Szerző: Koi Tamás

2016. április 1. 09:30

Nincs könnyű dolga, de tartja magát az egyetlen talpon maradt MVNO

Finoman szólva nem sikertörténet a virtuális mobilszolgáltatói modell Magyarországon, a nagy szolgáltatók árnyékában sorra adják fel a harcot azok a kezdeményezések, melyektől eleinte a mobilpiac megreformálását várta a szakma egy része. A 2014-ben indult UPC Mobilnak azonban esze ágában sincs kiszállni a milliárdokból felépített bizniszből.

HIRDETÉS

Április közepén megszűnik a Tesco Mobile, vagyis az a virtuális mobilszolgáltató (MVNO), melynek megjelenésétől a szakma (és az előfizetők) egy része azt várta, hogy a mobilpiacon évek óta bebetonozott erőviszonyokat ha kis mértékben is, de megbolygatja. A külföldi minta alapján indított kezdeményezés végül nem vezetett sikerre, a virtuális szolgáltatók soraiban pedig az elmúlt években sűrűn lengett a kasza, így a Tesco Mobile mellett megszűnt több, virtuális szolgáltatónak valójában nem is tekinthető márkázott szolgáltatás is (Postafon, Red Bull Mobile, djuice).

Egy legény van talpon...

A hagyományos, MVNO-modellt követő (tehát kvázi függetlennek tekinthető) szolgáltatók közül mostanra gyakorlatilag csak a köztudatban szinte egyáltalán nem létező Netfone, valamint a jóval ismertebb UPC Mobil maradt piacon. Utóbbi a meglévő vezetékes ügyfélbázisára építkezve továbbra is fontos szegmensként tekint arra a mobilpiacra, melyre csaknem negyed évszázadnyi késéssel lépett be.

A UPC Mobil értelemszerűen más feltételekkel, és más alapokon szolgáltat itthon, mint a Telekom, a Telenor vagy a Vodafone. A Liberty Global tulajdonában lévő cég a Vodafone rádiós infrastruktúráját használja (akárcsak a Netfone, vagy korábban a Tesco Mobile - bár utóbbiban résztulajdonos is volt a Vodafone), de gyakorlatilag minden más hálózati elemet, valamint a számlázást is teljesen saját kézben tartja, részben egy nemzetközi kiszolgálóhálózaton keresztül.

A magyarországi UPC Mobil a Liberty osztrák, svájci és holland leányvállalatával osztozkodik az infrastruktúrán, az amszterdami központú rendszer mostanra megközelítőleg 200 ezer ügyfelet szolgál ki nemzetközi szinten. Hogy ebből az ügyfélbázisból mekkora szeletet hasít ki Magyarország, az egyelőre üzleti titok, a UPC illetékeseiből csak annyit sikerült kiszednünk, hogy a cég eddig hozta az előfizetőszámra vonatkozó előzetes terveket.

A rendszer komponensei közül a hívások lebonyolításáért felelős media gateway egyébként Magyarországon található, a hanghívások továbbításában pedig aktív szerepet vállal a UPC meglévő vezetékes hálózata is, így valójában minden, a PSTN- és mobilhálózatokba irányuló hívások végződtetését ez a rendszer bonyolítja (kivéve a 112-es segélyhívószámra érkező hívásokat).

A holland szál

Az adatforgalom viszont jelenleg teljes egészében Amszterdamon keresztül bonyolódik - tudtuk meg a UPC szakembereitől -, vagyis ha valaki a UPC Mobil hálózatán mobilnetet használ, akkor az adat a holland központot oda-vissza megjárva jut el az előfizető készülékére. A UPC szerint az infrastruktúra elemeinek teljes lokalizációja, így elsősorban az adatforgalom-elvezetés csak nagyobb forgalom és előfizetőszám mellett lenne kifizetődő a cég számára.

A UPC a külföldi mobilhasználat során is egyedi partnerkapcsolatokra támaszkodik, így roamingkörnyezetben a cég partnere a Belgacom. A UPC Mobil SIM-ek így két IMSI-vel (International Mobile Subscriber Identity) rendelkeznek, azaz a külföldi hálózaton voltaképpen Belgacom-ügyfélként regisztrálnak be a készülékek, ami biztosítja, hogy a mobilok a Belegaom teljes roaming partnerhálózatán üzemelhessenek.

