:

Szerző: Hlács Ferenc

2015. április 15. 14:02

Kínai tulajdonba kerül a Segway

Ismét akvirálják a Segwayt, a kétkerekű elektromos járműveket gyártó cég ezúttal a hasonló termékeket forgalmazó kínai Ninebot birtokába kerül - amelyet ironikus módon korábban azzal vádolt, sérti szabadalmait. A Segway a felvásárlást követően változatlan márkanéven, a Ninebot leányvállalataként működik tovább.

A Segway kétkerekű járgányait valószínűleg nem kell bemutatni azoknak, akik megfordultak már valamelyik nagyváros turisták által frekventált pontjain. Bár a központokban rendre felbukkannak, ez lényegében ki is meríti felhasználási területeiket - a 2001-es debütálásukkor valószínűleg több tekintetet vonzó járműveknek nem sikerült a gyártó elképzeléseinek megfelelően megváltani a rövid távú közlekedést. A piacon a helyét még mindig kereső cég most - immár összesen harmadjára - új tulajdonoshoz kerül.

New Hampshire-i vállalatot Dean Kamen alapította azzal a céllal, hogy a kétkerekű, a vezető súlypontjának változtatásával irányítható járművel megreformálja a belvárosokat. Az ambíciókat többek között a termékek ára törte derékba, az ugyanis modelltől függően 5-6000 dollár környékén mozog - ez nagyjából 2-2,5 millió forintnak felel meg, érthető miért nem lett tömegtermék. A járgányok másik negatívuma azok tömege, ez akkumulátorokkal együtt mintegy 45 kilogramm, ami nagyban megnehezíti a bepakolást például autós szállítás esetén. Más tekintetben a Segway egyébként jól teljesít, egy feltöltéssel átlagban 24 kilométert mehetünk vele, csúcssebessége pedig óránként 20 kilométer.

"Alperesből" tulajdonos

A vállalatot a pekingi Ninebot vásárolta fel. Utóbbi cég maga is hasonló, rövid távú városi közlekedésre szánt elektromos járműveket forgalmaz, termékei között találunk is a klasszikus Segwayre kísértetiesen emlékeztető, önmagát egyensúlyozó modellt, sőt egy némileg átalakított, kormány - vagy inkább kapaszkodó - nélküli változatot is, amelyen a kétkerekű alapplatformból csupán egy térdtámasz emelkedik ki. A vállalat legérdekesebb terméke ugyanakkor ennél is minimalistább irányt követ, a Ninebot One névre keresztelt elektromos járgány mindössze egyetlen kerékből áll, két oldalán lábtartókkal - gyakorlatilag egy ülés nélküli, elektromos monocikliről van szó, ennek kezelése persze korántsem olyan magától értetődő, mint a Segway-klónoké.

Nyerd meg az 5 darab, 1000 eurós Craft konferenciajegy egyikét!

A kétnapos, nemzetközi fejlesztői konferencia apropójából a HWSW kraftie nyereményjátékot indít.

Nyerd meg az 5 darab, 1000 eurós Craft konferenciajegy egyikét! A kétnapos, nemzetközi fejlesztői konferencia apropójából a HWSW kraftie nyereményjátékot indít.

Nem ez az első eset, hogy egy vállalat jó vételt lát az elektromos kétkerekűt gyártó cégben, az az utóbbi években szinte kézről kézre járt: 2010-ben a brit CEO Out vállalat, három évvel később pedig a Summit Strategic Investments akvirálta. A felvásárlás ebben az esetben határozottan ironikus, miután ahogy arra a Techcrunch is rámutat, a Segway korábban a Nemzetközi Kereskedelmi Bizottsághoz (International Trade Commission, ITC) benyújtott panaszában azzal vádolta a Ninebotot, hogy termékeivel sérti a cég szabadalmait.

A Ninebot kapcsán ugyancsak érdekes, hogy a cég az amerikai vállalat felvásárlásával párhuzamosan egy 80 millió dolláros beruházási kört zárt le, amelyben a befektetők között a Sequoia Capital, a Shunwei Foundation, és a Xiaomi is helyet kapott. A Segway termékei az akvizíció lezárultával sem tűnnek el a piacról, a cég változatlanul működik majd tovább, az ismert márkanévvel (ezt érthető módon a kínai cég sem akarja feláldozni) noha már a Ninebot leányvállalataként.

Milyen technológiai és munkaerőpiaci hatások érhetik a backendes szakmát? Május 8-án végre elindul az idei kraftie! meetup-sorozat is (helyszíni vagy online részvétellel).

a címlapról

Hirdetés

Security témákkal folyatódik az AWS hazai online meetup-sorozata!

2024. április 25. 17:40

A sorozat május 28-i, harmadik állomásán az AWS-ben biztonsági megoldásait vesszük nagyító alá. Átnézzük a teljes AWS security portfóliót a konténerbiztonságtól a gépi tanulásos alkalmazások védelmén át, egészen az incidenskezelésig.