Szerző: Hlács Ferenc

2016. november 18. 16:11

Kína tolta meg a döcögő okostelefon-piacot

Az okostelefon-piac bővülését szinte egyedül a nagy kínai gyártók hajtották a Gartner legfrissebb elemzése szerint. Az eddigi adatok alapján a Note 7-es kudarca nem ijesztette el a felhasználókat az Android platformtól, legfeljebb más brand után néznek.

Az idei harmadik negyedévben sem állt meg az okostelefon-piac növekedése, annak ellenére, hogy a terület két élharcosa, a Samsung és az Apple is visszaesett eladásokról számolt be - noha ez a platformok harcára nem nyomta rá jelentősen bélyegét. A Gartner frissen kiadott, az idei Q3-as időszakra vonatkozó jelentése szerint a területnek a kínai gyártók adtak komoly lökést, egész pontosan a Huawei-Oppo-BBK Communication Equipment hármas. A vállalatok látványos teljesítménye mögött nem meglepő módon a hazai piac áll, Kína az Oppo eladásainak 81, a BBK értékesítéseinek pedig mintegy 89 százalékáért felel - a régióban egyébként az okostelefon-eladások 12,4 százalékkal nőttek. A teljes piac az idei harmadik negyedévben mintegy 373 millió eladott készüléket számlált, ez valamivel több mint 5 százalékos növekedés a 2015 Q3-ban jelentett 354 millióhoz képest.

Az időszak legnagyobb vesztese nem meglepő módon a Samsung, a koreai vállalat erősen megsínylette a felrobbanó-kigyulladó Galaxy Note 7 széria visszahívását, 14,2 százalékkal rosszabbul teljesített a tavalyi évhez képest: 83,5 millió helyett idén a harmadik negyedévben csak 71,3 millió darabot tudott értékesíteni. A cég persze még így is toronymagasan, 19,2 százalékos részesedéssel vezeti a piacot, noha egy éve ez a szám még 23,6 százalék volt. A Gartner szerint ez a Samsung okostelefonos pályafutásának legdurvább visszaesése, komolyabb mint a 2014 negyedik negyedének 12,4 százalékos buktája. A Samsungnak nem lesz könnyű visszaállítania a bizalmat márkájában, rengeteg múlik majd a jövő év elején megjelenő Galaxy S8 modelleken. Az sem kizárt, hogy az őszi fiaskó után a Note szériát teljesen kivezeti a cég, a csúcsmodellek utódjait pedig már valamilyen más név alatt dobja piacra.

A dobogó második helyén továbbra is az Apple áll, 43 millió eladott készülékkel és 11,5 százalékos piacrésszel, ez ugyancsak konszolidálódást jelent a tavalyi Q3-ban mért 13 százalékhoz, illetve 46 milliós eladásokhoz képest. A csökkenés főleg Kínában látványos, itt 31 százalékkal estek vissza az Apple eladásai. A gyengülő teljesítmény vélhetően annak tudható be, hogy a vásárlók az ősszel debütált iPhone 7 modellek a gyártó korábbi gyakorlatával ellentétben nem hoztak jelentős újdonságokat a tavalyi verziókhoz képest - az Apple minden valószínűség szerint az iPhone megjelenésének 10. évfordulóján, jövőre tervez majd nagy dobást a területen - ellenkező esetben a cég lefelé áttörheti a 10 százalékos lélektani határt.

A bronzérem a Huawei-é, a kínai gyártó az első két helyezettel ellentétben már számottevően növekedni tudott, tavalyi 27,4 millió eladott darabszámát idén több mint 18 százalékkal növelni tudta, 32,5 millióra. Ezzel a vállalat piaci részesedése 7,7-ről 8,7 százalékra hízott, a cég egyre szorosabban lohol az Apple nyomában, amiben jelentős szerepe van a jellemzően kedvező árazású, fiataloknak szánt Honor termékvonalnak.

Okostelefonos platformok - értékesített darabszám

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

A top 5-ben az Oppo a negyedik helyet foglalja el, a cég az idei Q3-ban elképesztően látványos előrelépést produkált, a tavalyi évhez képest több mint duplájára növelte eladásait, 11,9-ről 24,9 millió értékesített darabra. A vállalat így már 3,4 helyett 6,7 százalékos szeletet hasít ki az okostelefon-piac tortájából. Az ötödik helyen a BBK végzett, a gyarapodás esetében is figyelemreméltó, a cég 10,4-ről az elmúlt évben 19,9 millióra növelte eladott darabszámát, piacrésze pedig 2,9-ről 5,3 százalékra duzzadt. Az új szereplők mögött így már nem rúgott labdába a Lenovo (még a Motorolával együtt sem), az LG, a Xiaomi, a korábban eltűnt nagy márkákról, mint a Sony vagy a HTC ne is beszéljünk.

Okostelefonos platformok piaci részesedése

Ami a platformok eloszlását illeti, 2016 harmadik negyedéve nem hoz meglepő változást. Az Android vezető pozíciója nem gyengült, a rendszer komótosan növeli tovább részesedését, amely a tavaly 84,7 százalék után idén már 87,8 százaléknál áll, ez egyébként összesen több mint 3,27 milliárd eszközt jelent. Az iOS-es tábor ugyanakkor zsugorodott, a tavalyi 46 millió készülék után a Gartner idén már csak 43 milliót számlált, ennek megfelelően pedig a rendszer piacrésze is visszaesett, 13-ról 11,5 százalékra. A mobilos Windows folytatja csendes eltűnését, míg tavaly az okostelefon-torta 1,7 százalékos szeletéért felelt, mára ez az érték alig 0,4 százalék. Számokra fordítva a platform eladásai 5,8 millió darabról 1,5 millióra zuhantak.

Érdekes, hogy a Samsung Galaxy Note 7 korábban is említett kudarca a platformok hatására nem volt komoly hatással, a Gartner elemzői szerint a készülékeiket visszaváltó felhasználókból a konkurens platformok - elsősorban az Apple - nem tud túl sokat elcsábítani, azok jó eséllyel maradnak az Android rendszernél. A visszahívás nyertesei ennek megfelelően a nagyméretű eszközöket kínáló kínai gyártók lehetnek, illetve Pixel szériáját nemrég piacra dobó Google.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról