Telefonplatform-háború: megroppant a Windows Phone
A nem-Google Android lett a zöld robotos rendszer legnagyobb kihívója. Az Apple részesedése tovább olvad, a Windows Phone és a BlackBerry is megroppant.
Az okostelefonos rendszerek piaci részesedéséről eddig a Gartner készített negyedéves bontású felmérést, a cég azonban egy ideje nem adja ki ezt az adatsort. Az űrt most az IDC igyekszik betölteni, a negyedéves, okostelefonokra vonatkozó kutatásában a rendszerekre vonatkozó bontást is közölte. Érdemes megjegyezni, hogy az IDC metodológiája nem egyezik meg a Gartnerével, így a két cég adatait egymással nem lehet összevetni (más például az "eladás" definíciója).
Android, Android, és még egy kis Android
A jelentés szerint az eladott okostelefonok száma a második negyedévben meghaladta a 301 millió egységet, ami 25 százalék fölötti éves növekedésnek felel meg. A leggyorsabban az Android növekedett, 33 százalékkal, 191-ről 255 millióra nőttek az eladások. Amihez nem érdemes kommentárt fűzni: a globális piac abszolút értékben 61 millió darabbal nőtt, az androidos egységek eladásai azonban 63,8 millióval szaporodtak.
Hyperscaler vagy hazai felhő? Lehet, hogy nem kell választani! Egy jól felépített hibrid vagy multicloud modellben a különböző felhők nem versenytársai, hanem kiegészítői egymásnak.
Az IDC nem csak a Google-féle, hanem a Kínában divatos, teljesen Google-mentes Androidot is ehhez a platformhoz számolja. Ez fontos különbségtétel, ugyanis a nem-Google (vagy nem-Play) Android az ABI Research adatai szerint már a teljes piac 20 százalékát teszi ki, miközben a minősített, Play-hozzáféréssel rendelkező rendszer csak 65 százalékos részesedéssel bír. A szabad szoftveres, így elágaztatható Android számára tehát ma már a legnagyobb kihívást a saját forkai jelentik. Ezt a Google is felismerte, nem csoda, hogy a cég mindent elkövet a rendszer bezárása érdekében.
Árnyaltabb kép (ABI Research)
Az Apple iOS-e (vagyis az iPhone-ok) messze a piaci tempó alatt növekedtek (12,7 százalékkal), vagyis a platform részesedést vesztett a globális piacon, 13 százalékról 11,7 százalékra zsugorodott. Az iPhone egyébként a fejlett piacokon gyakorlatilag telített piaccal rendelkezik, növekedést elsősorban Kínában tudott az Apple elérni. Mivel az iPhone iránti kereslet erősen szezonális, az új modell megjelenésével, a harmadik negyedévben könnyen bőven 20 százalék fölé ugrik majd az Apple részesedése, hosszabb távon azonban a platform globálisan már nagyon lemaradt az Android mögött.
Windows Phone és BlackBerry
A releváns operációs rendszerek sora ezzel be is zárult, mivel a Microsoft Windows Phone-ja elképesztően gyenge negyedévet produkált. Az IDC zsugorodó eladásról számolt be, a tavalyi 8,2 millió darab helyett idén csak 7,4 millió fogyott, az amúgyis parányi, 3,4 százalékos piaci részesedés pedig 2,5 százalékra olvadt. Ez már nem elegendő ahhoz, hogy a rendszer globálisan is a két "nagy" kihívója legyen, ez a verseny már kétszereplőssé vált. Érdemes megjegyezni persze, hogy az aggregált adatokban feloldódnak a nemzeti piacok, a Microsoft sok országban rendelkezik 10 százalék fölötti részesedéssel, így egyes helyeken továbbra is rendelkezik korlátozott relevanciával.
A legnagyobb bukást azonban nem is a Windows Phone, hanem a BlackBerry mutatta be. A kanadaiak eladásai 78 százalékkal zsugorodtak, 6,7 millió után 1,5 millió telefont sikerül értékesíteni, ami szabad szemmel már nem látható, 0,5 százalékos részesedésre volt elegendő. A kanadaiak új vezetése egyébként már nem is a készülékgyártásra fókuszál, inkább a vállalati szolgáltatásokban lát jövedelmező piacot.
Az adatok pontosságát firtatók számára megnyugtatásul: az ilyen piackutatásokba a nagyobb gyártók jellemzően saját maguk diktálják be az adatokat, amelyet az elemző cég több forrásból (viszonteladók, logisztika, felmérések) ellenőriz. Tehát a ez messze a legpontosabb rendelkezésre álló adat arról, hogy a különböző mobilos operációs rendszerek globálisan hogyan teljesítenek - és pontosabb annál, mint amit mondjuk a Kantar mér a felhasználók statisztikai kutatásával.