Szerző: Hlács Ferenc

2016. május 9. 11:32

Nem védi tovább a crowdfunding platformok ügyfeleit a PayPal

Kivonja a közösségi finanszírozó oldalakat Purchase Protection vásárlóvédelmi programja alól a PayPal. A visszakozás az elmúlt hónapok crowdfunding botrányai után logikus lépés a cég részéről, úgy látszik a terület már nem csak a csalódott vásárlók, de a fizetési szolgáltatás szerint is túl nagy kockázatot jelent.

A közösségi finanszírozás az elmúlt évek során sok feltörekvő startupnak adta meg a kezdőlökést, ugyanakkor az utóbbi időben számos kampány inkább csak beváltatlan ígéreteket és elégedetlen ügyfelek hadait hagyta maga mögött, annak dacára, hogy sikeresen összegyűjtötte a projekthez kitűzött összeget.

Úgy látszik a projektek által jelentett kockázatot a továbbiakban a PayPal sem vállalja, az online fizetési szolgáltatás ugyanis hamarosan kivonja a közösségi finanszírozási megoldásokat Purchase Protection programja alól. A vállalat tervei szerint június 25-étől érvényes lépés azt jelenti, hogy ha egy projekt gazdái végül nem küldik ki, netán hibás állapotban kézbesítik az ígért terméket, a vásárlóknak nem lesz lehetőségük a PayPalnél reklamálni, illetve visszakérni a vásárlás összegét.

Szoftvertesztelés: ütött az óra

A tesztelői szakmát rengeteg friss hatás éri, kifejezetten nehezített pálya ez mostanság.

Szoftvertesztelés: ütött az óra A tesztelői szakmát rengeteg friss hatás éri, kifejezetten nehezített pálya ez mostanság.

A lépés egyáltalán nem meglepő a PayPal részéről: ahogy arra egy a Pennsylvaniai Egyetem által végzett kutatás is rámutat, a Kickstarteren indult projektek 9 százalékának végén a támogatók nem kapták meg az ígért terméket vagy egyéb jutalmat, illetve csupán a megkérdezettek 65 százalékának esetében érkezett meg időben az adott termék. Az online fizetési szolgáltatás a Kickstartertől egyébként már korábban megvonta a bizalmat, a platformon kicsengetett összegekre egy ideje nem vonatkozik a cég védelme - ehhez csatlakozik most a közösségi finanszírozási paletta maradéka, annak másik legismertebb szereplőjével, az IndieGogóval az élen.

Azért akadnak majd kivételek, a TechCrunch szerint a PayPal a területen két kategóriát különböztet meg, ezek az indulótőke összegyűjtése, illetve a preselling, azaz a tényleges gyártást megelőző értékesítés. Utóbbi esetében a vállalat továbbra sem engedi el teljesen a vásárlók kezét, ha egy kifizetett termék nem érkezik meg hozzájuk, még lesz esélyük visszakapni a pénzüket, a cég azonban egyelőre nem adott róla részletes tájékoztatást, hogy ügyfeleinek pontosan milyen lehetőségei lesznek ügyfeleinek ezen a téren.

Hogy a közösségi finanszírozás talaja egyre ingoványosabb, azt több, az elmúlt hónapokban kirobbant botrány is jól mutatja. Ilyen volt például a szűk két hónap alatt nem kevesebb mint 3,4 millió dollárt bezsebelő Zano drón mögött álló startup esete is, amely annak ellenére, hogy a projekt a brutális összeggel Európa legsikeresebb közösségi finanszírozási kampánya lett, tavaly őszig csupán a 15 ezer megrendelés töredékét, 600 darabot szállított le a vásárlóknak - és még azok sem működtek rendesen.

De úgy látszik még az sem jelent garanciát a vásárlók számára, ha minden idők legsikeresebb Kickstarter projektjéről van szó: a címet kiérdemlő Coolest Cooler hűtőláda csapata, úgy sem tudta teljesíteni ígéreteit, hogy a kezdeti időszakban 52 nap alatt elképesztő, 13 millió dollárt meghaladó összeget gyűjtött be. A siker ellenére csak a megrendelések harmadát teljesítette a cég, sőt, nemrég további támogatást kért a vásárlóktól. Persze nem kell ilyen messzire menni az elrettentő példákért, a legnagyobb hazai IndieGogo-siker, a Codie fejlesztői (és vásárlóik) is hamar rájöttek, nagyobb fába vágták fejszéjüket mint elsőre gondolták, igaz még van remény a cég számára. A fentiek fényében tehát érthető a PayPal elővigyázatossága - a jövőben a támogatók kénytelenek lesznek nagyobb kockázatot vállalni, illetve bízni az egyes platformok saját vásárlóvédelmi megoldásaiban.

Csatlakozz partnerprogramunkhoz, mi pedig ajánlunk ügyfeleinknek, ezenkívül egyedi kedvezményeket is adunk webhosting csomagjainkra. Próbáld ki ingyenesen az Aruba Cloud-ot, most 40 ezer forint értékű vouchert adunk!

a címlapról