Szerző: Gálffy Csaba

2016. július 22. 12:58

Okosórák: máris vége a fellángolásnak?

Látványosan szaladt bele a késbe az Apple a Watch kapcsán, olyannyira, hogy az egész bimbózó piacot magával rántotta.

Leesett a hype-rollerről az Apple Watch, az IDC friss piackutatása szerint a második negyedévben kevesebb, mint fele annyi fogyott belőle, mint tavaly. A többi gyártó sem remekelt, az eladásokat ugyan tudták növelni, de érdemben nem sikerült meggyőzni a vásárlókat arról, hogy az okosóra életképes formátum.

Orrnehéz kereslet

A piacot még mindig az Apple vezeti, a tavalyi 3,6 millió darabos eladás után azonban idén csak 1,6 millió darab kelt el az okosórából. Ez 55 százalékos visszaesést jelent, ezzel együtt a cég részesedése 72 százalékról 47 százalékra esett vissza. A magyarázat valószínűleg abban rejlik, hogy tavaly az Apple pont a negyedév elején, április 24-én dobta piacra az órát, így az addig felépített keresletet hirtelen, viszonylag rövid idő alatt kielégítette, ami látványos csúcsot hozott. Ez egyébként nem az Apple Watch abszolút csúcsa, azt a karácsonyi szezonban érte el 4,1 millió értékesített darabbal - meg is jegyezte Tim Cook vezérigazgató, hogy az óra várhatóan az iPodhoz hasonló ciklikussággal rendelkezik majd és mint ajándéktárgy a negyedik negyedévekben lesz majd erős.

A feleződő eladás azonban erősen elüt az iPhone vagy az iPad piaci dinamikájától, ezek a termékek a bevezetést követően látványos növekedési ütemet tudtak bemutatni, ahogy a felhasználók tömegei kezdték vásárolni. Az Apple Watch esetében erről szó sincs, a most bemutatott 1,6 milliós darabszám (különösen az Apple márka marketingerejének ismeretében) roppant kevésnek számít. Annyira kevésnek, hogy az már  az egész termékkategória létjogosultságát is megkérdőjelezi.

Az Apple pontosan érzi, hogy gondok vannak a Watch-csal, a cég a WWDC fejlesztői konferenciáján egy teljesen átdolgozott watchOS-szel jelentkezett. Ez gyökeresen átalakított felhasználói élményt ígér, a UX-szakemberek a régi gesztusokat (köztük a tekerőgombot) kidobták, helyükre pedig újakat hoztak. Kérdéses, hogy az új UX és az új szoftver meg tudja-e majd dobni annyira a Watch-ot, hogy újra belendüljön az eladás - egyelőre ezzel kapcsolatban roppant szkeptikusak vagyunk.

Az IDC is az, a piackutató szakvéleménye szerint hiába jár az Apple toronymagasan a piac fölött (okos marketingjének és márkaerejének köszönhetően), valószínűleg szükség lesz a Watch 2-re és az új watchOS-re ahhoz, hogy a meglévő telepített bázist új vásárlásra ösztökélje, vagy ami még fontosabb, új vásárlókat győzzön meg a hasznosságáról.

Futottak még

Az Apple egymaga viszi a tejles okosóra-piac felét, a maradék mintegy 53 százalékból 16 százalékot visz az "egyéb" kategória, így a top 5 maradék négy tagjának összesen jut 37 százalék. Az első a Samsung, a koreai gyártót a Lenovo, az LG és a Garmin követi, de egyiküknek sem sikerült néhány százezer darabnál többet értékesíteni, ez pedig jelképes volumen, különösen a gyártók ambícióihoz és a kutatás-fejlesztésre fordított magas költségekhez viszonyítva.

Kubernetes és Flutter online képzésekkel indítjuk a ősz (x)

Szeptemberben 8 alkalmas, 24 órás online képzéseket indítunk, melyekre most early bird kedvezménnyel lehet jelentkezni!

Kubernetes és Flutter online képzésekkel indítjuk a ősz (x) Szeptemberben 8 alkalmas, 24 órás online képzéseket indítunk, melyekre most early bird kedvezménnyel lehet jelentkezni!

A Samsung teljesítményét a telkókkal kötött terjesztési egyezmények dobták egyébként meg, a cég jó stratégiával osztogatta okosóráit különböző akciós csomagokban - fordítva viszont ez azt jelenti, hogy még a hatszázezer óra sem önmagában, hanem ilyen, kvázi ingyen osztogatott formában került a felhasználókhoz.

Az Android Weart használó gyártók közül a Lenovo/Motorola az első, mintegy 300 ezres darabszámmal. Ez persze jelentős előrelépés a tavaly ilyenkor elkönyvelt kétszázezerhez képest, de minden bizonnyal a gyártó is sokkal többet várt a Moto 360 ráncfelvarrásától.

Metodológia

Az IDC most nem a teljes "wearable" piacot nézte, hanem (végre) különválasztotta az okosórákat és a fitneszkiegészőket (ezzel ugye az ott piacvezető Fitbit is eltűnt a listáról). Az okosóra definíciója egyébként az IDC szerint az az eszköz, amely képes külső fejlesztők kódját is futtatni a gyártó szoftvere mellett. Ebbe a Fitbit Blaze vagy a Whitings Activité nem fér bele, mivel azokra a gyártó mellett más nem fejleszthet. A másik kizáró tényező az eszköz formátuma, tehát csak az órákat számolja a táblázat, az egyéb kiegészítőket (okosszemüveg, okosruha) nem.

a címlapról