A szolgáltató egyébként éppen az adatforgalom kapcsán igyekszik megkülönböztetni magát a versenytársaktól, melyek ma szinte kivétel nélkül, minden mobiltarifa mellé forgalomkorlátos internetet biztosítanak. A UPC Mobilnál ugyan nincs 4G-szolgáltatás, ám a cég tavaly március óta olyan, itthon teljesen egyedülálló tarifákat kínál, melyek (korlátozott sávszélesség mellett) korlátlan adatforgalmat biztosítanak.

A UPC szakemberei szerint ez a tarifakonstrukció rendkívül kedvező fogadtatásra talált az ügyfelek körében. Emellett több szakmai cikk (többek közt a HWSW saját tesztje) és vizsgálat is alátámasztja, hogy ideális esetben a UPC által kínált néhány megabites sávszélesség kellően stabil hálózat esetén a legtöbb mobilkommunikációs célra teljesen megfelel. A UPC egyébként továbbra is elsősorban saját vezetékes előfizetőit célozza ajánlataival, ezzel olyan, komplett csomagot kínálva az ügyfeleknek, melyet itthon egyedül a Magyar Telekom képes nyújtani. Újdonság ugyanakkor, hogy a vállalat már azoknak is kedvezőbb áron biztosítja a szolgáltatást, akik még nem előfizetői a cégnek, de vállalják, hogy később UPC vezetékes ügyfelek lesznek.

Ezzel együtt is tapasztalható, hogy a UPC Mobil ügyfelei olykor kénytelenek bizonyos - elsősorban műszaki - kompromisszumokat vállalni a szolgáltatás használata során. Bár a cég állítja, hogy a szolgáltatásai, illetve az ügyfélszolgálat minőségi mutatói a "nagyokéhoz" mérhetők, a teljesen egyedi felépítésű infrastruktúra olykor változatos hibajelenségekhez vezethet.

Így több olyan nyilvános ügyfélvéleményt is látni az interneten, mely akadozó adatforgalomra, vagy éppen soha meg nem érkező SMS-ekre panaszkodik, a UPC szerint ugyanakkor ezek száma a teljes ügyfélbázist tekintve elenyésző, a legtöbb hibát pedig többnyire gyorsan orvosolják az amszterdami központban.

25 évet kell behozni

Mindazonáltal kijelenthető, hogy a Liberty Global hazai leányvállalata számára nem elsősorban ezen technikai problémák hatékony leküzdése jelenti a kulcsot a sikerhez, hanem az előfizetők gondolkodásmódjának megváltoztatása. A magyar mobiltelefónia elmúlt 25 évében berögzült előfizetői percepciókat borzasztó nehéz megváltoztatni, ez még a három nagy szolgáltató versenyén is jól látszik, ahol a szintén csak később érkező Vodafone hosszú évek óta képtelen túllépni saját árnyékán.

A UPC-nek ehhez képest még nehezebb dolga van, amit nem könnyít meg az sem, hogy a virtuális mobilszolgáltatók száma folyamatosan csökken hazánkban, ezáltal a virtuális szolgáltatói modell ismertsége, népszerűsége általában véve szenved csorbát. Így a cégnek az előfizetőszám számottevő bővítéséhez súlyos milliárdokat kellene elköltenie marketingre, melyre egyelőre láthatóan még nem érett meg az elhatározás, legalábbis a UPC Mobil reklámmegjelenései jelentősen elmaradnak a három nagy operátorhoz képest.

Nem kizárt, hogy ennek éppen az lehet az egyik oka, hogy a Liberty Global még mindig nem adta fel azon tervét, hogy egy nagy európai mobile only szolgáltatóval páneurópai szinten szövetkezzen, akár akvizíción keresztül. Tavaly arról szóltak a pletykák, hogy a cég és a Vodafone csoport között hosszas tárgyalások folytak az összeolvadásról, ám ezek a tárgyalások végül zátonyra futottak, így páneurópai összeborulás helyett végül csak a holland piacon történt meg az összeolvadás.

a címlapról