Szerző: Gálffy Csaba

2015. június 4. 17:10

Miben tér el a nagyvárosi és a kistelepülési internetező?

Felzárkóztak a nagyvárosokhoz a kisebb településeken élő internetezők - állítja az eNET friss, április végi kutatása. Az adatok szerint érdemi különbség már nincs a település mérete alapján, a korábban jelentős digitális szakadék eltűnt - legalábbis ebben a dimenzióban mindenképp.

Az eNET friss kutatása szerint kiegyenlítettebbé vált az internethasználat gyakorisága a nagyvárosi és kisebb településen élő internet-felhasználók között: míg előbbi csoport 89 százaléka használja naponta többször a hálót, a kisebb településeken élők esetében ez arány 86 százalék - érdemi eltérés tehát már nincs falu és város között ebben a tekintetben, a rendszeres internethasználat már nem nagyvárosi kiváltság, hanem a mindennapi rutin része.

A felhasználók otthon, és az esti órákban lógnak a hálón a leggyakrabban, ebben a két csoport nagyjából megegyezik. Jelentősebb az eltérés a munkahelyi/iskolai és az utazás közben internetezésben, mindkettő jóval gyakoribb a nagyvárosiak körében (60 vs 51 illetve 45 vs 34 százalék). Ezt részben indokolja a munkavégzés eltérő jellege is, a városiak nagyobb eséllyel dolgoznak irodában, internetre kötött számítógépen.

Az internetet nagyjából azonos feladatokra használják szerte az országban, településtípustól függetlenül, némi meglepetésre pontosan ugyanúgy, az eltérés jelképes. A célzott információkeresés, a kevésbé fókuszált böngészés, az elektronikus levelezés mind 89-90 százaléknyi internet-felhasználónak rendszeres tevékenysége, csupán a közösségi média szakad ettől le kissé, 78 százalékkal. A kisebb településeken élők minden esetben néhány százalékkal kisebb arányban említették mindenik tevékenységet, a sorrendben azonban nincs eltérés.

A felmérés a Facebook-használatra is rákérdezett, az amerikai szolgáltatásnak elképesztő elérése van a hazai internetezőkre, ráadásul ebben a kisebb településeken élők már rávernek a nagyvárosiakra. A kutatás szerint a nagyvárosiak 82 százaléka, a kisebb településeken élőknek pedig 85 százaléka látogatja napi (!) szinten az oldalt, a többi közösségi médium messze lemarad a Facebook mögött.

a címlapról