Szerző: Gálffy Csaba

2015. augusztus 10. 16:20

HTC: negatív lett a cég értéke

Abszolút mélyrepülésben a HTC iránti befektetői bizalom, a cég értéke már becsúszott a nettó készpénzállomány értéke alá is. Nem látszik a visszatérés, "ingyen" vásárolhatja fel bárki.

Szokatlan szintre esett a HTC tőzsdei értékelése, a befektetők szerint a cég kevesebbet ér, mint a bankban tartott készpénzállomány és a gyorsan készpénzzé tehető eszközök. Tehát a vállalat összes vagyona, beleértve a gyárakat, raktárkészleteket, emberi erőforrást, szabadalmakat, a disztribúciós láncot, a megkötött szerződéseket és természetesen a márkát összegezve negatív értéket képvisel.

A ritkán látható alacsony értékeléshez a részvényárfolyam bedőlése kellett, a hétfői kereskedésben az értékelés 47 milliárd tajvani dollárra esett, miközben a vállalat 47,2 milliárd tajvani dolláros készpénzállományon ül. A részvényárfolyam ezt követően korrigált kissé, a mintegy 10 százalékos zuhanás azonban jól mutatja, hogy a befektetők gyakorlatilag értéktelennek tartják a céget.

HTC One M9+, olcsó MediaTek hajtja az új "csúcsmodellt"

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

A vállalat jelenleg nem rendelkezik hosszú távú tartozással, banki hitele vagy kibocsátott kötvényei nincsenek. A könyv szerinti értéknek azonban több, mint egyharmadát adják a kinnlévőségek és az eladatlan készletek. Ez utóbbi kezd aggasztó méretet ölteni, a készletforgás üteme 60 százalékot lassult az elmúlt 12 hónapban.

Gyorsan apróra

A HTC valószínűleg az egyik rekorder a nagyon gyorsan nagyon picire zsugorodás versenyében. A cég 2011-ben még több, mint 900 milliárd tajvani dollárt ért, a mostani közel húszszorosát, ez mai árfolyamon mintegy 28,4 milliárd amerikai dollárnak felelne meg. Akkor az vitte a csúcsra a vállalatot, hogy az Egyesült Államokban hónapok alatt a legnagyobb okostelefon-szállítóvá tudott nőni, miután ragyogó ütemérzékkel dobta piacra androidos modelljeit, miközben az iPhone AT&T-exkluzív volt.

A vállalat forgalma azóta több mint háromnegyedével esett, ahogy a fejlett piacokon a Samsung és az Apple, a fejlődő országokban pedig a kínai "invázió" rabolt piaci részesedést. A cégen az sem segített, hogy éveken át félreolvasta a piacot, telefonjait rendszeresen rosszul pozícionálta, valamint megkérdőjelezhető döntéseket hozott a komponensek terén. Ez utóbbi kapcsán kiemelkedik az Nvidia Tegráva szerelt One X, majd a One M7 és M8 mélyen elvárások alatt teljesítő kamerája is. Ugyan mindegyik csúcsmodellt a vállalat aktuális (utolsó) megmentőjeként harangozta be a HTC, egyelőre nem látszik, hogy pusztán termékfejlesztéssel olyat tudna a cég nyújtani, amit mások ne gyártanának le gyorsabban, olcsóbban, kiegyensúlyozottabb csomagban.

Pánik. Idén már 60 százalékot veszített értékéből a cég

A talpraállásra persze van terve a vezetésnek, alapos átszervezés és a belépő illetve középkategóriás modellek piacáról való teljes kivonulás. Utóbbi lépés célja az lenne, hogy a márka mozduljon el a prémium szegmens felé, ahol magasabb a termékek profittartalma.

Hol vannak a (fel)vásárlók?

Ilyen értékelés mellett a cég első osztályú felvásárlási célponttá lépett elő, gyakorlatilag bármely jelentkező ingyen megszerezheti a vállalatot. Az ingyenességet persze érdemes fenntartással kezelni, a cég integrációja, átszervezése, vagy akár a feldarabolása-felszámolása és értékesítése is költséges folyamat lenne, amely adott esetben sok százmillió dollárt is elvihet.

Ennek fényében érthető, hogy a HTC iránt továbbra sem tolonganak a vásárlók. A közvetlen versenytársak (a Samsungtól a Xiaomiig) már rendelkeznek mindazzal, amivel a HTC rendelkezik. Alternatívaképp a céget felvásárolhatná olyan cég, amely most tervez az okostelefonos piacra belépni - ezt a kört azonban szinte minden kisebb-nagyobb cég megfutotta már az elmúlt években, ki sikeresen, ki kevésbé sikeresen. A Dell és a HP lehetnek azok a cégek, amelyek a közeljövőben visszatérhetnek erre a piacra - kérdéses azonban, hogy stratégiájukba illeszkedik-e a HTC bármilyen formában.

a címlapról