Szerző: Koi Tamás

2017. február 27. 12:56

Megint elkaszálta a Telekomot a versenyhivatal

Ismét pénzbírsággal sújtotta egy jogszerűtlen összehasonlító reklám miatt a Magyar Telekomot a Gazdasági Versenyhivatal. A 35 milliós büntetés kiszabása mellett a szervezet két másik összehasonlító reklámot jogszerűnek nevezett.

HIRDETÉS

Jogsértőnek találta egy 2015-ös kommunikációs kampányát, ezért 35 millió forintos bírsággal sújtotta a Magyar Telekomot a Gazdasági Versenyhivatal. A szervezet szerint az ominózus kampány fő üzenete, miszerint a Telekom 4G-hálózatát választják a legtöbben, nem volt tényszerűen ellenőrizhető, mivel erre vonatkozó, nyilvánosan hozzáférhető adat nem állt, illetve azóta sem áll rendelkezésre.

Nem volt alapjuk hozzá

A GVH hivatalos indoklása szerint a 2015 nyarán futó kampány azért volt jogszerűtlen, mert az összehasonlító reklámokban nem teljesült az ellenőrizhetőség követelménye. A Telekom által hivatkozott NMHH gyorsjelentések – lévén azok nem tartalmaznak adatokat a 4G hálózat használóiról, és ilyen gyorsjelentés utoljára 2014 januárjában készült – alkalmatlanok a kampányban megjelenített állítások alátámasztására - véli a hivatal. A GVH döntésében kimondta azt is, hogy nem lehet tárgyilagos az az összehasonlítás, amely nem ellenőrizhető – figyelemmel arra, hogy a versenytörvény szerint egy jogszerű összehasonlító reklám lényeges, meghatározó, jellemző és ellenőrizhető tulajdonságra vonatkozhat, és az összehasonlítás csak tárgyilagosan történhet.

A szervezet az eljárás lezárásakor megállapította, hogy az összehasonlító reklámok csak olyan esetekben képesek erősíteni a vállalkozások közötti versenyt és szolgálni ezáltal a fogyasztók érdekeit is, ha az ilyen reklámok fogyasztók általi ellenőrizhetősége biztosított. Az ellenőrizhetőség követelménye márpedig nem teljesül, ha egy összehasonlító reklám hitelessége csak egy bírósági perben vagy egy hatósági eljárásban ellenőrizhető.

A GVH úgy véli, hogy az érintett piacon 2015-ben jelentős és viszonylag gyors ütemű hálózatfejlesztések történtek, amelyek a piac átrendeződését eredményezhették, vagyis egyáltalán nem volt kézenfekvő, hogy a Telekomé a legnagyobb 4G-s ügyfélkör. Még akkor sem, ha az adott időszakban a cégnek volt a legnagyobb 4G-s lefedettsége - bár ez sem bizonyítható -, és a lefedettség, valamint az összes előfizetőszám együttesen erre utalhat. A GVH meggyőződése, hogy ilyen körülmények között tisztességtelen olyan, a piaci verseny befolyásolására képes összehasonlító reklámok közzététele, amelyek valóságtartalma, hitelessége majd csak később, akár évek elteltével állapítható meg, amikor azok már kifejtették hatásukat.

Hiányoznak a gyorsjelentések

A 4G-s hálózatokkal kapcsolatos kommunikációt már második alkalommal marasztalta el a GVH, legutóbb, iparági szinten kiemelkedő nagyságú, 600 millió forintos bírságot kapott a cég azért, mert a Telekom azt állította, hogy saját 4G-s hálózata nagyobb, mint a versenytársaké. A GVH akkori és mostani döntése ismételten rávilágít arra, milyen problémát tud okozni, ha nincs egy piacon iparági konszenzuson alapuló, független szereplő által közzétett, rendszeres audit, mely a reklámokban előszeretettel használatos hálózati paramétereket tartalmazná.

A mostani ügy mellett a GVH a Telekom két másik összehasonlítást is tartalmazó reklámkampányát is vizsgálta, azokat ugyanakkor nem tartotta jogsértőnek a szervezet. A Telekom lapunknak közölte, bíróságon támadja meg a GVH döntését.

a címlapról