Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Misys: sikeresnek bizonyult a felvásárlás

Gálffy Csaba, 2015. február 26. 15:38
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Az IND Group a hazai informatikai fejlesztés egyik legsikeresebb vállalkozása volt. A céget egy évvel ezelőtt vásárolta fel a Misys, a hazai vezetők szerint azonban ez nem törte meg a lendületet: a termékek iránt elképesztően nagy a kereslet, különösen a fejlődő piacokon.

Mindig hatalmas kihívást jelent egy felvásárlás - a felvásárolt és a felvásárló számára is kockázatot rejt egy ilyen tranzakció. Láttunk már példát az eltérő vállalati kultúra miatt kudarcot valló, vagy a nagyobb vállalat által teljesen elnyomott kis cég esetére is. A lista nagyon hosszú a Yahoo-Flickr felvásárlástól az eBay-PayPal egyesülésig. Nem egyértelmű tehát a válasz arra a kérdésre sem, hogy milyen utóélete van a Misys által tavaly februárban felvásárolt IND Groupnak. A cég a kérdésnek elébe sietett, és ma reggel sajtóbeszélgetésen szögezte le: minden az előzetes várakozásoknak megfelelően alakult, sőt, az elégedettség mindkét oldalon teljes.

Vitték, mint a cukrot

Az IND a Misys Digital Channel divíziójaként folytatta tevékenységét, sem a fejlesztett termékekben, sem a vezetői struktúrában nem volt jelentős váltás. A Misys egyébként banki szoftvereket fejleszt, ehhez vásárolta fel a vállalat a webes és mobilos frontend-fejlesztésben élen járó partnerét. Az IND budapesti és miskolci irodái továbbra is a saját frontend-platformot fejlesztik, amelyhez különböző kimenetek, például weboldal vagy mobilapp illeszkednek. Az elmúlt egy évben elsősorban a platform kiszélesítésén dolgozott a csapat, hogy az a Misys-féle banki rendszerekkel a korábbinál több szinten együtt tudjon működni. A cél, hogy a frontend rendszer minden banki folyamatot meg tudjon jeleníteni a felhasználók felé.

A beszélgetésen a Misys és a Misys Digital Channel képviselői elmondták, hogy a divízió ragyogóan teljesít, a hazai fejlesztésű frontend a Misys portfólió egyik ékkövének számít, a licenceladásokból származó bevétel pedig a felvásárlás óta minden rekordot megdöntött. Az anyacég pénzügyi évének első kilenc hónapjában már összejött a korábbi 12 hónapos értékesítési csúcs, ez visszaigazolja a felvásárlás rációját, a Misys révén olyan globális jelenlétet ért el a hazai csapat, ami jelentősen megdobta az értékesítéseket.

A fejlődő piacok a leginnovatívabbak

Korszerűtlen barokk kastélyhoz hasonlította a fejlett országok banki rendszereit a beszélgetésen Vinnai Balázs. Az analógia szerint ezek a banki belső számítógépes rendszerek is hosszú időn át épültek, bevett módszerekkel, az új felhasználói igényekhez pedig csak drágán és lassan tudnak alkalmazkodni - a hasonlat szerint mintha régi kastélyból szeretne egy új tulajdonos otthonos, akár padlófűtéses lakást varázsolni. Változás persze ezeken a piacokon is van (és lesz), de az átalakulás lassan zajlik. Emiatt az IND-féle innovatív mobilappok nem ezeken a területeken terjednek a leginkább.

Sokkal gyorsabb a fejlődés olyan régiókban, ahol gyakorlatilag szűz piacon kell létrehozni bankolási szolgáltatásokat. Ahogy Magyarország a csekk-könyvet ugrotta át, ezek az országok a hagyományos bankolás fejlődésének szinte összes fázisát kihagyták és rögtön a mobilbankolással kezdték. Ez egyébként például az internetelérésre is hasonlóképp igaz, a betárcsázós és kábeles net helyett Afrikában és Ázsia egyes országaiban a mobilnet jött meg elsőként. Pontosan ezek a piacok jelentik a Misys egyik legfontosabb felvevőpiacát, a robbanásszerűen fejlődő afrikai országok és a feltörekvő dél-kelet ázsiai államok éhezik leginkább a legfrissebb technológiát.

Mi folyik Budapesten (és Miskolcon)?

Ahogy már említettük, a Misys Digital Channel divíziójának két irodája van Budapesten és Miskolcon, a tulajdonos tervei szerint ezek alkotják majd az innovációs központokat a vállalaton belül hosszú távon is. Ennek megfelelően folyamatosan  bővülnek a csapatok, mintegy 80-100 fejlesztővel nőhet a létszám már rövid időn belül is - ennek akadályaira visszatérünk.

Az IND sikerének kulcsa a nagyon jól eltalált, a piacon egyedülálló UX volt, ezt a vonalat viszi tovább a jelenleg folyó fejlesztés is. A piaci termékek mellett a csapatok előremutató, úttörő kutatásokkal is foglalkoznak, elkészült már például az okosórás koncepció, amely egyelőre Pebble alapokon működik, de az Apple Watch megjelenésével várhatóan a cupertinói karórákra is elérhető lesz. Az innovációs labor dolgozik a Bluetooth LE technológiát használó beaconök integrációján is, amely a felhasználók beazonosításában és közelség-alapú helymeghatározásában is tud segíteni. A csapat még Google Glassra is írt appot, ezzel egy képfelismerő backendre támaszkodva kívánságlistát állíthatunk össze a vágyott tárgyak összefotózásával - majd a bankunktól kérhetünk a listához takarékossági tervet.

"Nincs elég fejlesztő"

Lassan egyszólamúvá válik a hazai, informatikai fejlesztéssel foglalkozó cégek kórusa, minden szereplő krónikus fejlesztőhiányra panaszkodik. A legkisebb, néhány fős startuptól a sokszáz programozóval dolgozó vállalatig minden forrásunk a munkaerőhiányra mutogat, mint a fejlődés egyik legfontosabb kerékkötője. A kórushoz a Misys is csatlakozik, a vállalat is komoly nehézségeket tapasztal a munkaerő felvételben. Rákérdeztünk, mi a terv a probléma megoldására?

A Misys stratégiája, hogy kifejezetten a pályakezdőkre, a junior szintű fejlesztőkre céloz, és inkább házon belül neveli ki a veterán fejlesztőket - mondta el Vinnai Balázs, IND-alapító, a Digital Channel igazgatója. A cég mára komoly "asszimilációs" folyamatot alakított ki, a "kiképzőtábor" 6 hétig tart, de ezt követően is folyamatos képzéseket, fejlődési lehetőségeket kapnak a munkavállalók. Ez a megközelítés sincs kihívások nélkül, a friss munkaerő bevonásával nem könnyű fenntartani a szenior szintű fejlesztők ideális arányát, márpedig ez a garancia a kifogástalan minőségű kódbázisra, a helyes architekturális döntésekre és a jól működő belső folyamatokra.

Misys-sör: ez is a toborzási stratégia része

A felvásárlás nyomán a cég a globális munkaerőpiacra is rálátással bír, a nemzetközi tapasztalatok szerint pedig máshol sem jobb a helyzet: Indiától az Egyesült Államokig és Nyugat-Európáig hasonló a hiány a képzett programozókból, máshol sem könnyebb gyorsan nagy csapatot építeni. Tévhit, hogy például Indiában tömegével találni munkaerőt, az országba az elmúlt évtizedben betelepülő nagyvállalatok mára teljesen felszívták a programozókat. Magyarország számára ugyanakkor fontos versenyelőny, hogy kifejezetten olcsó országnak számít, a munkaerő költsége lényegesen alacsonyabb, mint máshol.

Az országnak ezért hatalmas lehetősége lenne a kitörésre, ehhez azonban alapos átalakulásra van szükség - magyarázza Vinnai. A hazai programozóképzés túlságosan a tudományos és elméleti megközelítésre fókuszál, az itthoni végzettek ezen a területen kifejezetten túlképzettek. Az oktatásban ugyanakkor a szükségesnél kevesebb fókuszt kapnak a gyakorlati képességek, és a pozitív értelemben vett jó iparosmunka. Az IND nagyon jó kapcsolatokkal rendelkezett a Miskolci Egyetem és az egri főiskola felé is, ezek természetesen a felvásárlás után is megmaradtak, sőt, a vállalat a budapesti intézmények felé is nyitni tudott, így a leendő fejlesztők képzésében aktív részt is vállal.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.