Szerző: Koi Tamás

2015. július 03. 16:31:00

Valódi konzultáció indul a hírközlés jövőjéről

Valós szakmai háttérrel, valódi konzultáció indul az EU tagállamainak részvételével a hírközlésszabályozás jövőjéről, a következő hónapokban. A magyar javaslatokat a hírközlési hatóság fogadja, az előterjesztésekből 2018-ban születhet új szabályozás.

Több lényeges hírközlésszabályozási kérdésben várja a szakmai felek és érintettek észrevételeit, javaslatait a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) nyilvános konzultációján szeptember közepéig. A tét a 2018-ban létrejövő új, uniós szabályozói keretrendszer korszerűsítése a napjainkban, illetve a jövőben várhatóan jelentkező szabályozás, technológiai és egyéb, a területet érintő kihívásokra válaszul.

Keretes szerkezet

Az EU-s országok hírközlési szabályozási összhangját több lépcsőben igyekezett megteremteni az unió vezetése 1998-tól kezdődően. Ennek részeként jött létre 2002-ben az a szabályozási keretrendszer, mely öt, az uniós országok törvényhozása által kötelezően alkalmazandó irányelvet foglal magába, többek közt meghatározva a nemzeti szabályozó hatóságok működésének alapjait, illetve a hírközlési szolgáltatók működésével, működtetésével kapcsolatos legfontosabb, egységes szabályrendszereket.

A szabályozási keretrendszert legutóbb 2009-ben vizsgálta felül az EU, azóta új piaci szereplők, új szolgáltatások és technikai megoldások jelentek meg, amelyek új típusú szabályozást tesznek szükségessé. Nagymértékben megváltoztak a legnépszerűbb kommunikációs csatornák, és a tartalomfogyasztás jellemzői is. Egyre nagyobb teret kap az interaktivitás, a mobilitás, a gépek közötti kommunikáció, fokozódó igény mutatkozik nagyobb sávszélességre és a nagyobb adatbiztonságra, egyre nagyobb a hírközlési és médiaértéklánc elemeinek konvergenciája, integrációja és egymásra utaltsága. A digitális szakadék az egyes társadalmi csoportok között ugyanakkor nem csökken a megfelelő mértékben, miközben a digitalizáció hatásai nem állnak meg az infokommunikációs szektor határainál - fogalmaz a konzultáció kiírásában az NMHH.

Mi történik egy mobilappal a születése után? Legtöbbször sajnos semmi. Ezen próbálunk változtatni egy ingyenes appmenedzsment meetuppal és egy 30 órás képzéssel.

Ennek megfelelően a konzultációra bocsátott témakörök közé tartozik az elektronikus hírközlésben használt definíciók pontosítása; az internet-hozzáféréssel kapcsolatos kérdéscsoport, így többek között a Magyarország fejlődése szempontjából szükséges sávszélesség meghatározása; a piacszabályozás, ezen belül a hírközlési értéklánc szűk keresztmetszeti pontjainak kijelölése, a jelenleginél kevesebb szabályozást igénylő piacok megnevezése. További témakör a spektrumszabályozás, így az a kérdés, hogy milyen mértékben kell összehangolni a tagországoknak frekvenciaértékesítéseiket a jobb erőforrás-kihasználtság érdekében.

Itt is téma a netsemlegesség

Több kérdés vonatkozik a felhasználói oldalra, például az, hogy milyen új szabványok szükségesek, mennyire kell egyeztetni a káros online tartalmak elérhetetlenné tételére vonatkozó szabályokat, hogyan lehetne megoldani a hálózatsemlegességi problémákat. Emellett számos adatvédelmi téma is a konzultáció részét képezi: hogyan szükséges szabályozni az adatok tulajdonlásával kapcsolatos kérdéseket, milyen különleges szabályok vonatkozzanak a felhőalapú alkalmazásokra, vagy például kötelezhetők-e általános adatgyűjtésre és –megőrzésre az elektronikus hírközlési szolgáltatók.

A teljes kérdéssor és konzultációs anyag az NMHH oldalán olvasható, az észrevételeket szeptember 10-ig várja a hatóság. A keretszabályozásra vonatkozó uniós vita a jövő év elején indulhat, és várhatóan 2018-ban fogadhatják el az új szabályokat, melyeket 2020-ig minden uniós tagállamnak kötelező átültetnie a jogrendjébe.

a címlapról

Hirdetés

Mi történik egy mobilappal a születése után?

2020. február 27. 12:57

Legtöbbször sajnos semmi. Ezen próbálunk változtatni egy ingyenes appmenedzsment meetuppal és egy 30 órás képzéssel. A store-ban való megjelenés az igazi munka kezdete: mérés, mérés, mérés, adat, felhasználói visszajelzések kezelése, ASO, monetizálás, marketing... és így tovább.