Szerzők: Gálffy Csaba, Habók Lilla

2018. április 25. 12:56:00

Megújul a Spotify mobilos freemium változata

Több új területen is frissíti végre Spotify az ingyenes változat használóinak mobilos alkalmazását. A felület teljesen megújul, 15 személyre szabott listát fog tartalmazni, és ezek közül tetszőlegesen is le lehet majd játszani a zenéket.

Bejelentette a Spotify, hogy a 2014-es bevezetés után először alapjaiban is hozzányúl az ingyenes szolgáltatáshoz, és átrendezi az előfizetés nélküli hozzáférés korlátait Androidon és iOS-en - írja a közleményében. Az utóbbi időben a nemrég tőzsdére lépett cég inkább a fizetős verziót népszerűsítette például az exkluzív albumok bevezetésével, a freemium megoldás használói viszont ugyanazt a csomagot használták a rajt óta.

Pedig az ingyenes használók táborát igencsak jövedelmező bővíteni: a Spotify ugyanis a tőzsdére lépéshez szükséges dokumentumokban kifejtette, hogy a legtöbb előfizetője az ingyenes szolgáltatás felhasználói közül kerül ki. Méghozzá jelenleg a Premium csomagra feliratkozók 60 százaléka korábban ingyenesen hallgatta a Spotify-t, és utána váltott a fizetős verzióra, többek közt a folyamatos marketingüzenetek, közösségi média hirdetések és előfizetői akciók hatására. Tehát a cégnek nem csak az aktív felhasználók számának feltornázása miatt érdekes a freemium változat további terjesztése, hanem egyéb anyagi érdeke is fűződik hozzá.

ONLINE Scrum és gépi tanulás meetupjaink indulnak! Jelentkezik az ingyenes HWSW free!, immár online formátumban.

Ezúttal három területen kínál újdonságokat a Spotify az ingyenes, "Free with Spotify" csomagban, mely mellett egyébként a mobilos változat felülete is frissül majd. A sarokpontok maradnak: az ingyenes fiókok használóinak továbbra is kell majd reklámokat hallgatniuk, azonban több olyan funkcióhoz is hozzáférést kapnak, ami eddig csak a fizetős ügyfeleknek volt elérhető.

Az első ilyen a 15 automatikusan generált "Pick and Play" lejátszási lista, amelyet a hallgatási statisztikák és a felhasználók jelzései (szívecskék és tiltások osztogatása) alapján állít össze a rendszer, kimondottan személyre szabva. Ezek a lejátszási listák pedig nem rádióként viselkednek már, ezeken belül tetszőlegesen lehet majd számokat elindítani vagy átugrani, így valamennyi kontroll jut majd a felhasználónak. Az automatikusan generált listák közé bekerül majd ízlés alapján a Spotify által szerkesztett lista is (például RapCaviar, Viva Latino, Alternative R&B) és az eddigi személyre szabott Discover Weekly, Release Radar és Daily Mix alapján.

00:18
 

On Demand Playlists

Még több videó

A fentiekből kiolvasható, hogy a Spotify a felhasználók (zenei) profilozására fekszik rá, ehhez egy új onboarding folyamat is társul, amely során megadhatjuk a kedvenc előadókat, így a szolgáltatás rögtön igyekszik valami ahhoz illeszkedőt kínálni. Ezt követően pedig a pozitív és negatív jelzésekkel ellátott számokból is tanul a rendszer, amit szintén az ajánlások javítására használ fel. A Spotify logikája érthető: amennyiben a felhasználók komoly energiát fektetnek az algoritmusok tanításába, egyre kevésbé lesznek hajlandóak otthagyni a szolgáltatást és a folyamatot újra elkezdeni egy versenytárs felületén - ez egyfajta lock-in-t generál.

Ehhez a saját lejátszási listákkal is igyekszik hozzájárulni a szolgáltatás. Mostantól elegendő egy címet adni a listának, a rendszer pedig igyekszik találó számokat kínálni a listához, alányúlva a válogatás folyamatának. Ez különösen mobilos környezetben jön jól, ahol nem kell minden zeneszám hozzáadásához több képernyőn át vándorolgatni.

Végül pedig egy új adattakarékos (ki- és bekapcsolható) Data Saver funkció is érkezik, amely magasabb tömörítésre vált, így (várhatóan némi minőségvesztés árán) lényegesen visszafogja a mobilos adatforgalmat. Erre a fejlődő országokban nagy ígény mutatkozik, főként az ingyenes szint felhasználói körében.

Az frissített felület és az új funkciók tehát az iOS és Android változatra érkeznek a "következő hetekben", méghozzá globálisan minden piacra, így a hazai felhasználóknak is.

a címlapról