Szerző: Hlács Ferenc

2016. november 14. 15:43

Okosabb ajánlórendszert kap a Google Play Music

Kontextuális ajánlásokkal támad a frissített Google Play Music. A zenestreaming megoldás a személyes preferenciák mellett rövidesen a korábbi online tevékenységeket, földrajzi pozíciót, sőt, az időjárást is figyelembe veszi majd a javaslatoknál.

Hamarosan jobban rátapinthat a felhasználók zenei ízlésére a Google Play Music, miután a keresőóriás bejelentette, frissíti zenestreaming szolgáltatását, jelentősen felturbózva annak zeneajánló képességeit. A vállalat a frissítéssel, amelyet a héten Android és iOS platformokon, illetve a weben is elérhetővé tesz, gépi tanulási rendszert állít az ajánlómotor mögé. A szolgáltatás ezzel messze nem csak a korábban hallgatott előadókat, illetve a kedvelt műfajokat veszi majd figyelembe mikor új zeneszámokat javasol (és lejátszási listákat állít össze), hanem olyan tényezőkkel is kalkulál, mint a felhasználó korábbi online aktivitása, földrajzi elhelyezkedése vagy az aktuális időjárás, mindezt kézzel válogatott lejátszási listákkal keverve.

A cég által bevetett új, kontextuális ajánlóeszközök mindezek mellett a hallgató pillanatnyi feltételezett tevékenységét is számításba veszik, az estéhez közeledve, otthoni pihenésnél például a rendszer hanyagolja majd a legfrissebb kalózmetál albumokat, helyette lazítósabb muzsikát ajánl, munka közben azonban már előveheti a pörgősebb számokat. A szolgáltatás a használat előrehaladtával egyre pontosabban képes behatárolni a felhasználó szokásait, ennek megfelelően pedig idővel a hallgató ízléséhez-hangulatához egyre inkább passzoló ajánlásokat tesz.

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori

Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

A megújult Google Play Music mindezek mellett az offline zenehallgatáshoz szükséges szinkronizációt is saját kézbe veszi és automatikusan, okosan igyekszik előtölteni Wi-Fi-n a zenét, gyakorlatilag gyorsítótárazva a potenciális zeneszámokat. Így a felhasználó aktuális kedvenc számait automatikusan helyben is eltárolja annak készülékein, azok így akkor is gond nélkül hallgathatók, ha már feléltük a havi mobilos adatforgalmat vagy épp gyenge a környéken a hálózati lefedettség. Ezzel együtt persze továbbra is lehetőség van az offline szinkronban tartott számok manuális kiválasztására is.

Hogy a Google kontextuális, automatizált ajánlórendszerét használatba vegyék, a felhasználóknak expliciten bele kell egyezniük, hogy a vállalat a zenehallgatási preferenciák elemzésekor más termékeiben gyűjtött adatokat is figyelembe vegyen, mint például a földrajzi pozíció, a keresési előzmények vagy akár a közelmúltban megtekintett YouTube-videók listája. Ez utóbbi abszolút logikus lépés a Google részéről, a YouTube-os zenehallgatás révén már rengeteg adattal rendelkezik az egyes felhasználók ízléséről, ezzel az engedéllyel így ezt is felhasználhatja majd. A Google által ajánlott, az aktuális hangulathoz igazodó lejátszási listák hamarosan globálisan elérhetővé válnak, a frissítést a cég több lépcsőben, a következő hét folyamán juttatja el a felhasználókhoz, összesen mintegy 62 országban.

A gépi tanulásos hajrával a cég komolyan rákapcsolhat a zenestreaming szolgáltatások versenyében. Eddig ezen a területen a Spotify Discover Weekly és Daily Mix automatikus lejátszási listái számítottak vezetőnek, a Google által behozott új, hiperkontextuális ajánlórendszer erre tromfol rá - és nullázhatja le a Spotify eddig élvezett előnyét. A Google mellett szól pedig, hogy a cég (ijesztően) jó rálátással rendelkezik a felhasználói szokásokra, szolgáltatásai behálózzák azok mindennapjait.

Persze lehetőségek ide vagy oda, a piacot még a Spotify vezeti: a cég nyáron jelentette be, hogy átlépte a 100 millió aktív felhasználós küszöböt, fizetős userekből pedig több mint harmincmilliót tudhat maga mögött. Az Apple Music 15 millió fizetős felhasználóval követi a vállalatot (esetében nincs ingyenes csomag). A Google nem közölt adatot a Play Music felhasználói bázisa kapcsán.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról