Szerző: Bodnár Ádám

2014. július 18. 09:05

Csalódást okozott a befektetőknek az AMD

Csütörtök este közzétette második negyedéves pénzügyi eredményeit az AMD. Az Intel rendkívül jó mutatói után nagy kérdés volt, vajon a kisebbik x86-os chipgyártó mivel rukkol elő. A prezentált számok nem voltak rosszak, de a piac többet várt.

1,44 milliárd dolláros árbevételt ért el a második negyedévben az AMD, adta hírül a vállalat csütörtök este, a tőzsde zárása után. Az emelkedés a tavalyi második negyedévhez képest kimondottan egészséges, 25 százalékos, ez elsősorban a videojáték-konzolokba szánt, egyedi fejlesztésű chipek forgalmának tudható be. Az AMD emellett 63 milliós üzemi profitot, de 36 milliós nettó veszteséget jelentett, szemben az egy évvel korábbi 29 milliós üzemi és 74 milliós nettó veszteséggel.

A konzolos chipek húzták az eredményeket

Az AMD a közelmúltban jelentette be, hogy átszervezi működését és a korábbi processzoros meg GPU-s üzletág helyét egy PC- és tabletes termékeket (CPU, GPU) fejlesztő részleg, illetve egy szerverprocesszorokkal, a beágyazott eszközökbe szánt lapkákkal, valamint az egyedi megrendelésre készített chipekkel foglalkozó divízió váltja. Ez az átalakulás azonban még nem ment végbe és a most véget ért negyedévben még a korábbi struktúrában jelentette eredményeit a cég.

Ezek alapján a processzorgyártó üzletág 669 millió dollár bevételt ért el, ez éves szinten több mint 20 százalékos csökkenést jelent - jól látható, hogy a nagyjából stagnáló PC-piacon az üzleti gépek erősödő forgalmának köszönhetően előre tudott törni az Intel, ugyanakkor az elsősorban fogyasztói szegmensbe szánt PC-kben erős AMD-t továbbra is sújtja a szegmens gyengélkedése. A processzorgyártó részleg nyeresége ugyanakkor nőni tudott, és 9 millió dollárt tett ki üzemi szinten, szemben az egy évvel korábbi 2 millióval. "A PC-piac a javulás jeleit mutatja az üzleti PC-k cseréje miatt, de a konzumer szegmens továbbra is nyomott. Arra számítunk, a PC-piac 2014-ben 5-7 százalékkal csökken" - mondta Rory Read elnök-vezérigazgató.

A PS4 processzorát is az AMD gyártja

A grafikus részleg eközben valósággal brillírozott, köszönhetően az Xbox One és a PlayStation 4 konzolokba gyártott chipeknek. A üzletág a tavalyi második negyedévben 320 millió dollár bevételt termelt, ezt most sikerült 778 millióra emelni. Ez a konzolos chipek mellett a notebookokba szánt új IGP-k (Kaveri) megjelenésének, illetve a professzionális GPU-k terén felmutatott erősödésnek tudható be, a csúcskategóriás otthoni GPU-k terén azonban némi gyengüléssel kellett szembenézzen az AMD, ahogy a kriptovaluta-bányászok kereslete csökkent a legerősebb Radeonok iránt.

Az AMD vezére, Rory Read alapvetően elégedetten nyilatkozott az eredményekről a csütörtök esti elemzői konferenciahíváson, kiemelve, hogy a vállalat 2012-ben bejelentett nagyszabású átalakulása a tervek szerint halad. A cég célja, hogy minél inkább függetlenítse magát a PC-piactól és olyan területek felé forduljon, ahol meg tudja magát különböztetni a versenytársaktól, például saját grafikus IP-je révén. Ilyenek az egyedi fejlesztésű konzolos chipek is például. "Jó úton járunk, hogy 2014-ben ezekről a nagy növekedéssel kecsegtető területekről folyjon be az árbevételünk 40 százaléka, 2015-ben pedig az 50 százaléka" - mondta Read.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Lisa Su operatív igazgató a konferenciahívás során elmondta, a második negyedévben egy vagy kettő nagyobb megrendelést írhat alá az AMD egyedi chipekre. A vállalat emellett nagy reményeket fűz a Seattle kódnevű Opteron chiphez, amelynek érdekessége, hogy ARM utasításkészlet-architektúrára épül. A lapka mintapéldányai már készülnek, a megjelenés a negyedik negyedévben esedékes.

A következő negyedévben stagnálás várható

A harmadik negyedévre az AMD -1 és +5 százalék közötti növekedést vár a másodikhoz képest, ami 1,42 és 1,51 milliárd dollár közötti árbevételt jelent - egy évvel korábban a cég 1,46 milliárdos bevételt könyvelt el. Hogy ehhez képest nőni vagy csökkenni fog a bevétel, abban nagy szerepe lesz annak, hogyan változik a konzolos grafikus chipek iránti kereslet. A Microsoft folyamatosan vezeti be az Xbox One-t a világ számos országában, ez felpörgetheti az AMD chipjei iránti keresletet is a negyedik negyedéves roham előtt.

Feltehetően ez az előrejelzés volt az, amelytől a befektetők "bepánikoltak" és az AMD-papírok 20 százalékot vesztettek értékükből, ugyanis a harmadik negyedév már olyan negyedév lesz az AMD-nél, ahol jól összehasonlíthatók lesznek a számok a tavalyival. A vállalat 2013 harmadik negyedévében kezdte meg a PS4 és az Xbox One chipjeinek szállítását és ezzel egy olyan korszak vette kezdetét, amikor a cég kényelmesen tudott 20 százalék feletti éves bevételnövekedést mutatni. Most ennek vége szakad.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról