HWSW

Uber: nyomd a gombot, jön a taxi!

Jutalékkal és kényelemmel csábítja a fejlesztőket az Uber - a cég megnyitotta a taxirendelő szolgáltatás API-ját, így szinte bármely mobilalkalmazásba integrálható lesz a funkció.

Kinyitotta taxirendelő szolgáltatásának API-ját az Uber - jelentette be [1] fejlesztői blogján az amerikai vállalat. A jövőben így gyakorlatilag bármilyen alkalmazás felületéről kérhetünk autót, amennyiben a fejlesztő ezt a funkciót integrálni fogja. Ez a lehetőség eddig csupán néhány kiválasztott Uber-partner számára volt elérhető, mostantól azonban minden mobilapp-fejlesztő élhet a lehetőséggel.

Az integráció folyamata roppant egyszerű, a fejlesztőnek regisztrálnia kell az Uber Developer rendszerében és telepítenie kell az iOS vagy Android SDK-t a fejlesztéshez használt számítógépre. E könyvtárakat felhasználva viszonylag egyszerűen beépíthető a megfelelő gomb az alkalmazás felületére - ez egy olyan app deeplink, amely nem csak a felhasználó utazási szándékát, hanem annak kontextusát is képes átadni az Uber appnak, tehát a kiindulási pozíciót, az úticélt és egyéb járulékos információkat is.

Az Uber egy jutalékos rendszert is belebegtetett a fejlesztők számára, igaz, egyelőre csak az Egyesült Államokban. Amennyiben egy felhasználó egy alkalmazásból indulva regisztrál, a fejlesztő jutalékot kaphat - jelenleg ez 5 dollár, amelyet az első utazást követően fizet ki az Uber.

A felhasználó szempontjából az Uber-gomb egyszerűen működik: Átdobja az Uber appba, előre kitöltve a taxirendeléshez szükséges információkat, innen egy ellenőrzés után le is lehet adni a rendelést. Amennyiben az Uber app nincs telepítve, akkor első körben a platformnak megfelelő alkalmazásbolt nyílik meg és felkínálja a letöltést. Az integrációban az Uber szerint ez csak az első lépés, az API fejlesztésével további extra funkciók jöhetnek a "gomb" mellé, például a indulási és érkezési pont ismeretében még a külső app felületén becsülhet utazási időt vagy költséget is.

Van-e szándék?

Hogy hol van értelme ennek a gombnak? Gyakorlatilag akárhol, ahol a felhasználó egy távolabb eső hely adatlapját böngészi - legyen ez étterem, múzeum, söröző, mozi, stb. Ha felmerül az utazási szándék, akkor az Uber szerint a taxi rendelésének is értelme lehet, így logikus lehet az app funkcionalitását ezzel kiegészíteni. Ez nyilván hasznos az alkalmazás fejlesztőjének is, hiszen pontosan azért listázza az adott helyeket, hogy oda forgalmat vigyen. Ami ezt megkönnyíti és súrlódásmentesebbé teszi, az előnyt jelent.

xAz Uber persze nem hagyta ki a lehetőséget, hogy egy csavart iktasson a történetbe, az Uber-integrációnak exkluzívnak kell lennie. Vagyis például egy hazai app nem tehet az Uber-gomb mellé mondjuk egy Főtaxi-gombot is, az Egyesült Államokban pedig a konkurencia (például Lyft) szorulhat ki ezzel az alkalmazásokból. Ez egyébként nem csak a fent említett gombra, hanem az Uber API-ra általánosságban vonatkozik a cég üzletpolitikája [2]szerint, így garantálja, hogy ne kerüljön versenyhelyzetbe a szolgáltatása.

Pénzért piacot

Az Ubert a startup-apostolok hagyományosan a diszruptív versenyző példájának tartják, amely egy régi, jól bejáratott piacot műszaki és üzleti innovációval borít fel és a fejlődésre képtelen "dinoszauruszokat" kiszorítja. Az Uber indulásakor valóban erről volt szó, azóta azonban a cég innovatív fókusza egyetlen új üzleti modellben kristályosodott ki. Elképesztő mennyiségű készpénz mozgatásával vásárol magának piaci részesedést, annak reményében, hogy később egyeduralkodóként fejőstehénné tudja e részesedést változtatni és a befektetést megtérüléssel vissza tudja nyerni. Nem véletlen a fenti, a versenyt szigorúan tiltó kitétel, a megszerzett részesedést a cég minden áron igyekszik megőrizni.

A befektetők egyelőre vérmes reményeket táplálnak a taxis piaccal kapcsolatban, a cég értékelése az elmúlt években egészen elképesztő magasságokba emelkedett. A hatéves cégben a legutoljára belépő befektetők mintegy 70 milliárd dolláros értékelés mellett vásároltak részesedést [3], a bevont tőkével pedig a cég rendelkezésére álló, piacvásárlásra fordítható készpénzállománya 8 milliárd dollárra emelkedett.

A cikkben hivatkozott linkek:
[1] https://devblog.uber.com/tap-a-button-get-a-ride-from-every-app/
[2] https://developer.uber.com/v1/terms/
[3] http://techcrunch.com/2015/10/24/one-more-billion/
A cikk adatai:
//www.hwsw.hu/hirek/54860/uber-taxi-app-integracio-api-exkluziv.html
Író: Gálffy Csaba (galffy.csaba@hwsw.hu)
Dátum: 2015. december 03. 12:30
Rovat: web