helyett máshol a fókusz.

Félelmetesen összeszedett és céltudatos vállalat képét mutatta tegnap a Microsoft, a cég fejlesztői konferenciájának nyitónapján. A keynote előadások és a bejelentések az eddig kétkedők számára is egyértelművé kellett tegyék: a vállalatnak ütős víziója van, amelyet évről évre meggyőző sebességgel hajt végre. Bombasztikus bejelentések nem jöttek idén (legalábbis nem az első napon), de ez csak a felületes szemlélőket zavarhatja meg.

Már nem jön az "AI" - itt van

Az első nap legfontosabb üzenete talán úgy foglalható össze, hogy az "AI" termőre fordult. Az idézőjel indokolt, a mesterséges intelligencia ugyanis ugyanolyan hívószóvá alacsonyodott, mint a felhő volt az elmúlt 10 évben. Használjunk helyette olyan kifejezést, ami ki is fejezi miről van szó: gépi látás és hallás, illetve mintázatfelismerés hatalmas adatmennyiségeken. Ezek persze az elmúlt években is folyamatosan napirenden voltak, de lassan elérték az érettség azon szintjét, amikor már komoly alkalmazásokba lehet beépíteni a technológiát.

A Microsoft demói is e körül forogtak, a cég azt igyekezett demonstrálni, hogy az évek óta építgetett AI-szolgáltatások hogyan használhatóak ki gyakorlati körülmények között. Például a beszédfelismerés egy irodai megbeszélés rögzítésére, átírására és memo készítésére - nem elég, hogy a szolgáltatás nagyjából elkapja miről volt szó, közel 100 százalékos biztonság kell ahhoz, hogy a résztvevők meg is bízzanak benne és elkezdjék használni azt. Ugyanez érvényes a gépi látásos demókra is: a drónra szerelt kamera képét AI dolgozza fel, amely az épület vezetékein keresi a fizikai károsodás nyomait - ha ez nem működik megbízhatóan, akkor akár életveszélyes körülményeket is teremthet.

Szoftvertesztelés: ütött az óra

A tesztelői szakmát rengeteg friss hatás éri, kifejezetten nehezített pálya ez mostanság.

Szoftvertesztelés: ütött az óra A tesztelői szakmát rengeteg friss hatás éri, kifejezetten nehezített pálya ez mostanság.

A Microsoft-partnerek szerint pedig már megüti a szintet az AI pontossága és megbízhatósága. A tavaly még csak tech-demó formájában létező, gyári veszélyhelyzetekre figyelő rendszert a ThyssenKrupp már élesben használja, mindössze egy évvel azután, hogy az demóként szerepelt. A cég korábban nagy összegben (és komoly fejlesztési költségvetéssel) fogadott arra, hogy a felhő mellett az "edge computing", vagyis a helyben történő feldolgozás is erősödni fog. Ez jelent helyi szervereket, PC-ket, munkaállomásokat, de bizonyos számítási kapacitással rendelkező IoT-eszközöket is, amelyek a munka jelentős részét saját hatáskörben el tudják végezni. A cég szerint a hardverek már elég erősek ahhoz, hogy például a gépi látáshoz kapcsolódó feladatok nagy részét már egy mobil chip is el tudja végezni - így egy megfigyelő kamera önmaga el tudja dönteni, hogy riasztási helyzet állt-e elő, és a felhős infrastruktúrának csak akkor ad jelet, ha veszélyt lát.

Brainwave

Kipróbálhatóvá vált a Project Brainwave, az FPGA-gyorsítást használó gépi tanulásos rendszert immár tesztelők is bevethetik. A Brainwave-et még tavaly augusztusban jelentette be a Microsoft, lényege, hogy a felhős DNN (deep neural network) rendszer hardveres gyorsítást használ, így közel valósidejű feldolgozást kínál, menedzselt szolgáltatás formájában. A megoldás bizonyos számítási feladatokhoz, amelyek elvégzésére a hagyományos CPU-k nem ideálisak, Intel gyártmányú programozható kapumátrixokat (FPGA-kat) állít üzembe - ezek ugyan jóval alacsonyabb órajelet érnek el és sokkal-sokkal kevesebb tranzisztort tartalmaznak, igény szerint újrahuzalozhatóak, így nagyon specializált áramkörök alakíthatóak ki belőlük. Az FPGA-kkal már évek óta kísérletezik a Microsoft, saját online szolgáltatásaiban, például a Bing alatt már korábban is tesztelte, majd be is vetette az ilyen lapkákat. Mostanra pedig a cég elég tapasztalatot szerzett ezek üzemeltetésével ahhoz, hogy szolgáltatásként is kínálja, első körben az AI-hoz kapcsolódó feladatok alá.

A bejelentéskor könnyen lehetett legyinteni, hogy újabb alapkutatásról van szó, amelyből csak lassan (vagy soha sem) lesz termék - a cég viszont véresen komolyan gondolja a fejlesztést, amely mostantól műszaki előzetes formájában tesztelhető és nem oly sokára megvásárolható termék is lesz. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy hivatalos nevet is kapott a szolgáltatás, Azure Machine Learning Hardware Accelerated Models néven lehet majd elérni - nem véletlen, hogy a marketingosztály foggal-körömmel ragaszkodik a Brainwave névhez.

És hogy szó essen a szolgáltatás egyedi jellegéről is: a Brainwave versenyelőnye a nagyon magas feldolgozási sebesség és nagyon alacsony késleltetés. A megoldás gyakorlatilag valós időben képes gépi látást futtatni videostream vagy képsorozat feldolgozására, így például egy gyártósorról kikerülő termékeken hibakeresést végezni - az egyik korai tesztpartner, a Jabil például hibásnak tűnő, de valójában megfelelő termékek azonosítására veti be a rendszert, ezzel szűri a fals pozitív jelzéseket. Az igazán nagy dobás pedig az, hogy a Brainwave nem csak a publikus felhőben képes futni, hanem bedobozolva letehető a gyár helyszínére is, így a kamerák videós feedjét nem kell megjáratni a világ körül.

Project Kinect for Azure

Meglepetésként érkezett a Buildre a Project Kinect for Azure, amely pont a fentebb ecsetelt helyi+felhős feldolgozás egyik roppant érdekes implementációja. Ez tulajdonképp egy Kinect szenzortömb, a hardver mögé pedig felhős feldolgozás állítható. Maga a hardver a Kinect mélységérzékelős technológiájára épít, amelyet a cég a HoloLensben is bevet a viselő körüli tér feltérképézésére is. Ezt a Project Kinect for Azure egy általánosított formában kínálja partnerek számára, a hardvert a Microsoft beépítésre kínálja más gyártóknak - például biztonsági kamerákba vagy repülő drónokba. A rendszer helyben képes komplex feladatokra (ahogy a Kinect is képes volt), tehát tud embereket azonosítani és követni térben.

proj_kinect

Kinect, komponensként, felhős támogatással - lehet benne potenciál.

A hardverbe egy továbbfejlesztett mélységszenzor került, amely 1 megapixeles (1024x1024 pixel) felbontásra képes széles látószögben. A szenzortömb kimondottan alacsony fogyasztással rendelkezik, ezzel elvben akkuról is üzemeltethető lesz, nem csak elektromos hálózatra csatlakoztatva (ez fontos például a drónos alkalmazásnál). A csavar a bejelentésben: a mélységszenzor adatai felhasználhatóak gépi tanulásra, így a fejlesztők saját modelleket képezhetnek a szenzor által begyűjtött adatokkal. Ezek nyilván egészen más típusú információkat tartalmaznak, mint a hagyományos digitális képek, ez pedig izgalmas új lehetőségek előtt nyitja meg az utat.

Azt felmérni sem lehet, hogy a Kinect for Azure milyen karriert fut majd be, könnyen elképzelhető, hogy halk puffanással ér véget egy-két év után. De az is elképzelhető, hogy a Microsoft által szállított hardverre külső fejlesztők az eredeti Kinecthez hasonló megoldásokat építenek, és akár a játékiparban, akár a gyártásban bevetik azt. A Microsoft mindenesetre vevő minden ötletre, ha már házon belül nem tudta felfuttatni a technológiát, továbbfejlesztve és komponensként piacra dobva még lehet sikeres.

