Szerző: Habók Lilla

2016. augusztus 19. 13:33

Steam-riválist indít a Facebook és a Unity

Partnerséget köt a Facebook és a Unity, hogy könnyebben lehessen Facebook-játékokat fejleszteni. A Facebook PC Gaming Platform már az együttműködés keretében készül, és könnyen a Steam vetélytársa lehet.

HIRDETÉS

Együttműködésre lép a Facebook és a Unity, hogy versenybe szálljon a Steam online játékplatformmal. A Unity a legnagyobb, a 2D, 3D, VR és AR játékok fejlesztőit célzó globális platform - az együttműködéssel a Facebook felturbózhatja játékfejlesztőknek szánt eszközeit és szolgáltatásait, míg a Unity új játékosok millióit érheti el a közösségi oldalon keresztül. A partnerség gyümölcse a Facebook PC Gaming Platform asztali alkalmazás, amely kifejezetten a Unityvel fejlesztett játékoknak ad otthont. Ez a platform valójában a májusban bejelentett Facebook Games Arcade beta verziójának új változata, mely a publikált képek alapján a Steamhez egészen hasonló lesz.

A játékfejlesztők augusztus 31-ig jelentkezhetnek, hogy hozzáférjenek a Unity 5.4+ limitált alfa verzióhoz, amely a Facebook web- és asztali alkalmazásra fejleszthető játékokhoz szükséges. Régebben a Unity-fejlesztőknek egy bonyolultabb Facebook fejlesztői készlettel (SDK) kellett dolgozniuk, ha webes platformra akartak játékot feltenni, de a közösségi óriáscég már egy ideje összebarátkozott a Unityvel az Oculus VR játékok fejlesztésének támogatása érdekében.

Nem titok, hogy a Facebooknak miért érdeke a játékfejlesztés támogatása: míg 2014 negyedik negyedévében még 257 millió dolláros bevétele volt a játékokból, 2016 második negyedévére már 197 millióra zuhant ez az összeg. Emellett a fejlesztőknek 2010 óta 8 milliárd dollárt fizetett a cég a játékokért, csak 2015-ben ebből 2.5 milliárd ment el. A játékokból származó bevételcsökkenés oka minden bizonnyal, hogy a játékosok átpártoltak a mobilappokra, de a cégnek még így is 650 millió havi aktív játékosa maradt - ezt próbálja most növelni.

A Facebook egyelőre keveset árult el a készülő PC-s platformról, de a két cég a TechCrunch-nak elárult néhány részletet. Ezek szerint a megoldás nem lesz Windows-exkluzív, ellentétben a Games Arcade-del, továbbá az asztali platform a közösségi oldal egyéb tartalmaitól elválasztott, önálló teret biztosít majd az ingyenes játékoknak, beleértve a hagyományos Facebook-játékokat, illetve az iOS és Android appokból áthozott mobiljátékokat is. A kezdeményezés bevételmegosztásos modellt kínál majd a játékfejlesztőknek, noha az egyelőre nem világos, hogy az iparágban megszokott 30 százalékos részesedésről lesz-e szó.

A kérdés, hogy a Facebook és a Unity közös tervei mennyit érnek majd a világ egyik legnépszerűbb játékplatformjával, a Steammel szemben. A Steam platformja több mint 3500 játékkal és a 2015-ös adatok szerint 125 millió aktív felhasználóval rendelkezik, akik havi szinten 450-500 petabájtos internetes forgalmat bonyolítanak. A hatalmas számok mellett azonban a Steam mögött álló Valve többször belefutott már olyan problémákba, amelyek a hírnevét csorbították, kezdve a fióklopási incidensektől az illegális szerencsejáték miatti perekig és egyéb biztonsági résekig. A Facebook és a Unity tehát a Steam helyét célozza meg a platformos játékok piacán, és a felhasználószámokból kiindulva van esélye a trónkövetelésre.

a címlapról