Szerző: Gálffy Csaba

2015. október 14. 14:54

Nem megy a tabletes piac az Intelnek

Erősen felemás eredményről számolt be az Intel negyedéves jelentésében: Míg a szerveres termékek továbbra is kicsattanó egészségnek örvendenek a versenytársak hiányában és a felhős éhség nyomán, a PC-s ágazat tovább zsugorodott, különösen az olcsóbb termékek alól húzták ki a padlót. De semmi nem teljesített olyan rosszul, mint a tabletek.

"A gyengélkedő PC kliens üzletág [teljesítményét] az adatközponti termékek, a memóriagyártás és az Internet of Things üzletág erős növekedése ellensúlyozta" - foglalta össze egyetlen mondatban az Intel negyedéves teljesítményét Stacy Smith, a cég pénzügyi igazgatója. Ez az ellensúlyozás pontosan annyira sikerült, hogy a cég bevétele 14,5 milliárd dolláron stagnált, profitja pedig minimális mértékben, 6 százalékkal, 3,1 milliárd dollárra csökkent az előző év hasonló időszakához képest.

PC-k: kiesett a piac alja

A kliensekbe szánt lapkákkal foglalkozó üzletágba tartoznak az asztali, notebookos és tabletes processzorok is, a PC-piac általános zsugorodását követve a részleg bevétele 7 százalékkal 8,5 milliárd dollárra esett, a leszállított lapkák mennyisége azonban sokkal nagyobb mértékben, 19 százalékkal zsugorodott. Az elmúlt évben inkább a piac alja esett ki, vagyis a belépő szintű tabletek és notebookok iránt esett vissza a kereslet, jól mutatja ezt, hogy az átlagos eladási ár (ASP) 15 százalékkal emelkedett.

Brian Krzanich, a cég elnök-vezérizgazgatója az elemzői konferenciahíváson azt is elárulta, hogy a fejlett országok (Egyesült Államok, Európa, Kína) csak szerény visszaesést mutattak, a fejlődő országok azonban folyamatosan problémát jelentenek a cég számára, ezekben az országokban sokkal jelentősebb visszaesést tapasztalt az Intel.

Szegmensekre bontva hasonló trendet mutatnak az asztali és a hordozható megoldások, a desktop platformok 15 százalékkal, a notebookosok 14 százalékkal zsugorodtak darabszámban, az ASP 8 illetve 4 százalékkal emelkedett meg. A legdrámaibb visszaesést a tableteknél könyvelte el az Intel, a szállítások 39 (!) százalékkal, 8 millió darabra estek tavalyhoz képest. Ennek prózai magyarázata van, az elmúlt években az Intel mélyen gyártási önköltség alatt, sőt, sokszor ingyen kínálta a gyártóknak az x86-os tabletes lapkákat, e gyakorlat visszavágásával az eladások is bedőltek. Jellemző, hogy az ASP százalékos változását itt az Intel meg sem adta, valószínűleg sokszorosára nőtt az egy lapkára jutó bevétel.

A cég még év elején bejelentette, hogy felhagy a tabletpiac "megvásárlásával", vagyis nem erőlteti a piaci részesedés megszerzését minden áron, ennek megfelelően 800 millió dollárral mérsékli a mobilos aldivízió veszteségét. A jó hír, hogy ennek mintegy 75 százalékát már sikerült elérni, igaz, ennek a piacon is azonnali hatása lett, ez magyarázza a 39 százalékos visszaesést. A másik magyarázat lehetne amúgy a tabletpiac zsugorodása is, ezt azonban leginkább az Apple visszaesése okozta, az Intel által megcélozható piac gyakorlatilag stagnált a harmadik negyedévben.

Az adatközponti termékek húzzák egy ideje az Intel szekerét, ezen a piacon a gyártó évek óta egyedül maradt, és élvezi a mobilos szolgáltatások mögé tett backendek illetve a felhős megoldások virágzását. A bevétel 12 százalékkal, 4,1 milliárd dollárra nőtt, a bővülést fele-fele arányban köszönheti a cég az eladások emelkedésének és az átlagos eladási ár növekedésének. Azért az Intel is óvatosságra int, míg a cég korábban középtávon 15 százalékos növekedési ütemet várt, ezt most "alacsony kétszámjegyű" növekedésre módosította.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Kimagasló teljesítményt nyújtott a flashmemóriák gyártása, 20 százalékos növekedésével ez volt a legegészségesebb szegmens. Ezeket a memórialapkákat meglepő éhséggel vásárolták az adatközpontokba a különböző piaci szereplők - Krzanich szerint az értékesítés mintegy 80 százalékát tették ki a vállalati SSD-k. Ezt a termékkategóriát ugyanazok a trendek rántották meg mint a Xeonokat - a nagyvállalatok és a "felhőben utazó" cégek egyszerűen nem tudnak elegendő SSD-t vásárolni. Ezzel összehasonlítva viszonylag pici, 581 milliós bevételt ért el az IoT-részleg, bevétele pedig nem is nő a hype-pal szinkronban, mindössze 10 százalékos bővülést mutatott fel az elmúlt egy év során.

A vártnál lényegesen alacsonyabb volt viszont az eredményhányad, amely két százalékpontot esett. Ezt két dolog indokolta az Intel szerint, egyrészt az értékesített darabszám is csökkent, ami visszavetette a gyártás méretgazdaságosságát. A másik ok, hogy most pörgött fel az új írországi gyártósor, amelynél az első ostyákra jutó költséghányad még nagyon magas, ez idővel a normális közelébe esik majd.

Kubernetes képzéseinket már közel 300 szakember végezte el. A nagy sikerre való tekintettel a tanfolyamot aktualizált tananyaggal június 18-án újra elindítjuk! A 8 alkalmas, élő képzés képzés órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról