Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Árat emelt az App Store Európában

Gálffy Csaba, 2015. január 10. 11:56
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Számottevő áremelkedést hozott az Apple megváltozó politikája az alkalmazásboltban, úgy tűnik az árak gyakorlatilag egységesen 1 euró - 1 dollár szintre emelkedtek. A háttérben az erősödő dollár és gyengülő euró, valamint a megváltozott ÁFA-szabályozás lehet.

Az Apple a héten figyelmeztette a fejlesztőket, hogy módosul az alkalmazásbolt európai árazási modellje, az adott szintekhez tartozó, euróban kifejezett árak jelentősen módosultak felfelé. Az ingyenes fölötti első fokozat, amely dollárban 99 centnek felel meg, korábban euróban 79 eurócent volt, mára azonban 99 centre drágult. Hasonlóképp érinti a drágulás a teljes portfóliót, az európai felhasználók legnagyobb bánatára. A cég szerint "a változásokat az ÁFA-kulcsok és az valutaárfolyamok megváltozása indokolja".

Az App Store-ban a fejlesztő határozza meg az alkalmazások árát, azonban ebben nincs teljesen szabad keze: az Apple ugyanis fix szinteket határoz meg, ezekből választhatja ki az app készítője a neki megfelelőt. Az ingyenes szint fölött az első árpont az 1 dollár (pontosabban 99 cent), ennél kevesebbet nem lehet kérni egy fizetős alkalmazásért. Hogy ez mennyit jelent a nemzetközi piacon, abba a fejlesztőnek nem volt hosszú ideig beleszólása, az Apple ezt saját hatáskörben fordította le át a különböző nemzetközi valutákra. Ez 2013 közepén megváltozott, ekkor az Apple bevezette az alternatív szinteket, ezekkel a fejlesztő (saját szakállára) már kérhetett 99 eurócentet a 99 dollárcentes appért (79 helyett).

A most bejelentett változással gyakorlatilag ezek az alternatív szintek váltak alapértelmezetté, ezzel következetesen minden alkalmazás lényegesen drágábbá vált az európai piacokon.

1 EUR = 1 USD

A szórakoztató elektronikában és a számítástechnikában már hosszú ideje megszokott, hogy a dollárban kifejezett listaárak általában 1:1-es "átváltási aránnyal" fordulnak át euróra. Ennek az esetek többségében prózai oka van: a dollárban kifejezett ár mindig nettó ár, amely nem tartalmazza az amerikai (államonként különböző) sales tax értékét. Ezzel ellentétben az európai, euróban kifejezett ár jellemzően bruttó végfelhasználói ár, amelyben már benne van az ÁFA, vám és egyéb költségek is. A valutaárfolyamoktól függően az 1:1-es megfelelés néha a vásárlónak, néha pedig a kereskedőnek/gyártónak kedvez inkább. A hosszú ideig viszonylag stabil, 0,7-075 EUR/USD árfolyam azonban az elmúlt évben folyamatos gyengülésbe kezdett, április óta a közös európai pénznem 0,72-es szintről fokozatosan 0,85 közelébe gyengült a dollárral szemben.

Az árváltozás másik apropóját az adja, hogy változott az Európai Unió országaiban az ÁFA elszámolásának módja. Január elsejétől a digitális szolgáltatások esetében már a felhasználó országának ÁFA-kulcsát kell megfizetni, ez pedig (különösen az olyan magas ÁFÁ-val rendelkező országok esetében, mint Magyarország) jelentős költségnövekedést jelent a cég (és a fejlesztők) számára. Az árfolyamok mellett a most bevezetett áremelés ezt is hivatott részben fedezni.

Az euró gyengülése mellett az Apple az orosz rubel összeomlására is reagált, a fejlesztőknek küldött levél eufemisztikusan annyit mond, hogy az oroszországi árak "változni" fognak, ennek pontos metódusát azonban nem taglalja.

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.