Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Már a Sony is SSD-t kínál, de minek?

Asztalos Olivér, 2016. február 09. 11:30

Két saját márkás SSD-t dobott piacra a Sony. A 240 és 480 gigabájtos modellek a Phison referenciadizájnjára épülnek, az áruk pedig viszonylag magas. Ki lehet a célközönség?

Konzumer piacra szánt SSD-kkel rukkolt elő a Sony. A múlt hét során felbukkant meghajtók egyelőre csak Ázsia bizonyos országaiban kerülnek piacra, de nem kizárt, hogy idővel más kontinenseken is elérhetőek lesznek. A NAND flash-alapú háttértárak 240 és 480 gigabájtos kapacitással vásárolhatóak meg. A lépés meglehetősen furcsa, hisz az elmúlt években a japán cég folyamatosan helyezte át a fókuszt a kisebb konkurenciával, illetve nagyobb profittal kecsegtető piacok felé, amibe a konzumer flash-alapú meghajtók egyáltalán nem illenek bele. Miért épp most dobott piacra SSD-ket a Sony?

Egy hongkongi oldal alaposabban megvizsgálta a meghajtókat, ennek köszönhetően pedig kiderült, hogy az SLW-M típusjelzésű, SATA csatolós modellek a Phison referenciadizájnjára épülnek. Ez az jelenti, hogy a vezérlőn (PS3110-S10) túl a NYÁK, illetve a firmware is a Phison műhelyéből származik, egyedül a TLC típusú NAND chipek érkeztek a Sony régi partnerének számító Toshibától. A szoftveres körítés sem egyedi, a japán cég egyszerűen a Phison ToolBox nevű alkalmazást keresztelte át saját nevére.

Sony ízesítésű SSD

Egy szó mint száz, az SSD-k fémborításán látható márkajelzéstől eltekintve nem sok Sony található a meghajtókban, a vállalat csupán a nevét adta az SSD-khez, azokba semmiféle érdemi fejlesztést nem tett. Ezzel ugyanakkor a cég nincs egyedül, a Kingston mellett például a Corsair is alkalmazta már a Phison referenciamegoldását, az SSD-k hajnalán pedig egészen általános volt a "sajátmárkás" meghajtókat piacra dobni. A vállalatok ily módon megtakaríthatják a kutatásra és fejlesztése szánt kiadást, ugyanakkor ennek hátránya lehet, hogy nem tudják kellőképp differenciálni a termékeket. Ugyanakkor utóbbi a SATA felületű SSD-knél egyre kevésbé probléma, hisz ebben az esetben már jó ideje a csatoló limitál, egyre nehezebb érdemi fejlődést elérni a több mint 10 éves interfész mögött.

Ennek fényében már tökéletesen érthető a Sony nulla fejlesztéses stratégiája, de még így sem teljesen világos, hogy milyen indíttatás vezérelte a meghajtók piacra dobását. A cég nagyon hosszú ideje nem gyárt PC-s komponenseket, a pendrive-okon és régen monitorokon és optikai meghajtókon kívül sosem volt számottevő szereplője ennek a területnek. Ezért is nagyon meglepő, hogy a japánok pont egy SSD-vel akarnak betörni erre a piacra, hiszen sem az ellátási lánc, sem a partneri hálózat nincs erre felkészülve.

A belépőszintű SSD-k piaca már így is telített, a profit pedig ennek megfelelően vékony. A 240 gigabájtos modell jelenleg 700 hongkongi dollárért, azaz nagyjából 25 000 forintért rendelhető, ami 10-20 százalékkal magasabb a konkurensek hasonló meghajtóinak árcímkéjénél, egyszóval az SSD jelenleg bizonyosan nem az árával fog hódítani. Ezek ismeretében joggal merülhet fel az újabb kérdés, mégis ki fogja megfizetni a Sony márkajelzéséért cserébe a felárat?

Az egyetlen reális célközönség a PlayStation 4 tulajdonosainak egyre növekvő tábora lehet. Korábbi tesztekből kiderült, hogy a játékok betöltési sebességén sokat dob az SSD, a Sony konzoljainak tulajdonosait pedig valószínűleg könnyebb lesz meggyőzni egy hasonló márkajelzésű kiegészítő megvásárlásáról, mint bárki mást.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.