Szerző: Gálffy Csaba

2014. július 16. 13:57:00

iPadet, támogatással - az IBM-től

Százezernyi új értékesítő fogja eladni az iPadeket és iPhone-okat a nagyvállalatoknál holnaptól - ez az Apple-IBM stratégiai szövetség sarokpontja. Az Apple, amely eddig kizárólag a konzumer szegmensre fókuszált, az IBM-szövetségtől várja a nagyvállalati dió feltörését. Win-win szituációnak tűnik.

Rendkívül fontos stratégiai megállapodást jelentett be az éjjel az Apple és az IBM, a két cég a jövőben rengeteg területen együttműködik a szoftverfejlesztéstől a cloudig, a támogatástól a felügyeletig és az értékesítésig. A partnerségben óriási potenciál van mindkét cég számára, végre szélesre tárulhat az Apple előtt a nagyvállalatok IT-büdzséje, az IBM pedig megoldássá kerekítheti ki az iPhone-okat és iPadeket - busás haszonnal.

Vezérigazgatók egymás közt: Ginni Rometty (IBM) és Tim Cook (Apple). Felmelegítik a régi barátságot.

A közlemény szerint "a partnerség célja újradefiniálni a munkavégzést, megválaszolni az ipari mobilitás kulcskérdéseit és beindítani az igazi, mobilközpontú üzleti átalakulást". A megállapodásnak négy explicit eleme van: egyrészt a duó több, mint 100 iparág-specifikus nagyvállalati megoldást hoz el (vagy ír újra) iPhone-ra és iPadre, másodszor az IBM új, iOS-re optimalizált cloud-alapú szolgáltatásokat mutat be (köztük MDM-et, biztonsági, analitikai és mobil integrációs szolgáltatásokat), harmadrészt kibővül az Apple támogatási programja, az AppleCare egy, a nagyvállalatokra szabott új ajánlattal, negyedrészt pedig az IBM előcsomagolt megoldásokat kínál iPhone/iPad alapokon, eszközaktivációval, integrált beszállítói szerződéssel és eszközmenedzsmenttel.

A két cég a jövőben az iOS fejlesztésében is együttműködik majd, az iOS 8 új nagyvállalati funkcióinál már az IBM bábáskodott. A jövőben ez a kooperáció aktívabb lesz, az Apple odafigyel majd az IBM által jelzett vállalati igényekre és azt igyekszik majd maradéktalanul belefejleszteni mobil platformjába.

Ezért jó az IBM-nek

Az IBM mára elsősorban IT- és üzleti szolgáltató, a szoftverek és hardverek fejlesztése gyakorlatilag ennek az üzletágnak alárendelt tevékenység. A cégtől például megvásárolható akár egy teljes állami egészségbiztosítási rendszer is, üzemeltetéssel, tetszőleges szoftverkomponensekkel, tetszőleges hardverekkel, de persze ennél kisebb rendszert is szívesen szállít és üzemeltet a cég. Sőt, igény esetén az IBM gond nélkül integrál SAP vagy Microsoft-alapokon is készre szerelt megoldásokat, ha a megrendelő valamiért nem a Nagy Kék hardver-szoftver kínálatát favorizálná.

A portfólióból azonban egyre inkább hiányoztak a mobilitási megoldások. A cég ugyan fejlesztett eddig is mobilappokat mindenféle platformhoz, így mondjuk az üzleti analitikához hozzá lehetett férni iPadről, ezek az eszközök azonban nem voltak a szolgáltatás részei, a megoldás integrált elemei. A stratégiai együttműködéssel az IBM kitölti ezt a hiányzó rést, a leszállított megoldás minden elemére, a szerverektől a tabletekig tud támogatást adni és jótállást vállalni. Hozzátehetjük, a nagyvállalati döntéshozók legnagyobb örömére, ugyanis az integráció felelősségét és üzleti kockázatát ebben a konstrukcióban ugyanis kizárólag az IBM viseli, nincs esély arra, hogy a beszállítók egymásra mutogassanak.

A megállapodás rendkívül fontos eleme, hogy az iEszközökhöz elérhető lesz egy új, kifejezetten nagyvállalatoknak készített támogatási-szervizelési csomag is. A jelenlegi AppleCare ugyanis a végfelhasználóra szabott, a támogatási feltételek érvényesítése céges környezetben kissé nehézkes, több ezer vagy tízezer eszköz esetében pedig könnyen rémálomba fordulhat. Szintén a sokeszközös környezetben lesz hasznos, hogy az IBM új, aktivációs-beszerzési-menedzsment csomaggal áll elő, amellyel egységes mobilitási megoldás formájában illeszthetőek be az iEszközök a céges környezetbe.

Ezért jó az Apple-nek

Az Apple imád dobálózni a neki tetsző adatokkal, például a közlemény szerint a Fortune 500 vállalatok 98 százaléka használ iPhone/iPad eszközt (is). E tény azonban elfedi a valóságot, hogy e cégek IT-büdzséjének csupán parányi részlete landol az Apple-nél, és ugyan néhány iEszköz valóban szinte mindenhol akad, ennél azért jóval többet is lehetne értékesíteni megfelelő háttérrel.

Ezt a hátteret megteremteni azonban rendkívül költséges és időigényes, a globális értékesítőcsapat felépítése, az infrastruktúra létrehozása mind-mind olyan iadások, amelyek a cég profitjába harapnának - logikusabb lépés szövetkezni egy olyan szereplővel, amelynek mindez rendelkezésére áll, nagyvállalati beágyazottsága kiváló, és első perctől képes hatalmas mennyiségeket mozgatni. Kevés ilyen szereplő van ma a piacon, az egymást nem fedő kompetenciák miatt közülük pedig egyértelműen az IBM az Apple természetes szövetségese (a Microsoft például érthető okokból nem).

A vállalatok nagyon fontos vásárlók - amelyeket az Apple jelenleg alig szolgál ki. A PC-piacon az elmúlt években jól kirajzolódott, hogy a végfelhasználók egyre kevesebb számítógépet vásárolnak, a cégek azonban hatalmas étvággyal cserélik elavult desktopjaikat és notebookjaikat. Azok a gyártók, amelyek ezt le tudták követni (Lenovo, HP, Dell) az elmúlt években erősödni tudtak, a konzumer szegmensre fókuszálók, mint az ASUS vagy az Acer viszont kellemetlen veszteségeket szenvedtek. A mobilos és tabletes piac néhány éven belül pedig eléri a PC-s piac érettségét (egyes országokban talán már most is elérte), így fokozatosan hasonló logika kezd érvényesülni itt is.

a címlapról