A Facebook és a Google is az e-kereskedelem felé kacsingat
Hosszú távon mindkét vállalat eséllyel pályázik a legnagyobb online boltok helyére.
A Facebook és a Google ugyanazt a napot választotta arra, hogy tovább erősítsen e-kereskedelmi pozícióján. A közösségi oldal az egy éve, a hírfolyamban tesztelgetett vásárlás gomb mellé gyakorlatilag komplett online boltként üzemeltethető oldaltípust mutatott be (és indított el egyelőre nagyon kis számban az Egyesült Államokban), a keresőóriás pedig a szponzorált hirdetések esetében tett elérhetővé hasonló microsite-okat, és néhány egyéb kisebb, reklámokkal és e-kereskedelemmel kapcsolatos fejlesztést is bejelentett.
A Facebook a Buzzfeednek beszélt az új funkcióról, aminek komoly lehetősége van arra, hogy az oldal elképesztő mennyiségű aktív felhasználójával a háta mögött alaposan belenyúljon az online boltok "életterébe". Túl sok részletet a vállalt szóvivője egyelőre nem osztott meg, de a lényeg így is látszik: az erre vállalkozó cégek a hivatalos Facebook oldalukon teljes körű online vásárlási lehetőséget tudnak biztosítani az oda látogatóknak. A közösségi oldal ezért cserébe most még egyetlen centet sem kér, de nehéz elképzelni, hogy ha a tesztidőszak alatt az új lehetőség népszerűvé válik és később globálisan elérhető lesz, a vállalat valamilyen formában ne húzna belőle anyagi hasznot.
Az AI és a nagy full-full-stack trend Az AI farvizén számos új informatikai munkakör születik, vagy már ismert munkák kapnak új nevet és vele extra elvárásokat is.
Persze az átmeneti időszakban addig is beszedi az üzleti ügyfelektől az egyre magasabbra rúgó "láthatósági" díjakat, ahogy a hírfolyam folyamatos algoritmusváltoztatásai miatt a vállalkozásoknak egyre nehezebb arra érdemi pozícióban felkerülni. A vállalati marketingesek egyik legfontosabb célja így a szintén a közelmúltban bemutatott See First funkció kiaknázása lehet, azon keresztül ugyanis prémium pozícióba kerülhetnek a felhasználók hírfolyamában. Az jó kérdés, hogy erre mivel vehetik rá a célközönséget – jó eséllyel nagyrészt további kiemelt hirdetésekkel, tovább pörgetve a Facebook amúgy is gyors ütemben növekvő hirdetési bevételeit.
A Google is tovább erősít
Közben a keresőóriás is lépett, és bejelentette a Purchase on Google, azaz vásárolj a Google-ön funkciót. Ez a Facebookéhoz hasonló kezdeményezés, melynek keretében a partnerek számára a vállalat egy általa hosztolt, de a partner által márkázható microsite-ot biztosít, amelyre a keresőben megjelenített kiemelt, "Buy on Google" felirattal ellátott hirdetéseken keresztül lehet eljutni. A cég viszont a Facebookkal ellentétben már a kezdetektől felszámít ezért bizonyos díjat, melynek mértéke egyelőre nem ismert.
A Google néhány egyéb, vásárláshoz kapcsolódó fejlesztést is bejelentett. Mobilos termékkeresések esetében a kiemelt hirdetések érintésre kibővülnek, és egy-egy közeli boltot ajánlanak a leendő vevőnek. Továbbá, ha valaki egy termékből már a keresésnél megadja, hogy például a legjobbakat szeretné látni, az eredmények megjelenítésénél az algoritmus ezt is figyelni fogja, és vásárlói értékelésekkel alátámasztott hirdetéseket fog tálalni. (Persze az érdekes kérdés, hogy ezek az ajánlások honnan is származnak.) A cég a Google Now-t is bővítette, a kontextuális ajánló immár akár áresésekre is figyelmezteti a felhasználót olyan termékek esetében, melyekre előzőleg már rákeresett, és éppen az adott bolt közelében jár.