Szerző: Hlács Ferenc

2014. november 19. 15:07

Részlegesen leállt a Microsoft Azure

Több órára elérhetetlenné vált több a Microsoft Azure-re építő online szolgáltatás tegnap este és a mai nap folyamán. Az egyelőre ismeretlen eredetű hibát, amely többek között az Office 365 és az Xbox Live szolgáltatások megbénulását is okozta, a vállalat úgy tűnik, már elhárította.

Hosszabb időre részlegesen megbénult a Microsoft Azure cloudszolgáltatása magyar idő szerint kedd este. A meghibásodásnak köszönhetően a népszerű MSN portál is elérhetetlenné vált. A több régióra is kiterjedő problémáról a vállalat egyelőre nem árult el túl sokat, tegnap az érdeklődőknek mindössze egy 60 percen belül érkező frissítést ígért - ez nem mondható a leggyorsabb reakciónak egy ilyen méretű hiba esetén.

Az Azure megakadása számos weboldalt, online tárhelyet, illetve a vállalat webes fejlesztői szolgáltatását, a Visual Studio Online-t is érinti, de még az Xbox Live felhasználói is érezhetik, többen például nem fértek hozzá az egyes játékok felhőben tárolt mentéseihez, sőt az üzenetküldés, az online játékokhoz való csatlakozás, illetve az ismerősök keresése és hozzáadása is sok helyen akadályokba ütközött. Mindezek mellett több kisebb vállalat weboldala is elérhetetlenné vált és sokan Office 365 fiókjukhoz sem tudtak hozzáférni, így az emailek és naptáresemények mellett a felhőben tárolt dokumentumok is elérhetetlenné váltak számukra.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

A vállalatnak a leállás nem a legjobb reklám, főleg miután egyre több alternatíva bukkan fel a cloudszolgáltatások piacán, elég csak az Amazon hasonló szolgáltatására gondolni. A Microsoft helyzetét súlyosbítja, hogy még az előző jelentős kiesés emléke is elég élénken él a felhasználókban, legutóbb ugyanis alig három hónapja, augusztusban történt hasonló, mikor a Visual Studio Online vált mintegy öt és fél órára teljesen elérhetetlenné. Akkor az egyik központi SPS (Shared Platform Services) szerver túlterhelése okozta a leállást, a mostani esetről azonban a Microsoft egyelőre nem közölt részleteket.

A problémát a Microsoftnak mindenesetre már sikerült elhárítania, a majdnem egy napig tartó, több régiót is sújtó kisebb-nagyobb fennakadások után a szolgáltatás állapotjelző oldala szinte mindenhol kifogástalanul működő szervereket mutat. Az azonban semmiképp sem jó jel, hogy a hibával kapcsolatos magyarázat várat magára - a hallgatás könnyen megingathatja a Microsoft felhasználóinak bizalmát.

Ezért állt

A Microsoft azóta tájékoztatást adott ki a leállás okáról is. A cég blogján elérhető információk alapján az Azure Storage Services teljesítményét javítani hivatott frissítés egy bugja a több hétig tartó tesztelés során nem, csak az éles rendszeren jelentkezett. Ez a hiba végtelen ciklusba küldte a storage blob frontendet, amely miatt az nem tudott további forgalmat "befogadni", emiatt pedig az arra épülő szolgáltatások sora állt le.

Az üzemeltetők amint észlelték a problémát, elindították a "rollback" folyamatot, a frissítés eltávolításához azonban a szolgáltatás újraindítására is szükség volt. A hiba számos Azure alapszolgáltatást, illetve a Microsoft felhőjén futó egyéb szolgáltatásokat érintett, az Azure Storage-on kívül a Virtual Machines, SQL GEo-Restore, Azure Search, Cache, Service Bus, Visual Studio, HDInsights, Active Directory és StorSimple szolgáltatásokat is például. A szolgáltatáskiesés teljes ideje majdnem 11 óra volt.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról