Szerző: Gálffy Csaba

2015. augusztus 26. 15:32

Immár tényleg a Flash vége jönne?

Fontos döntésre szánta rá magát az IAB (Interactive Advertising Bureau), az internetes reklámokért felelős iparági szabványtestület. A készülő új tervezet a Flash helyére a HTML5-öt emeli, ezzel várhatóan végleg megpecsételődik a platform sorsa.

Új irányelvet dolgozott ki a hirdetések számára az IAB, az internetes hirdetőket, ügynökségeket és kiadókat tömörítő iparági testület. Az IAB irányelvei hagyományosan a szakma szabványainak számítanak, e méretek és technológiák köré tervezik a kiadók az oldalaikat, a reklámkiszolgálók a backendet és persze az ügynökségek ezek mentén hozzák létre a hirdetéseket. Emiatt rendkívül fontos változás lesz, ha az IAB úgy határoz, hogy az iparági kódexben a Flash helyére a HTML5-öt emeli. Az IAB képviselői szerint a HTML5-re való átállás a következő 9-12 hónapban következhet be, de akár 2017-re is kitolódhat a folyamat.

Jön, jön, jön

Vége a Flash-nek - jövendöli mindenki évek óta, a platform azonban minden jó (vagy rossz) szándék ellenére nem akar kihalni. Ennek oka prózai, pénz van benne: a teljes online hirdetési piac ezen az oszlopon nyugszik jelenleg, így rengeteg szereplőnek érdeke fenntartani a támogatást. A reform azonban mára halaszhatatlanná vált, amit leginkább a mobilplatformok előretörése indokolt, de a Flash súlyos biztonsági problémái és energiapazarlása adta meg a végső lökést.

Mint arról beszámoltunk, a Google úgy döntött, hogy az oldal tartalmához képest nem elsődleges Flash-tartalom a jövőben csak kattintásra jelenik meg a Chrome következő kiadásában. Az egyoldalú döntés azt jelenti, hogy a Flash-alapú hirdetések immár nem csak a mobilplatformokon, hanem az asztali böngészők jelentős részében sem jelennek majd meg - Magyarországon például piacvezető a Chrome. A Flash ellen ma már iparági összefogás alakult ki, a Mozillától a Facebookig, a Yahoo-tól az Apple-ig terjed a lista, ez alól a reklámszakma sem húzhatja ki magát sokáig.

Az IAB tervezete ezt a gátat töri át - némileg meglepő módon annak létrehozásában pedig az Adobe is részt vett, a szövegre pedig áldását adta. "A piacnak időre van szüksége a migráláshoz, és úgy gondolom, hogy az olyan cégek, mint az Adobe, amelyek korábban a piac de facto szabványát képezték, újra tudták alkotni magukat" - mondta Scott Cunningham, az IAB Tech Lab igazgatója az AdAge-nek. Cunningham arra utal, hogy az Adobe már évek óta teljes mellszélességgel támogatja a HTML5-öt, eszközei ugyanolyan könnyedséggel állítanak elő ilyen formátumú kimenetet, mint a hagyományos Flash-t. Ez sem mai hír amúgy, a cég még 2012-ben (!) bemutatta poszt-Flash stratégiáját, amit azóta fokozatosan (bár változtatásokkal) végre is hajtott.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Sarah Hunt, az Adobe termékmenedzsere azt nyilatkozta az AdAge-nek, hogy "az IAB Display Creative Guidelines csak az első lépés a HTML5-dominálta iparág felé. A szakértői segítség és tanácsadás szükség lesz ahhoz, hogy a HTML5 be tudja váltani a hozzá fűzött várakozásokat és elvezessen a költséghatékony, gazdag és immerzív digitális kreatívok létrejöttéhez." Hunt az IAB HTML5-ös munkacsoportjának is tagja.

Az augusztus 17-én beindított első tervezethez szeptember 18-ig várja a megjegyzéseket az IAB, ezt követően a dokumentum szövegét módosítani, pontosítani fogja a munkacsoport. Az első verzió vázlata itt érhető el, és Google Docs-ban kommentelhető.

Kubernetes képzéseinket már közel 300 szakember végezte el. A nagy sikerre való tekintettel a tanfolyamot aktualizált tananyaggal június 18-án újra elindítjuk! A 8 alkalmas, élő képzés képzés órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról