Szerző: Habók Lilla

2017. szeptember 1. 13:30

"A régiós startupoknak a kapcsolatok hiányoznak leginkább"

A Google Launchpad Accelerator program mostani fordulójában a PublishDrive bizonyíthat a magyar startupok közül, de már indul a következő forduló, amelyre október 2-ig lehet jelentkezni.

Elindult a Google startupokat támogató Launchpad Accelerator programjának újabb fordulója, amely kifejezetten a nagy és erős pozíciójú vállalkozásokat célozza - írja a Google közleménye. Ez a már a második lehetőség a márciusi bejelentés óta a magyar startupok számára, hogy csatlakozzanak a vállalat programjához, amelynek a végén 50 ezer dolláros azaz nagyjából 12,6 millió forintos támogatáshoz juthatnak, 100 ezer dollárnyi értékben hozzáférhetnek a Google termékeihez, a fejlesztők támogatásához, illetve részt vehetnek egy kéthetes képzésen a Szilícium-völgyben. A program kapcsán Aleksandra "Ola" Krainskival, a Google fejlesztői kapcsolatok ökoszisztéma kelet- és közép európai felelősével beszéltünk, aki szerint a nemzetközi kapcsolatok kiépítése lehet a legfontosabb a régiós starupok számára.

"Ha ott laksz Szilícium-völgyben, akkor egy kávé mellett nagyon sok dolgot megkérdezhetsz más vállalkozóktól, akik ugyanazon mennek keresztül, vagy segíthetnek újabb befektetőt szerezni. A régión belül viszont hiába van sok tehetség, a legtöbb vállalkozó mégis az Egyesült Államokban él, így szerintem kritikus fontosságú, hogy a [kelet-közép európai] startupok hozzá tudjanak jutni ezekhez az információkhoz. Azt érzem sikernek, hogy ha lehetőséget tudunk adni a startupoknak, hogy ehhez a tudáshoz és kapcsolatokhoz hozzáférjenek. Tudom, hogy nem minden vállalkozás lesz végül sikeres, de számunkra már az is siker, ha ezt a lehetőséget megadhatjuk." - válaszolta kérdésünkre Ola Krainski.

Aleksandra "Ola" Krainski, a Google fejlesztői kapcsolatok ökoszisztéma kelet- és közép európai vezetője

A programba több mint harminc országból érkeznek startupok, akik mind részt vesznek az elején a kéthetes képzésen San Franciscóban. A tudásanyag mellett viszont az is fontos, hogy kapcsolatba léphetnek egymással, továbbá a mentorokkal, köztük Google-szakértőkkel és más vállalkozókkal, akik például a Szilícium-völgyből, Londonból vagy Berlinből érkeztek. Olyan nemzetközi tapasztalatokkal rendelkező mentorok részesei a programnak, akik már részt vettek több startup elindításában és értékesítésében. A két hetes képzésen túl pedig a csapatok még további hat hónapon keresztül támogatást kapnak a Google-től és partnereitől. A mentorok minden startuppal közösen megtervezik, hogy hová szeretnének eljutni néhány hónap vagy néhány év múlva, és ez alapján teszik meg a lépéseket a következő hetekben. A sokat hangoztatott cél ugyanis az, hogy "megtalálják a következő millió felhasználójukat".

Ehhez viszont olyan startupokat keres a Google, akik már érett fázisban vannak és "meg tudják érteni a program értékét", hogy miért fontosak a terjeszkedéshez az átadott információk és a kapcsolatok. Éppen ezért a kiválasztási kritériumok között annak vizsgálata szerepel, hogy a saját piacán a vállalkozás eddig milyen sikereket ért el, és általában ezek a helyi sikereket jelentik, de nagyon fontos, hogy a korábbi erős növekedésen kívül még legyen további lehetőség a növekedésre a jövőben - tette hozzá a Google fejlesztői kapcsolatok régiós vezetője.

A magyar PublishDrive is része a programnak

Összesen négy csapat került be a régióból a jelenleg futó programba, amelynek júliusban tartották a két hetes képzést San Franciscóban. A két cseh és egy lengyel startup mellett egy magyar cég, az e-könyvek gyors és egyszerű kiadásával foglalkozó PublishDrive is megjelenik. A vállalkozás alapítója, Jentetics Kinga az amerikai és a magyar Forbes sikeres 30 alatti fiatalok listáján is szerepel - ötletét az adta, hogy a szakdolgozatát nagyon hosszadalmas folyamat után sikerült közzétennie az Amazonon.

Egy olyan rendszert hozott létre a vállalkozó, amelyben a szerző a regisztráció után feltöltheti epub formátumú dokumentumát, majd akár 400 helyen publikálhatja egyszerre a PublishDrive-on keresztül, köztük az Apple iBookson, a Google Play Bookson, a Kindle-n vagy a Scribden. Ezt követően a szerző a rendszerből követheti a megjelenések időpontját a különböző online könyváruházakban, továbbá az értékesítési folyamatot, és hogy milyen irányban érdemes tovább terjeszteni a művet. Mindezért pedig nem kell előre fizetni, hanem csak az eladások után kér a cég 10 százalékos jutalékot, amihez hozzáadódik az online áruház jogdíja és az áfa - végül a szerzőnél összesen 60 százalék marad a könyveladás árából, amiről bővebben a PublishDrive árazási aloldalán lehet olvasni.

A régióból bekerült négy startup, köztük a PublishDrive

Szoftvertesztelés: ütött az óra

A tesztelői szakmát rengeteg friss hatás éri, kifejezetten nehezített pálya ez mostanság.

Szoftvertesztelés: ütött az óra A tesztelői szakmát rengeteg friss hatás éri, kifejezetten nehezített pálya ez mostanság.

Az üzleti modellhez a program végén a Google is hozzá fog járulni egy 50 ezer dolláros támogatással, amelyet a vállalat mindenféle kötelezettség nélkül ad. Kérdésünkre, hogy miért ilyen alacsony a startupok "nyereménye", a régiós vezető azt a választ adta, hogy a csapatok számára nem ez a fő befektetés, viszont hatalmas előny, hogy nem kell cserébe például részesedést adniuk a vállalkozásból vagy bármilyen feltételhez igazodniuk. Emellett pedig a Google a költségekhez a 100 ezer dollár értékű szolgáltatástámogatással is hozzájárul (akár felhőre, akár Drive tárhelyre vagy bármi másra lehet költeni), ami hasonlóan a microsoftos BizSparkhoz, megalapozhatja, hogy a csapatok a későbbiekben is a vállalat termékeit használják, amelyen a terjeszkedést elkezdték. Krainski azonban sietett azt is hozzátenni, hogy a vállalat a programban nem várja el, hogy a csapatok csak a Google eszközeit használják, vagyis például iPhone alkalmazással is lehet jelentkezni.

A Google az érett fázisban lévő startupoknak szóló Launchpad Accelerator mellett más lehetőségeket is kínál a kezdő vállalkozásoknak. Szintén elérhető Magyarországról a korai fázisban lévő startupoknak szánt Launchpad Start, továbbá a növekvő cégeknek szánt Campus Residency program, amely inkább mentorálással, pár hetes vagy hónapos képzéssel járul hozzá a további fejlődéshez. Arra a kérdésünkre, hogy mindez miért éri meg a Google-nek, a kelet- és közép európai fejlesztői kapcsolatokért felelős vezető úgy felelt, hogy az ökoszisztéma támogatása a cél, és egy olyan nemzetközi hálózat kiépítése, amelyben a vállalkozók kérdezhetnek egymástól. Azonban valószínűleg a közösség támogatása mellett az is a célok közé tartozhat, hogy a Google találja meg a következő sikeres startupokat, és az együttműködéssel további előnyökhöz jusson.

A magyar startupok október 2-ig jelentkezhetnek a Google Launchpad Accelerator következő fordulójára több mint harminc másik ország vállalkozásai mellett.

Csatlakozz partnerprogramunkhoz, mi pedig ajánlunk ügyfeleinknek, ezenkívül egyedi kedvezményeket is adunk webhosting csomagjainkra. Próbáld ki ingyenesen az Aruba Cloud-ot, most 40 ezer forint értékű vouchert adunk!

a címlapról