Szerző: Gálffy Csaba

2015. augusztus 26. 15:32

Immár tényleg a Flash vége jönne?

Fontos döntésre szánta rá magát az IAB (Interactive Advertising Bureau), az internetes reklámokért felelős iparági szabványtestület. A készülő új tervezet a Flash helyére a HTML5-öt emeli, ezzel várhatóan végleg megpecsételődik a platform sorsa.

Új irányelvet dolgozott ki a hirdetések számára az IAB, az internetes hirdetőket, ügynökségeket és kiadókat tömörítő iparági testület. Az IAB irányelvei hagyományosan a szakma szabványainak számítanak, e méretek és technológiák köré tervezik a kiadók az oldalaikat, a reklámkiszolgálók a backendet és persze az ügynökségek ezek mentén hozzák létre a hirdetéseket. Emiatt rendkívül fontos változás lesz, ha az IAB úgy határoz, hogy az iparági kódexben a Flash helyére a HTML5-öt emeli. Az IAB képviselői szerint a HTML5-re való átállás a következő 9-12 hónapban következhet be, de akár 2017-re is kitolódhat a folyamat.

Jön, jön, jön

Vége a Flash-nek - jövendöli mindenki évek óta, a platform azonban minden jó (vagy rossz) szándék ellenére nem akar kihalni. Ennek oka prózai, pénz van benne: a teljes online hirdetési piac ezen az oszlopon nyugszik jelenleg, így rengeteg szereplőnek érdeke fenntartani a támogatást. A reform azonban mára halaszhatatlanná vált, amit leginkább a mobilplatformok előretörése indokolt, de a Flash súlyos biztonsági problémái és energiapazarlása adta meg a végső lökést.

Mint arról beszámoltunk, a Google úgy döntött, hogy az oldal tartalmához képest nem elsődleges Flash-tartalom a jövőben csak kattintásra jelenik meg a Chrome következő kiadásában. Az egyoldalú döntés azt jelenti, hogy a Flash-alapú hirdetések immár nem csak a mobilplatformokon, hanem az asztali böngészők jelentős részében sem jelennek majd meg - Magyarországon például piacvezető a Chrome. A Flash ellen ma már iparági összefogás alakult ki, a Mozillától a Facebookig, a Yahoo-tól az Apple-ig terjed a lista, ez alól a reklámszakma sem húzhatja ki magát sokáig.

Az IAB tervezete ezt a gátat töri át - némileg meglepő módon annak létrehozásában pedig az Adobe is részt vett, a szövegre pedig áldását adta. "A piacnak időre van szüksége a migráláshoz, és úgy gondolom, hogy az olyan cégek, mint az Adobe, amelyek korábban a piac de facto szabványát képezték, újra tudták alkotni magukat" - mondta Scott Cunningham, az IAB Tech Lab igazgatója az AdAge-nek. Cunningham arra utal, hogy az Adobe már évek óta teljes mellszélességgel támogatja a HTML5-öt, eszközei ugyanolyan könnyedséggel állítanak elő ilyen formátumú kimenetet, mint a hagyományos Flash-t. Ez sem mai hír amúgy, a cég még 2012-ben (!) bemutatta poszt-Flash stratégiáját, amit azóta fokozatosan (bár változtatásokkal) végre is hajtott.

Jöhet a malware-cunami az iPhone-okra?

Nyílik az iOS, de tényleg annyira veszélyes ez? Annyira azért nem kell félni, elég sok kontroll van még az Apple-nél.

Jöhet a malware-cunami az iPhone-okra? Nyílik az iOS, de tényleg annyira veszélyes ez? Annyira azért nem kell félni, elég sok kontroll van még az Apple-nél.

Sarah Hunt, az Adobe termékmenedzsere azt nyilatkozta az AdAge-nek, hogy "az IAB Display Creative Guidelines csak az első lépés a HTML5-dominálta iparág felé. A szakértői segítség és tanácsadás szükség lesz ahhoz, hogy a HTML5 be tudja váltani a hozzá fűzött várakozásokat és elvezessen a költséghatékony, gazdag és immerzív digitális kreatívok létrejöttéhez." Hunt az IAB HTML5-ös munkacsoportjának is tagja.

Az augusztus 17-én beindított első tervezethez szeptember 18-ig várja a megjegyzéseket az IAB, ezt követően a dokumentum szövegét módosítani, pontosítani fogja a munkacsoport. Az első verzió vázlata itt érhető el, és Google Docs-ban kommentelhető.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról