Szerző: Bodnár Ádám

2014. április 29. 13:02

Áll a bál a Solaris támogatása körül

Újabb szakaszához érkezett a Solaris "third party" támogatása körüli jogi hercehurca az Egyesült Államokban. Az Oracle két céget is beperelt, amelyek szerinte illegálisan nyújtanak támogatást UNIX operációs rendszeréhez, a viszontkereset azzal vádolja az Oracle-t, monopóliumra törekszik.

A Sun Microsystems idejében az ügyfelek szinte bárkitől igénybe vehettek támogatást UNIX rendszereikhez és a firmware-frissítéseket is elérhették a gépeikhez. Emellett a Sun azt is lehetővé tette a vevők számára, hogy költségtakarékossági vagy egyéb okból akár support nélkül is üzemeltessenek gépeket a támogatott rendszereik mellett, például tesztelési vagy más célból

Miután az Oracle megvásárolta a legendás hardvergyártót, alaposan átalakította a támogatási szolgáltatásokat: a gépekhez eladott támogatás éves árát a hardver árának 12 százalékában fixálta, valamint bevezette a "mindent vagy semmit" konstrukciót: az ügyfeleknek 2010 tavasza óta minden gépükre meg kell vásárolniuk a támogatást, vagy egyáltalán nem részesülnek benne. A nem támogatott hardverekkel rendelkező ügyfelek nem jogosultak frissítések letöltésére, patchekre, telefonos vagy bármilyen támogatásra. A firmware update-eket is csak a támogatási szerződéssel rendelkező szervezetek érik el.

Az Oracle a támogatási politikájának szigorítása mellett tavaly nyáron pert is indított két vállalat, a Terix és a Maintech ellen, amelyek független szállítóként kínáltak támogatást a Solaris operációs rendszerhez. Az Oracle azzal vádolta ezeket a társaságokat, hogy támogatási tevékenységük nyújtása során olyan szoftvereket terjesztenek, amelyeket az Oracle szerzői joga véd. A kaliforniai vállalat jogi osztálya szerint ez illegális.

Az egyik perbe fogott cég, a Terix most viszontkeresetet adott be az Oracle ellen, amely szerint az illegálisan próbálja meg monopolizálni a Solarishoz kapcsolódó támogatási szolgáltatások piacát, piaci fölényét használva fel a versenytársak kiszorítására. A Terix a perben a "Sherman act" második bekezdésére hivatkozik, amelyre hivatkozva a Microsoftot is megbírságolták a Windowsba épített Internet Explorer miatt. A Terix azt állítja, az Oracle a Solaris patchek és szerver firmware-ek terén élvezett természetes monopóliumát próbálja meg arra használni, hogy az ügyfeleket arra kényszerítse, tőle vásároljanak szoftver- és hardvertámogatási szolgáltatásokat, miközben ezek az ügyfelek más cégektől jobb szolgáltatást kapnának lényegesen alacsonyabb áron.

"Az Oracle vezető nem csak beismerték, hanem kimondottan hirdették az Oracle szándékát. Az Oracle és a Sun összeolvadásának napján szervezett sajtótájékoztatóan az Oracle globális ügyfélkapcsolati szolgáltatásokért felelős vezetője bejelentette: 'Meggyőződésünk, hogy csak nekünk kellene az ügyfeleinket támogatnia.... Ha harmadik félként nyújtasz multivendor-támogatást, jó ha tudod jövünk, jövünk...'" - állítja keresetében a Terix. A cég szerint az Oracle aláásta a "third party" támogatók hitelét és meggyengítette piaci pozíciójukat azzal, hogy az ügyfeleket rákényszerítette, hogy vele kössenek szerződést.

Kíváncsi vagy arra, milyen nem gyártói hardvertámogatási lehetőségek érhetők el különféle szállítók termékeihez? Mikor érdemes ezeket igénybe venni és mikor nem? Milyen buktatói lehetnek? Gyere el a 2014. június 4-i App!system konferenciára, ahol külön előadás foglalkozik a témával.

a címlapról