Szerző: Hlács Ferenc

2016. július 28. 15:46

Óriási veszteség a Nintendónál

Zuhanó bevételekről és komoly veszteségről számolt be a Nintendo legutóbbi pénzügyi jelentésében. A Pokémon Go hatása legfeljebb a következő negyedévben érződhet, ám valószínűleg ekkor sem lesz kiugró.

Az elmúlt hetekben világszerte tomboló Pokémon Go láz után sokan valószínűleg látványos szárnyalásra számítottak a Nintendo negyedéves pénzügyi jelentésében - nekik most csalódniuk kell. Az elképesztően népszerű mobiljáték sikere a következő negyedévben lesz majd érezhető, abból a vállalat ráadásul csak aránylag kis részt kap majd, miután a Pokémon márkát és franchise-t a The Pokémon Company kezeli, amelynek a Nintendo nagyjából harmadát birtokolja, a fejlesztő pedig az Ingressről elhíresült Niantic Labs, amelyben a vállalatnak ismeretlen méretű részesedése van.

A kártyagyártóból lett japán játékóriás tehát fellendülés helyett egyelőre komoly lejtmenetről számolt be 2016 első üzleti negyedévében. A június végével zárult három hónapban a cég bevétele mintegy 591 millió dollárnak felelt meg, míg egy évvel korábban ugyanebben az időszakban 860 millió dollár környékén mozgott - több mint 31 százalékos zuhanásról van tehát szó. Profit helyett veszteséget hozott a Nintendónak az elmúlt negyedév, a tavalyi 79 millió dolláros nyereséget most 234 millió dollárnyi deficit váltotta.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

A vállalat a devizaárfolyamokat, illetve a jen felértékelődését teszi felelőssé a látványos visszaesésért, ugyanakkor az eladásokat megnézve jól látható, hogy korántsem csak a kedvezőtlen árfolyammozgások lökték lejtőre a céget. A Wii U konzolból 220 ezer darab talált gazdára világszerte, míg egy évvel korábban több mint ennek duplája, 470 ezer kelt el. A több mint 53 százalékos zuhanást a szoftvereladások szerencsére nem követték, itt még hajszálvékony, valamivel 3 százalék alatti növekedést is produkált a vállalat, a tavalyi 4,55-ről 4,68 millióra nőtt az értékesített játékok száma.

De a kézi konzoloknál sem sokkal jobb a helyzet, ott a négy, forgalomban lévő modellből csak a Nintendo 2DS tudott pozitívan teljesíteni, a 2015-ös 50 ezres darabszám idén 240 ezerre hízott. Az új generációs 3DS XL-ből ennél jóval több, 590 ezer darab kelt el, ez ugyanakkor ismét számottevő, 17 százalékos visszaesés a tavaly jelentett 710 ezres eladáshoz képest. A mezei Nintendo 3DS értékesítései 150-ről 80 ezerre zsugorodtak, a legnagyobb visszaesést pedig az eredeti 3DS XL hozta, amelynek 80 ezres értéke 10 ezer darabra zuhant. Összesen tehát a cég a Nintendo 3DS kézi konzol család modelljeiből 940 ezret adott el - tavaly a darabszám 1,01 millió volt.

Bár nagyon gyenge negyedévet tudhat maga mögött, a Nintendo bizakodó, még ha egyelőre kérdéses is, hogy Pokémon Go sikeréből befolyó részesedés elég lesz-e, hogy megállítsa a tempós lejtmenetet. A cégnek a játékhoz szánt Bluetooth-os kiegészítője a Pokémon Go Plus mindenesetre hozhat némi fellendülést, az eszköz ugyanis már nem valamelyik résztulajdonban lévő cég, hanem egyenesen a Nintendo kezei közül kerül ki. Lényegében egy csuklón, zsebben vagy akár ruhára csíptethető, "kapásjelzőről" van szó, amely rezgéssel jelzi, ha épp felbukkan a közelben egy a digitális szörnyekből, így nem kell folyamatosan aktív telefonnal, az appot futtatva cirkálniuk a játékosoknak. Az eszköz eredetileg júliusban rajtolt volna, a megjelenést azonban végül szeptemberre tolták - ezzel a cég épp a kezdeti robbanást kési le, így biztosan komoly bevételtől esik el, ugyanakkor a játékosok valószínűleg ősszel is kapkodnak majd a kiegészítő után.

Persze más is van még a vállalat tarsolyában, dolgozik a nosztalgiafaktorra ugyancsak erősen építő Fire Emblem és Animal Crossing címek mobilos változatán, illetve a tervek szerint jövő márciusban egy új konzolt is piacra dob, Nintendo NX néven - utóbbiról egyelőre nem sokat tudni, a vállalat ugyanakkor komoly reményeket fűz hozzá.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról