Szerző: Hlács Ferenc

2015. augusztus 19. 14:57

Intel: nézzék csak, milyen innovatívak vagyunk!

A processzorok helyett az IoT, a viselhető eszközök és a RealSense kameratechnológia kapta a főszerepet az Intel IDF fejlesztői konferenciáján. A gyártó a chipekről csak a keynote-ot követő előadásaiban beszélt, pánikszerűen szeretné újrapozicionálni magát a vállalat a fogyasztók szemében.

Most zajlik az Intel Developer Forum, a processzorgyártó nagy globális fejlesztői rendezvénye. A cég hagyományosan ezen mutatja be új processzorait és beszél a következő néhány generációval megcélzott irányokról. Az "új Intel" azonban már nem akar többé a processzorgyártó szerepében maradni, chipek, tranzisztorszámok, nanométerek és a tikk-takk helyett így idén egy jövőkutató konferenciába oltott techdemót hozott össze a vállalat. És mellékesen egy valóságshow-t is bejelentett.

A Skylake processzorok a hónap elején rajtoltak a piacon, a cég azonban általános megdöbbenésre gyakorlatilag semmit nem árult el az új generációs lapkákról. Pedig lett volna miről beszélni, a Skylake egy új mikroarchitektúrát jelent, ilyenkor (különösen a fejlesztőknek) nagyon fontos, hogy milyen műszaki irányok mentén fejlesztette a lapkát az Intel. Az információhiányt az IDF keynote sem oldotta fel, a cég gyakorlatilag egy szót sem szólt a Skylake-ről - szerencsére a show-t követő műszaki fókuszú előadásokról azért csak sikerült összeszedni a szükséges információkat.

Szenzorok, okosabb környezet, a felhasználó kiegészítése

A Skylake újdonságokra is sort kerítünk, de talán még ennél is érdekesebb a keynote - a sorok között olvasva kirajzolódik, hogy milyen vállalatként képzeli el magát, és milyen vállalatként szeretné láttatni magát az Intel. A cég a keynote elején három pontban foglalta össze elképzeléseit a számítástechnika és saját jövője kapcsán, kezdve az egyes eszközök kiterjedtebb szenzoros felszerelésével, amely a látástól a tapintásig számos érzékkel látja el a gépeket. A második pont a környezet "okosítása", azaz a mindennapi eszközök online kapcsolattal való felruházása volt, harmadik fontos területként pedig a vállalat egy új megközelítésről beszélt, amely szerint a hasonló eszközök a felhasználó kiegészítéseként működnek. A három tehát: érzékelők, okosítás és hordható technológia.

Fotó: Anandtech

A sor tehát a szenzorokkal kezdődött, amelyek kapcsán azért részben előkerültek a Skylake chipek, egész pontosan azok saját mikrofonbemenete, amelynek köszönhetően a lapkákkal kikerülhető a nagyobb fogyasztású ADC/DAC átalakítók használata. A cég olyan képességeket demózott, mint a wake-on-voice, azaz a számítógépek alvó állapotból való felébresztése hangparanccsal vagy épp a Cortana használata. Ez a képesség dedikált hangfeldolgozó chipekkel nehezen valósítható meg, pontosan azok fogyasztása miatt, a CPU-ra integrálva azonban megvalósítható a folyamatosan hallgatózó, kulcsszóra ébredő tablet és PC.

A következő szereplő - még mindig az érzékelőknél - az Intel kedvenc fejlesztése, a RealSense térérzékelős kameratechnológia. Az érdekes, de jobbára haszontalannak tűnő technológiát az Intel a Google-lel közösen, a Project Tango keretében már prototípusba is beépítette. Ez már áttörésnek számít, eddig csak dedikált perifériaként (PC mellé) vagy táblagépbe fért bele a rendszer, az okostelefon már egy új szintet jelent. A kétkedőknek végre egy alkalmazási területet is mutatott az Intel, a RealSense-t egy "robotkomornyikba" is beépítette: a kerekeken guruló, Relay névre keresztelt jószágot többek között szállodáknak szánják, ahol azok szobapincérként működhetnek, az útban lévő vendégeket és tereptárgyakat pedig a kamerákkal érzékelve kerülgethetik.

Noha az Intel által bemutatott térérzékelés funkció eddig telefonokban és tabletekben nem igazán mutatott többet egy érdekes vizuális effektnél, a robotok mélységérzékelésében már hasznosabb szerepet tölthet be. A kamerák ennek megfelelően támogatni fogják, az egyébként Relay-en is futó ROS-t, (Robot Operating System) így a rendszert használó más gyártók is alkalmazhatják azokat. A RealSense ezen felül az Unreal Engine-től az Androidig "mindent" támogat majd.

Fotó: Anandtech

Szintén érdekes megoldás a Razer ugyancsak frissen bejelentett, RealSense-t használó kamerája, amelyet az Intel a Twitch játékközvetítő platformmal demózott: az eszköz képes a kommentátort elválasztani a háttértől - mint ha greenboxról lenne szó - és az aktuális stream fölé helyezni. A kamera a tervek szerint jövő év elején lesz kapható. Ilyen megoldások már ma is elérhetőek a piacon, a Razer-féle modell egyedi megkülönböztető jegyéről a cégek nem beszéltek (feltételezhetően kevésbé terheli majd a CPU-t). A RealSense kapcsán a Razer a VR-t célzó fejlesztéseket is kiemelte, ezen a területen azonban egyelőre nincs még bemutható termék.

A processzor kezében az órajel

A keynote után a gyártó szerencsére a Skylake processzorok, illetve a hozzájuk tartozó GPU-k motorházteteje alá is bepillantást engedett, noha túlzottan továbbra sem merült el a részletekben. Lássul tehát, mitől gyorsult és fogyaszt kevesebbet a Skylake, mint az előző generációk. A félvezetőgyártás legnagyobb problémája az elmúlt évtizedben a processzorok fogyasztás-teljesítmény dinamikatartománya, vagyis egyetlen mikroarchitektúrával lefedni a szerveres lapkák piacától a passzív hűtésű ultrabookokig mindent. Ez hatalmas kihívás, a Haswell a 100 watt fölötti lapkáktól egészen 5 wattig skálázódott. A fogyasztás-teljesítmény mellett pedig a tokozott processzor fizikai méretével is játszani kell - a gigantikus Xeonok egészen egyszerűen nem férnek bele a tabletekbe.

Az egyik irány az SoC - vagyis a rendszer működéséhez szükséges kiegészítő lapkák integrálása a CPU mellé, amely így közös tokozásban, vagy közös szilíciumon sokkal kevesebb helyet foglal és sokkal kevesebbet is fogyaszt. Az első Core architektúrás SoC a Haswell generációval érkezett meg, a Skylake SoC azonban tovább viszi ezt az irányt.

A lapkák támogatni fogják a tableteknél népszerű alacsony fogyasztású I/O csatornákat, mint az eMMC és az SDXC tárolók, a CSI (Camera Serial Interface). További fejlesztés, hogy a processzor fejlett hardveres kép- és videofeldolgozó egységet kapott, így dedikált hardveren futhat ezek feldolgozása a CPU helyett. A Skylake SoC-n található ISP akár négy darab 13 megapixeles kamera jelét is képes feldolgozni, videót 1080p@60Hz vagy 2K@30Hz formátumban fogad. Van hardveres pillantás és mosolyészlelés, panoráma kép és HDR is.

AI az IT-ban: ennek már fele sem tréfa

Június 16-án érkezik az idei első kraftie meetup!

AI az IT-ban: ennek már fele sem tréfa Június 16-án érkezik az idei első kraftie meetup!

Ami a teljesítményt illeti, a Skylake inkrementális újításainak köszönhetően órajelenként egyszerre hat utasítással is megbirkózik (bizonyos körülmények között), továbbá a Haswellből ismert 192 helyett már 224 utasítást képes az out-of-order pufferben tárolni. A lapkákban emellett a prefetching is okosabb lett, a processzor abból például kiterjedt spekulatív végrehajtás során vissza is vehet - ezzel a lapka erőforrásokat is felszabadít, a meghatározott energiakeretből így több maradhat például a magasabb működési frekvenciára.

Az Intel szerint továbbá a processzormagokat és egyéb komponenseket összekötő ring busz is fejlettebb lett. Alapesetben gyorsabb lett, sávszélessége duplájára nőtt, azaz változatlan fogyasztás mellett nagyobb teljesítményre képes. De ha az alacsony fogyasztás a lényeg, akkor ugyanolyan sávszélesség érhető el, lényegesen alacsonyabb energiafelvétel mellett.

Alaposan átalakult a Crystalwell kiegészítő eDRAM chip szerepe is. A Broadwell lapkák esetében a 128 megabájtos eDRAM lapka a negyedszintű gyorsítótár szerepét látta el, vagyis ugyanolyan relációban állt a harmadszintű gyorsítótárral mint a harmadszintű a másodszintűvel (olyan adatokat őrzött meg, amelyek kiszorultak az egyes alacsonyabb szintű tárból). A Skylake esetében az eDRAM már a memóriavezérlő alá tartozik, és gyakorlatilag a RAM gyorsítótáraként funkcionál, nem a cache-alrendszer része. Ezzel kikerül ez az elem a cache-koherencia köréből is, ami látványosan csökkenti az írás-terhelést is.

Slusszpoén: az elrendezés lehetővé teszi, hogy az eDRAM tartalmához a PCIe eszközök (értsd: videokártyák) és a videós kimenetet előállító motor is hozzáférjen. A kisérleti Crystalwell lapka szerepét az első iterációhoz képest tehát optimalizálta az Intel, izgalmas kérdés lesz, hogy ennek milyen hatása lesz a kiegésztő lapkával ellátott processzorok teljesítményére. Amúgy a Skylake-kel e kiegésző immár nem fixen 128 megabájtos, lesz 64 megás verzió is.

Fogyasztás, fogyasztás

Energiatakarékosság terén a Skylake egyik fő újítása Speed Shift Technology. Hagyományosan a processzorok energiagazdálkodásáért részben a chipek, részben pedig az operációs rendszer felel. A gyakorlatban a rendszer a minimum és a "normál" állapot között vezérli a processzor teljesítményét (megfelelő power state beállításával), a processzor pedig a Turbo Boost bekapcsolásáról dönt saját hatáskörben.

A Speed Shift Technology bevezetésével ez szinte teljes egészében a processzor kezébe kerül át, az operációs rendszertől érkező jelzések csupán a prioritásokat jelölik ki (teljesítmény vagy fogyasztás dimenzióban), ennek fényében a processzor a teljes skálán szabályozhatja működését. A váltás oka, hogy a rendszer-processzor kommunikáció komoly késleltetést vezet be, az üzenetváltás akár 30 milliszekundumot is kitehet, ezzel szemben a Speed Shift akár 1 ezredmásodperc alatt is képes teljesítményszintek között váltani. Ez azt jelenti, hogy sokkal gyakrabban, sokkal rugalmasabban válthat a szintek között az órajel és a feszültség, vagyis sokkal pontosabban követheti az aktuális terhelést.

Akár háromszeletes integrált GPU-k

A vállalat a Skylake generációval érkező GPU-król is elárult néhány új részletet: a grafikus egységek architektúrája fő elemeit tekintve nem sokat változott, az továbbra is moduláris "szeletekre", illetve alszeletekre (slice és subslice) épít, amelyek a végrehajtó egységeket (EU) tartalmazzák. Ezekhez párosul egy plusz "unslice" egység, amely különböző médiafunkciókért felel (ilyen például a hardveres kódolás/dekódolás).

A Skylake-ben az unslice jóval önállóbb lesz, saját, dedikált energia- és óradomént kap, azaz a többi szelettől független működésre képes. Ez kifejezetten energiahatékony működést vetít előre, miután a lapka így az unslice-on kívül az összes szeletet lekapcsolva hagyhatja, olyan esetekben, amikor a GPU-nak kizárólag ez a része kap terhelést (például videolejátszás alatt).

Az energiatakarékosság mellett az új GPU-k várhatóan teljesítményben is hoznak majd előrelépést, miután a korábbi, "kétszeletes" GPU-k mellett az Intel már a három szeletből álló grafikát is készít. Ez szeletenként három alszelettel, illetve alszeletenként nyolc végrehajtó egységgel számolva összesen 72 EU-t jelent, ami komoly növekedés a korábbi 48-as maximumhoz képest. Ezekhez pedig az immár két kapacitásban elérhető eDRAM párosítható.

Bár a számok itt biztatónak tűnnek, azt egyelőre nem tudni, hogy a felhizlalt EU-szám pontosan mekkora előrelépést jelent. Viszonyításképpen az Ars Technica eredményei szerint a 48 EU-val szerelt Intel HD 6000 nagyjából 10-20 százalékkal teljesített jobban, mint a 24 végrehajtó egységet tartalmazó HD 5500.  A memória-sávszélesség persze ahogy eddig, most is szűk keresztmetszetet jelent az integrált GPU-knál, ugyanakkor a DDR4 támogatása valamelyest javít a helyzeten - igaz még mindig kétcsatornás vezérlőkről van szó,

Új irányt vesz a gyártó?

Visszatérve az eredeti gondolatra: milyen gyártó is szeretne lenni az Intel? Az IDF első napja alapján a cég szeretné magát "élmények" szállítójaként pozicionálni és a szoftverfejlesztőktől (legalábbis részben) visszavenni az innovációs fáklyát. Nem véletlen: a nyers processzoros teljesítmény növekedési üteme immár évek óra aggasztóan alacsony, ezen pedig a Skylake megjelenése sem változtatott. A vállalat így olyan egyedi felhasználási területeket igyekszik felvillantani, amelyek hardveresen gyorsíthatóak (értsd: szilíciuméhesek), hátha az egyik ilyen sikeressé válik. Erre egyelőre nagy pénzben ne fogadjunk.

Csatlakozz partnerprogramunkhoz, mi pedig ajánlunk ügyfeleinknek, ezenkívül egyedi kedvezményeket is adunk webhosting csomagjainkra. Próbáld ki ingyenesen az Aruba Cloud-ot, most 40 ezer forint értékű vouchert adunk!

a címlapról

Hirdetés

AI az IT-ban: ennek már fele sem tréfa

2025. június 15. 06:39

Az AI technológiai és munkaerőpiaci hatásai az informatikában (2025) címmel érkezik az idei első kraftie meetup június 16-án.