Szerző: Voith Hunor

2015. október 21. 12:00

Hét év után mégis üzletet köthet a Yahoo és a Google

A két cég által bejelentett hirdetési megállapodás most várhatóan nem bukik el a versenyügyi vizsgálaton, a Google így 2018 végéig szállíthat hirdetéseket az AdSense-en keresztül a Yahoo keresési eredményei mellé.

Több mint fél évtizeddel az első nekifutás után sor került a Yahoo-Google keresőhirdetési megállapodásra, a megegyezést a Yahoo jelentette be tegnap negyedéves eredményeinek közlésekor. A hír azért érdekes, mert a két cég még 2008-ban egyszer már megpróbálkozott egy hasonló lépéssel, de akkor az üzletet az amerikai Igazságügyi Minisztérium antitröszt vizsgálatokért felelős részlege végül nem hagyta jóvá – a vállalatok keresői együttesen akkoriban az Egyesült Államok online hirdetési piacának 90 százalékát birtokolták.

Az akkori megállapodást a Yahoo épp azt követően kötötte volna meg a Google-lel, hogy hosszas tárgyalássorozat után végül nemet mondott a Microsoft 47,5 milliárd dolláros felvásárlási ajánlatára, a vezetőség ugyanis legalább 50 milliárdra taksálta a cég akkori értékét. A Yahoo aztán 2009-ben mégis üzletet kötött a Microsofttal, az azonban már jóval kisebb horderejű, bár még mindig jelentős volt: A 10 évre szóló megállapodás keretében a Yahoo saját keresője helyett kizárólag az akkor szárnyait bontogató Binget kezdte alkalmazni, a forgalmon realizált hirdetési bevételen pedig azóta is osztozik a két vállalat.

ONLINE Scrum és gépi tanulás meetupjaink indulnak! Jelentkezik az ingyenes HWSW free!, immár online formátumban.

A mostani üzletet a Google-lel a Microsofttal kötött szerződés idei módosítása tette lehetővé. A Yahoo így tavasztól jóval nagyobb mozgásteret kapott: Csak 51 százalékban kell alkalmaznia a Binget és a Bing Ads online hirdetési platformot, a fennmaradó 49 százalék hasznosítására szabad kezet kapott a Microsofttól. A megállapodás értelmében a Yahoo keresési eredményei mellé a Google fog hirdetéseket szolgáltatni, a bevétel elosztása pedig több feltételtől is függ (például attól, hogy a hirdetések az Egyesült Államokban vagy azon kívül jelennek-e meg). A Yahoo-nak nincs minimális forgalmi kötelezettsége, a Microsoft által lekötött forgalmon kívül bármennyit átengedhet a Google AdSense-nek – az arány bizonyára jórészt attól függ majd, hogy a Google hirdetései hogyan teljesítenek a Yahoo saját, Gemini platformjával szemben.

Arról egyelőre nincs információ, hogy az Igazságügyi Minisztérium előzetesen jóváhagyta-e az üzletet, bár valószínű, hogy a korábbi fiaskó nyomán most előrelátóak voltak a felek. A hivatalos bejelentésben csak annyi szerepel, hogy a bevezetést az Egyesült Államokban addig elhalasztják, amíg a hatóság lefolytatja a versenyügyi vizsgálatot. Tekintettel arra, hogy a Yahoo és a Google együttes részesedése az amerikai online keresőpiacon a 2008-as 90 százalékról 76-ra (64+12) esett vissza, a Microsoft pedig a Binggel már 20 százalékig jött fel, valószínű, hogy ezúttal nem lesz probléma.

A Microsoftot egyelőre láthatóan nem zavarja az üzlet (legalábbis hivatalosan nem), a redmondi cég közleményben erősítette meg "elkötelezettségét" a Yahoo-val kötött megállapodás iránt, "értékes partnernek" nevezve a céget.

a címlapról