Visual Studio IntelliCode és Live Share

Egyelőre kísérleti fázisban érhető el az IntelliCode, a Microsoft következő generációs fejlesztői asszisztense, immár AI-alapokon. A rendszer alapját gépi tanulás képezi, amelyet a Microsoft mintegy 2000 GitHub repón képezett, és ezekből igyekezett a legfontosabb kódolási konvenciókat és egyéb elemeket azonosítani. Az IntelliCode első körben néhány képességet hoz, mint a kontextus-alapú IntelliSense, kódolási stílusok betartatása vagy a pull requestek átnézése. Ez azonban csak a kezdet, a cég ígérete szerint az AI-jal megtámogatott IntelliCode rengeteg potenciállal rendelkezik, amelyet fokozatosan bont majd ki a következő években.

intellicode

Az IntelliCode egyik következő fejlesztése a kódolási stílusok automatizálása lesz, amely "autocorrect" segítségével segít betartani a megkívánt stílust - bár ezek között egyelőre nem tud egy kattintással váltani. Az viszont roppant ígéretes, hogy a betáplált kódbázis alapján létre tud hozni egy stílussablont, amely ráadásul ember által olvasható és szerkeszthető is.

A Live Share-t a cég már a tavalyi Connect konferencián bemutatta, most azonban el is rajtol (nyilvános előnézet fokozatban) a képesség. A Live Share valósidejű közös kódolást hoz, ami a Microsoft fejlesztői környezeteiből, Visual Studioból és VS Code-ból érhető el. A megosztott projektekben a fejlesztők egyszerre írhatnak, törölhetnek, követhetik egymás pozícióját a kódban. Az igazán ütős funkció, hogy a debug is lehet közös, minden fél látja a stack trace-t, állíthat be töréspontokat és léptetheti a futtatást. Ez nagyon megkönnyíti a páros programozást, így két (vagy több) fejlesztő előtt is lehet gép, lehet egyszerre túrni a kódot - akár más-más helyszínekről is.

És ha már fejlesztői konferencia, a Builden szinte minden platform és eszköz kapott frissítést, új verziót kapott a Visual Studio windowsos és maces kiadása is, hivatalos rajtot kapott a Xamarin.Forms 3.0 és közel végleges (release candidate) állapotú a .NET Core 2.1 is.

Van itt más is

A fősodor mellett a Microsoft még rengeteg kisebb-nagyobb bejelentést időzített a Build első napjára. Talán a legfontosabb, hogy újra berúgná a cég a Microsoft Store-t, ennek érdekében már mindössze 5 százalékra csökkenti saját jutalékát az itt befolyó bevételből - a Google és az Apple egységesen 30 százalékot tart meg a fejlesztők járandóságából. A cég csak két kivételt határozott meg, az (amúgy egészen sikeres) játékokra nem vonatkozik az alacsony jutalék, illetve ha az ügyfélszerzést a Microsoft végzi, akkor 5 helyett 15 százalék a leszedett sáp. Az új jövedelemmegosztási modell "2018 folyamán" élesedik majd, ekkor derülnek ki a további részletek is.

your_phone

Egy másik újdonság a "Your Phone" alkalmazás. Ez a Timeline funkciót hivatott kiegészíteni és PC-ről nyújt hozzáférést a telefon tartalmához. Az alkalmazás egyelőre meglehetősen korlátozott, SMS-ek, képek és értesítések érhetőek el a számítógépről - utóbbiak megnyithatóak a számítógépen is, ha weben vagy telepített alkalmazáson keresztül elérhetőek. Az ötlet nem új, korábban a Dell vagy épp a BlackBerry is próbálkozott ilyennel, de a szűk hozzáférés miatt nem lettek ezek sikeresek.

Apróság, hogy a hagyományos asztali alkalmazások (Win32) is ki tudják a jövőben használni az új windowsos UI frameworköt, a Fluent Design Systemet. Ehhez az UWP XAML Islands megoldást kell bevetni, amely elérhetővé teszi a XAML-vezérlők használatát az alkalmazásokon belül Windows Forms, WPF vagy natív Win32 esetében is.

Csatlakozz partnerprogramunkhoz, mi pedig ajánlunk ügyfeleinknek, ezenkívül egyedi kedvezményeket is adunk webhosting csomagjainkra. Próbáld ki ingyenesen az Aruba Cloud-ot, most 40 ezer forint értékű vouchert adunk!

a címlapról