Szerző: Habók Lilla

2017. február 06. 10:10:00

Hivatalossá vált, tényleg tőzsdére megy a Snap

Elküldte az IPO-hoz szükséges dokumentumot a tőzsdefelügyeletnek a Snap, amelyből kiderült többek közt, hogy a felhasználói szám növekedésének lassulása valós veszély. Jelenleg 158 millió napi aktív felhasználója van a szolgáltatásnak.

Benyújtotta a papírokat az amerikai tőzsdefelügyeletnek a Snapchat hátterében álló Snap, azaz hivatalosan is megtette a tőzsdére indulás első lépését. Összesen 3 milliárd dollár értékben bocsát ki részvényeket, amelyeknek ára egyelőre nem nyilvános. A cégértéket az elemzők nagyjából 25 milliárd dollárra becsülik. A tőzsdei bevezetés híre már tavaly októberben felmerült, mikor a Snap megbízta a Morgan Stanley-t és a Goldman Sachs befektetői bankokat a levezényléssel. Akkor is az volt várható, hogy az IPO az idei év első felében lesz, úgyhogy egyelőre minden a Snap tervei szerint halad.

A megtekintés után automatikusan törlődő fotóüzeneteiről elhíresült alkalmazást 2011-ben találta ki három korábbi Stanford Egyetem hallgató - Evan Spiegel, Bobby Murphy és Reggie Brown -, majd az igazi siker a következő évtől kezdődött számukra. Már 2012-ben napi 20 millió fotót posztoltak a felületén keresztül, és hamar a tízen-huszonéves korosztály kedvencévé vált. Aztán megjelentek azok a márkák, hírességek is a szolgáltatásban, akik a fiatalokat igyekeztek elérni. Nem véletlen, hogy a fejlesztésre Mark Zuckerberg is felfigyelt, 2013-ban egymilliárd dolláros ajánlatot tett az alapítóknak, akik végül visszautasították az összeget, hogy maguktól építsenek újfajta mobilos közösségi szolgáltatást.

Egyik ilyen új típusú ötlet a diavetítős formátum azaz a Story funkció létrehozása volt, amellyel rajzokkal és feliratokkal díszített képeket, videókat lehet időrendi sorrendben gyorsan egymás után megjeleníteni. Ez az ötlet is hamar sikeressé vált a felhasználók körében, és a Facebooknak is annyira "megtetszett", hogy lenyúlta és beépítette az Instagramba a Stories-t. Ahogy észrevehető volt, a konkurens lelassította a Snapchat növekedését, és ez most már a nyilvánosságra hozott adatokból is látható.

Veszteség és harc a felhasználókért

Jelenleg 158 millióan használják aktívan a szolgáltatást, akik napi szinten 2,5 milliárd üzenetet küldenek a felületen keresztül. Annak ellenére, hogy a felhasználói szám aránylag magasnak tűnik, ez azt jelenti, hogy több mint félév alatt mindössze 8 milliós volt a növekedés, ami nem különösebben jelentős - főleg, hogy az azt megelőző félév kapcsán 40 milliós növekedésről számolt be a cég. Az aktív felhasználók átlagosan 25-30 percet töltenek naponta a szolgáltatás felületén, miközben több mint 18-szor tekintenek rá egy nap alatt.

A bevételek teljes egésze a hirdetésekből származik, mint ahogy a tőzsdefelügyeletnek benyújtott dokumentum is említi. 2016-ban összesen 404,48 millió dollár volt a bevétel, ami sokszorosa ugyan az előző évben elért 58,66 milliónak, de az az év még nem volt teljes, a hirdetések csak 2015 októberétől működnek a felületen. Az elemzők szerint az problémát jelenthet, hogy csak egy teljes évből lehet következtetni, miközben a cég erre akarja alapozni bevételeit, de a Snapchat szerint a mobilos hirdetések előre törése nekik kedvez. Viszont a vállalat 2016-ot összességében 514,64 millió dolláros veszteséggel zárta a működési költségek miatt.

Bár a Snapchat a Facebookhoz próbálja hasonlítani magát, talán a nyilvánvaló konkurenciaharc miatt, de a kritikák szerint sokkal inkább a Twittert idézi, mind a veszteséges működésben, az üzleti modell mai napig nem tisztázott helyzetében és a tőzsdére lépéskor bejelentett számadatokban is - írja például a Recode. IPO idején a Twitternek 317 millió dolláros bevétele volt és 79 millió dolláros vesztességgel zárta az előző (2012-es) évet, míg a Facebook 3,7 milliárdos bevétellel és 1 milliárd dolláros profittal fejezte be 2011-et. Felhasználói számokkal kapcsolatban a Twitter csak a 218 milliós havi adatot szerepeltette a saját prospektusában, de a Facebook már akkor is 845 millió havi és 483 millió napi aktív használóról számolt be.

ONLINE Scrum és gépi tanulás meetupjaink indulnak! Jelentkezik az ingyenes HWSW free!, immár online formátumban.

Az üzenetküldős szolgáltatás mellett a Snap egy hardveres lábbal is rendelkezik, a kamerával felszerelt Spectacles napszemüveget tavaly ősszel indította el a piacon. Sejthető volt, hogy a 130 dolláros, fotózásra és 10 másodperces videók készítésére használható szemüveg nem annyira kelendő - a Snap mindössze annyit említ, hogy nem hozott szignifikáns bevételt, és nem tudják milyen célközönség fogja a jövőben megvásárolni.

Emellett az egyelőre feleslegesnek és pénzégetőnek tűnő szemüveg mellett a Snap a lehetséges veszélyek közt felsorolja, hogy az alkalmazás funkcióit a konkurensek könnyedén lemásolhatják - mint ahogy az Instagram és a Facebook egyéb szolgáltatásai tették, és a versenytársak át is csábíthatják a felhasználókat a saját felületükre. A felhasználói szám növekedésének lassulása az egyik legnagyobb probléma, és az is kérdés, hogyan fogja a cég az Egyesült Államokon kívüli felhasználókat a szolgáltatásba vonzani.

a címlapról