Szerző: Hlács Ferenc

2016. január 29. 11:37:00

Hatalmas lendülettel dübörög Facebook

Több mint duplájára növelte nyereségét a Facebook 2015 negyedik negyedévében. A vállalat felhasználói bázisa stabilan növekszik és egyre inkább a mobil platformok felé tolódik el.

Brutális tempóval tör előre a Facebook: a közösségi oldal a napokban közzétett negyedéves jelentése szerint amellett hogy 2014 utolsó negyedéhez viszonyítva tavaly év végén mintegy 51,7 százalékkal gyarapította bevételeit, nyereségét ugyanezen időszak alatt képes volt több mint duplájára növelni. A vállalat így összesen 5,8 milliárd dollár bevételt és a 2014 Q4-ben besöpört 701 millióhoz képest elképesztő, 1,562 milliárd dolláros profitot termelt. A vállalatnak története során bevételeit tekintve most sikerült először átlépnie az ötmilliárdos küszöböt, amelynek oroszlánrészéért - több mint 96 százalékáért - a hirdetési üzletág felel.

Érdekes megfigyelni továbbá, hogy míg a cég napi szintű felhasználóinak csupán 16 százaléka található az Egyesült Államokban, illetve Kanadában, (Európa nagyjából 23, az ázsiai és csendes-óceáni térség 30, a bolygó többi része pedig 31 százalékért felel) mégis ez, az amerikai régió hozta a vállalat bevételeinek több mint felét, 2,951 milliárd dollárt.

A közösségi oldal felhasználószáma a fentieknél valamivel komótosabban, de továbbra is stabilan növekszik, a napi szinten aktív felhasználók száma (amely egyébként az 2015 harmadik negyedévében lépte át az egymilliárdot) egy év alatt 16,6 százalékkal bővült, 1,038 milliárdra. A szolgáltatást legalább havi rendszerességgel igénybe vevők száma közben már jócskán meghaladta a másfél milliárdot, egész pontosan 1,591 milliárdnál tart - ez 14,2 százalékos növekedést jelent 2014 végéhez képest.

Machine learning és Scrum alapozó képzések indulnak! (x) A HWSW októberben induló gyakorlatorientált, 10 alkalmas, 30 órás online képzéseire most early bird kedvezménnyel lehet regisztrálni!

Különösen figyelemreméltó továbbá, hogy az oldal összes felhasználójának immár több mint fele kizárólag mobiltelefonról veszi igénybe a szolgáltatást. Ezen felhasználók száma az utóbbi egy év alatt tekintélyes 56,5 százalékkal gyarapodott, mára nem kevesebb mint 823 millió facebookozót jelent, akik egyáltalán nem használják a közösségi oldal asztali felületét.

Ezzel párhuzamosan a "mezei" (tehát az oldalt PC-ról is látogató), napi szinten aktív mobilos felhasználók száma is tisztességesen gyarapszik, ők az elmúlt év alatt 25,4 százalékkal lettek többen, létszámuk elérte a 934 milliót. Ha a cégnek sikerül tartania a tempót, a szegmens még 2016 első felében átlépheti az egymilliárdos határt. Ez a havi szinten aktív mobilos felhasználóknál már 2014 elején sikerült, az ő számuk ugyanezen év végén 1,189 milliárd volt, a tavalyi év zárásakor pedig 1,442 milliárdra hízott - a másfél milliárdos küszöb tehát már csak egy karnyújtásnyira van.

A masszív eltolódást a mobil platformok felé az is jól szemlélteti, hogy 2015 utolsó negyedévében a vállalat teljes hirdetési bevételeinek csaknem 80 százalékát a mobilos reklámok hozták, míg egy évvel korábban 69 százalékot tettek ki. Ebben nagy szerepet játszik a facebookos videónézés népszerűsödése az elmúlt év folyamán, amelyre a tervek szerint a vállalat idén is kiemelt figyelmet fordít. A mobilos fókuszt az is jól mutatja, hogy a cég alkalmazásával hamarosan akár a böngészők helyét is átveheti.

A 2016-os év tehát mindenképp izgalmas lesz a vállalat számára, már csak azért is, mert megszokott tevékenységei mellett hamarosan első Oculus Rift VR headseteit is leszállítja - az egyelőre gyerekcipőben járó termékkategóriához sokan fűznek nagy reményeket, első sorban gamer körökben, a készülékek borsos ára ugyanakkor a siker útjába állhat.

a címlapról