Mégsem úgy vásárolják fel az Operát
Újratárgyalta a kínai befektetői konzorcium és az Opera a felvásárlást, csupán részlegek cserélnek majd gazdát, nem a teljes cég. Mindenképp kínai kézbe kerül az Opera böngésző (asztali és mobilos is), illetve az azt kiszolgáló infrastruktúra is.
Semmis az Opera felvásárlására februárban tett ajánlat - jelentette be a norvég cég és a kínai befektetők konzorciuma. Akkor a vásárlók 1,2 milliárd dollárnak megfelelő norvég koronáért kebelezték volna be a teljes céget, ez az üzlet azonban végül füstbe ment. Helyette egy fele akkora tranzakcióra kerül sor, a Kunlun, Qihoo 360 és más kínai cégek által alkotott konzorcium csak az Opera egyes részlegeit veszi át, 600 millió dollár értékben.
A bejelentés szerint tehát kínai tulajdonba kerül majd át a mobilos és asztali böngészők fejlesztését végző részlegek, a webes teljesítményoptimalizálási (Opera Max) és adatvédelmi appok, az Opera licencelési üzletága (az Opera TV-t kivéve), illetve az Opera 29 százalékos részesedése a kínai nHorizon cégben. Ami marad a jelenlegi Opera-részvényesek kezében: az Opera Mediaworks, Opera Apps & Games (beleértve a Bemobit), illetve az Opera TV. A megmaradt részlegek együtt mintegy 560 embert foglalkoztatnak, míg a teljes cég 1669 munkavállalóval rendelkezik.
Az eredeti felvásárlási ajánlatot mindkét fél részvényesei jóváhagyták, bizonyos hatóságok beleegyezését azonban nem sikerült megszerezni, így a tulajdonosváltásra sem került sor. Ezt az Opera-részvényesek nem feltétlenül bánják - Lars Boilesen Opera-CEO szerint például a tranzakció erősen alulértékelte a céget. A vállalat egyébként így valószínűleg többet ér, a konzumer appok leválasztásával a megmaradt B2B szolgáltatások értékesebbek lehetnek.
Az AI és a nagy full-full-stack trend Az AI farvizén számos új informatikai munkakör születik, vagy már ismert munkák kapnak új nevet és vele extra elvárásokat is.
Az Opera még tavaly augusztusban tette ki az eladó táblát, a cég hivatalosan felkért két pénzintézetet a potenciális értékesítés előkészítésére. Az Operának ugyan nincsenek pénzügyi problémái, de komoly tőkeinjekció nélkül nem tud tovább érdemben növekedni. Ezért döntött úgy a cég igazgatótanácsa, hogy keres egy szakmai befektetőt, amely hatékonyabban tudja pénzzé tenni az Opera működését. Magyarra fordítva a vezetés úgy érezte, hogy egy nagyobb konszern részeként az Opera értékesebb lehet mint önállóan, ezt az értékdifferenciát pedig a befektetők szeretnék zsebre tenni.
"A konzumer részlegek jól illeszkednek a felvásárló konzorcium célkitűzéseibe és stratégiájába, és egy jó ökoszisztéma részévé válva ki tudnak virágozni. Az Opera részvényesei is jól járnak, a cég mintegy negyedét adjuk el 600 millió dollárért, ami egy nagyon jó ár ezekért az üzletrészekért." - idézi a TechCrunch a vezérigazgatót. Pénzügyi szempontból nagyjából ez is a helyzet, a cég megtartott hirdetési-marketinges üzletága hozta a bevétel túlnyomó részét, 117 millió dollárt, míg a cégnek hírnevet szerző böngészős (és egyéb technológiákat fejlesztő) konzumer részleg csupán 36 milliót kaszált.
Hogy a felvásárló cégek mit kezdenek majd a böngészős technológiákkal, egyelőre csak tippelni lehet. Kína egy nagyon különleges piac, ahol a globális tech cégek csupán minimális befolyással rendelkeznek a helyi szereplőkkel szemben. A kínai böngészőverseny is egészen másképp áll, mint globálisan, ebben szeretne operás alapokkal erősíteni a Qihoo 360-Kunlun.