Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Apple: baj van az iPaddel

Gálffy Csaba, 2014. július 23. 11:04
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Visszafogott negyedévet zárt az Apple, új termékek hiányában szerény növekedést tudott elérni az iPhone-gyártó. Az egyes termékkategóriát teljesítménye között ugyanakkor jelentős eltérés van, az iPhone és a Mac kifejezetten jól szerepelt (előbbi elsősorban a kínai piacnak köszönhetően), az iPad azonban visszaesett.

Közzétette második naptári negyedévre vonatkozó pénzügyi jelentését az Apple. Eszerint a cég 37 milliárd dolláros bevételt ért el, ami szerény, 6 százalékos növekedés az egy évvel ezelőtthöz képest. A profit 7,7 milliárd dollárt tett ki, ami már egészségesebb, 20 százalékos bővülést elent. A cég egészére vonatkozó bruttó eredményhányad egészségeset nőtt, 36,9 százalékról 39,4 százalékra, ami hardvergyártók között egészen egyedülállónak számít, a növekedést a cég egyébként a vártnál is olcsóbb alkatrészárakkal és az alacsonyabb gyártási selejtaránnyal magyarázta.

iPad-para

Az Apple-birodalomban egyértelműen az iPhone-é a dicsőség, 35 millió eladott darabbal és 20 milliádos bevétellel messze kimagaslik a többi termékkategória közül az okostelefon. Eladásai továbbra is szépen emelkednek, éves viszonylatban a darabszám 13, a bevétel 9 százalékkal nőtt. Az átlagos eladási ár továbbra is elképesztően magas, 561 dollár, bár némileg csökkent a tavalyi 581 dollárról. Az elemzői konferenciahíváson Tim Cook elnök-vezérigazgató elmondta, hogy mind az olcsóbb, mind a középső, mind a legdrágább szegmensben egészséges növekedést ért el az iPhone - utalva arra, hogy az 5c sem teljesít gyengén.

Kifulladt közben a globális tabletpiac növekedése, és vele együtt az iPad is. Az Apple jelentése szerint az iPad darabszámban 9 százalékos, bevételben 8 százalékos visszaesést könyvelt el, vagyis a korábban jósolt, felívelő pályáról ez a termék immár véglegesen letért és kijelenthető, hogy az iPad nem válik egy új, iPhone-méretű lábává az Apple-nek. Az elemzők szerint a tabletpiac (és benne az iPad) megtorpanása több ok eredője, egyrészt a piac már a PC-k méretére nőtt, nagyrészt telítődött, a telepített bázis növekedése megtorpant, a lecserélés viszont lassú, másrészt a divatos kis kijelzős notebookok illetve a nagy kijelzős okostelefonok közé nehezen indokolható egy tablet szükségessége.

Az iPadet a negyedévben az ág is húzta, az Apple a gyártást szándékosan is visszafogta kissé a raktárkészletek apasztása végett. Az Apple ezt a trendet már tavaly tisztán látta és levonta a stratégiai konklúziót. Az iPad-mint-nagy-iPhone koncepció nem működik, a piacon tényleg szükség van a nagyobb kijelzős telefonra, ezt a várakozások szerint a cég néhány hónapon belül piacra is dobja. Ezzel várhatóan tovább kannibalizálja az iPad (különösen az iPad mini) piacát, ez azonban a céget valószínűleg nem zavarja különösebben.

Az Apple leggyorsabban növekvő szegmense az iTunes+App Store, amely Cook szerint éves viszonylatban 25 százalékkal nőtt. A növekedést nem a szárnyaló zeneeladások, hanem a mobil alkalmazások hozták. Az iOS-felhasználók eddig sem visszafogottan vásárolgattak alkalmazásokat, az elmúlt időszakban azonban látványosan felfutott az App Store forgalma és a trend a jövőben is folytatódni fog az Apple várakozásai szerint. Az iTunes jövőjét a Beats.felvásárlás határozhatja meg, amellyel az Apple-höz került a Beats Music is, ezzel a cég bevásárolta magát az előfizetős zenestreaming szolgáltatók közé. Ezzel kapcsolatban Tim Cook nagy durranásokat ígér a következő időszakra, minden bizonnyal integrálja valahogy a szolgáltatást saját iTunes zeneboltjával a cég.

Vissza a Mac-hez

Az Intel ragyogó negyedéves jelentése előrevetítette, hogy az április-június a gyártópartnereknél is a PC-k (relatív) feltámadásáról szólhatott. Ezt az Apple is visszaigazolja, az eladott számítógépek száma látványosan, 18 százalékkal nőtt éves összevetésben, miközben az összérték 13 százalékkal emelkedett. A 4,4 millió darab Mac értékesítéséből 5,5 milliárd dollár folyt be, az átlagos eladási ár némileg esett, 1303 dollárról 1255 dollárra. Az elemzői konferenciahíváson Tim Cook elmondta, hogy az eladásokat szépen megrántotta az alacsonyabb árú és magasabb teljesítményű MacBook Air piacra dobása - a körbehype-olt, azonban elképesztő drága Mac Pro hatásáról Cook nem beszélt. A Mac-nél egyébként nem érvényesült a Kína-szindróma, a számítógépek eladásai az érett piacokon (USA, európai országok) is 10% fölött nőttek.

Érdemes ezeket az adatokat például a Lenovóval, a világ legnagyobb PC-gyártójával összevetni. A kínaiak PC-gyártása 7,5 milliárd dollár forgalmat generált 14,5 millió egység értékesítésével (IDC adat), az átlagos eladási ár tehát mindössze 516 dollár - kevesebb, mint fele az Apple-féle értéknek. A PC-piacot gyakran írjuk le "kommoditizálódott" piacként, ahol a gyártók semmivel nem tudják magukat megkülönböztetni, a termékek között csak az ár differenciáló tényező. Ugyanakkor a legfelső szegmensre koncentráló Apple pénzügyileg igen sikeres tud lenni ezen a piacon is, bevétele azonos nagyságrendű, mint a legnagyobb gyártóé, a PC-gyártó tevékenység által elért profit pedig (a HWSW sejtése szerint) az Apple-nél számottevően magasabb.

Az iPod megtette a magáét

Az Apple hajdani igáslova, az iPod folytatja csendes haldoklását, a tavalyi 4,6 millió után idén már csak 3 millió fogyott ebből a termékcsaládból, a bevételek pedig egészen parányivá váltak, 733 millió helyett már csak 442 millió dolláros forgalmat generált. Az Apple várhatóan hagyja kimúlni ezt a portfóliót, már a korábbi dicsőségre apellálva sem lehet (és nem is érdemes) feltámasztani a dedikált zenelejátszókat és a SIM-kártya nélküli iPhone-okat.

Az iPod ugyanakkor kétszer is hatalmas segítséget nyújtott az Apple-nek, először a klasszikus modellek látványos pénzügyi sikere mentette meg a céget és adott lehetőséget a talpraállásra a 2000-es évek elején. Az iPod másodvirágzását az iPod Touch hozta el, amely talán a cég legjobb stratégiai húzása volt: "iPhone-pótékként" az eszköz megsokszorozta az iOS telepített bázisát, ezzel a kezdeti, kritikus időszakban hatalmas lökést adott a bimbózó platformnak. Az iPhone berobbanásával erre ma már nincs szüksége az Apple-nek, 2007-2010 között azonban az érintőkijelzős iPodok megsokszorozták az iOS felhasználói bázisát.

Kína, Kína, Kína

Az Apple növekedésének motorja a negyedévben Kína volt, a bevétel 2,1 milliárdos növekedéséből 1,3 milliárdot Kína adott. Az országból származó forgalom látványos ütemben, 28 százalékkal bővült és Amerika illetve Európa mögött a legfontosabb régiónak számít, a következő ünnepi szezonban (amely ott az első naptári negyedévre esik) meg is előzheti Európát. Aggasztó lehet az Apple számára ugyanakkor, hogy az érett piacokon, mint a két amerikai kontinenset tartalmazó "Amerika" régió, csupán egyetlen százalékos növekedést tudott elérni a cég - és ebben az Egyesült Államok mellett olyan országok is benne vannak, mint Brazília és Mexikó, amelyek valószínűleg magasabb növekedést produkáltak. Az iPhone-t is Kína, illetve a fejlődő országok húzzák, a BRIC (Brazília, Oroszország, India, Kína) négyesben 55 százalékkal emelkedett a telefonból származó bevétel egyetlen év alatt.

Az Apple is érzékeli, hogy a növekedésnek már nem sok tere van, elsősorban ennek tudható be a múlt héten bejelentett Apple-IBM szövetség, amelynek keretében a vállalati ügyfelek felé az IBM százezres nagyságrendű értékesítő és tanácsadó hadserege ad majd el iPhone-okat és iPadeket. Bár a cégeknél az iEszközök nem számítanak idegennek, a partnerséggel az Apple számára teljesen új piacok nyílnak meg - a konzumer költés mellett az IT-büdzséből is kiveheti részét a cég.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.