Szerző: Hlács Ferenc

2016. május 9. 11:32

Nem védi tovább a crowdfunding platformok ügyfeleit a PayPal

Kivonja a közösségi finanszírozó oldalakat Purchase Protection vásárlóvédelmi programja alól a PayPal. A visszakozás az elmúlt hónapok crowdfunding botrányai után logikus lépés a cég részéről, úgy látszik a terület már nem csak a csalódott vásárlók, de a fizetési szolgáltatás szerint is túl nagy kockázatot jelent.

A közösségi finanszírozás az elmúlt évek során sok feltörekvő startupnak adta meg a kezdőlökést, ugyanakkor az utóbbi időben számos kampány inkább csak beváltatlan ígéreteket és elégedetlen ügyfelek hadait hagyta maga mögött, annak dacára, hogy sikeresen összegyűjtötte a projekthez kitűzött összeget.

Úgy látszik a projektek által jelentett kockázatot a továbbiakban a PayPal sem vállalja, az online fizetési szolgáltatás ugyanis hamarosan kivonja a közösségi finanszírozási megoldásokat Purchase Protection programja alól. A vállalat tervei szerint június 25-étől érvényes lépés azt jelenti, hogy ha egy projekt gazdái végül nem küldik ki, netán hibás állapotban kézbesítik az ígért terméket, a vásárlóknak nem lesz lehetőségük a PayPalnél reklamálni, illetve visszakérni a vásárlás összegét.

Jöhet a malware-cunami az iPhone-okra?

Nyílik az iOS, de tényleg annyira veszélyes ez? Annyira azért nem kell félni, elég sok kontroll van még az Apple-nél.

Jöhet a malware-cunami az iPhone-okra? Nyílik az iOS, de tényleg annyira veszélyes ez? Annyira azért nem kell félni, elég sok kontroll van még az Apple-nél.

A lépés egyáltalán nem meglepő a PayPal részéről: ahogy arra egy a Pennsylvaniai Egyetem által végzett kutatás is rámutat, a Kickstarteren indult projektek 9 százalékának végén a támogatók nem kapták meg az ígért terméket vagy egyéb jutalmat, illetve csupán a megkérdezettek 65 százalékának esetében érkezett meg időben az adott termék. Az online fizetési szolgáltatás a Kickstartertől egyébként már korábban megvonta a bizalmat, a platformon kicsengetett összegekre egy ideje nem vonatkozik a cég védelme - ehhez csatlakozik most a közösségi finanszírozási paletta maradéka, annak másik legismertebb szereplőjével, az IndieGogóval az élen.

Azért akadnak majd kivételek, a TechCrunch szerint a PayPal a területen két kategóriát különböztet meg, ezek az indulótőke összegyűjtése, illetve a preselling, azaz a tényleges gyártást megelőző értékesítés. Utóbbi esetében a vállalat továbbra sem engedi el teljesen a vásárlók kezét, ha egy kifizetett termék nem érkezik meg hozzájuk, még lesz esélyük visszakapni a pénzüket, a cég azonban egyelőre nem adott róla részletes tájékoztatást, hogy ügyfeleinek pontosan milyen lehetőségei lesznek ügyfeleinek ezen a téren.

Hogy a közösségi finanszírozás talaja egyre ingoványosabb, azt több, az elmúlt hónapokban kirobbant botrány is jól mutatja. Ilyen volt például a szűk két hónap alatt nem kevesebb mint 3,4 millió dollárt bezsebelő Zano drón mögött álló startup esete is, amely annak ellenére, hogy a projekt a brutális összeggel Európa legsikeresebb közösségi finanszírozási kampánya lett, tavaly őszig csupán a 15 ezer megrendelés töredékét, 600 darabot szállított le a vásárlóknak - és még azok sem működtek rendesen.

De úgy látszik még az sem jelent garanciát a vásárlók számára, ha minden idők legsikeresebb Kickstarter projektjéről van szó: a címet kiérdemlő Coolest Cooler hűtőláda csapata, úgy sem tudta teljesíteni ígéreteit, hogy a kezdeti időszakban 52 nap alatt elképesztő, 13 millió dollárt meghaladó összeget gyűjtött be. A siker ellenére csak a megrendelések harmadát teljesítette a cég, sőt, nemrég további támogatást kért a vásárlóktól. Persze nem kell ilyen messzire menni az elrettentő példákért, a legnagyobb hazai IndieGogo-siker, a Codie fejlesztői (és vásárlóik) is hamar rájöttek, nagyobb fába vágták fejszéjüket mint elsőre gondolták, igaz még van remény a cég számára. A fentiek fényében tehát érthető a PayPal elővigyázatossága - a jövőben a támogatók kénytelenek lesznek nagyobb kockázatot vállalni, illetve bízni az egyes platformok saját vásárlóvédelmi megoldásaiban.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról