Szerző: Koi Tamás

2014. április 14. 14:52

Sok még a szabálytalanság az utazási oldalaknál

Az utazási honlapok többsége az Európai Unió fogyasztóvédelmi hatóságainak koordinált fellépésének köszönhetően ma már jogkövető módon kínál szállásajánlatokat a fogyasztóknak. A hatósági kontroll nélkül lesújtó lenne a kép vélik az EU-s szakemberek.

Átfogó fogyasztóvédelmi vizsgálatot tartottak tavaly nyáron az Európai Unió tagállamaiban működő nagy utazási oldalaknál (ezek azok az oldalak, ahol szállást, valamint repülőjegyet is tud foglalni magának a felhasználó). A nemzetközösség illetékes hatóságai minden évben végeznek hasonló, kiterjedt vizsgálatokat (szaknyelven söprögetést), melynek mint általában, ezúttal is meglett az eredménye: ma már az utazási oldalak többsége az uniós jog előírásai szerint kínálja ajánlatait az internetezőknek.

Volt hatása

Az ellenőrzést megelőzően a piac lesújtó képet festett. A hatóságok szakemberei ellenőrzések és vizsgálatok eredményeképp 382 olyan honlapot azonosítottak, amely nem felelt meg az uniós fogyasztóvédelmi előírásoknak, a szabályosan működő oldalak aránya csupán 31 százalék volt. A tagállami hatóságok ezután vagy megkeresték a nem szabályosan működő honlapokat üzemeltető  vállalkozásokat, és felszólították őket az uniós fogyasztóvédelmi előírások betartására, vagy – külföldi vállalkozások esetében – az illetékes tagállamtól kértek segítséget.

A vizsgálatoknak, illetve az azokat követő felszólításnak köszönhetően a mai napig 173 honlapon történtek meg a szükséges kiigazítások, így a szabályoknak megfelelő honlapok aránya már eléri az ellenőrzött oldalak 62 százalékát. 209 honlap fenntartója ellen eljárás van folyamatban, közülük 52 ígéretet tett a hibák orvoslására. Magyarországon egyébként 8 ilyen honlapot vizsgáltak a jelentés tanúsága szerint, tavaly még csupán öt működött közülük minden szempontból jogszabályszerűen, ma már azonban a vizsgált oldalak mindegyike megfelel az előírásoknak.

Hány adag sültkrumplit bír el 25 Kubernetes klaszter? (x)

Globálisan napi akár 2,5 millió rendeléssel is megbirkóznak az RDI Hungary által fejlesztett háttérrendszerek és mobilalkalmazások.

Hány adag sültkrumplit bír el 25 Kubernetes klaszter? (x) Globálisan napi akár 2,5 millió rendeléssel is megbirkóznak az RDI Hungary által fejlesztett háttérrendszerek és mobilalkalmazások.

A vizsgálat során elsősorban arra figyeltek a szakértők, hogy a szolgáltatások fő jellemzőinek adatai könnyen elérhetőek-e; hogy az árat már a folyamat elején feltüntetik-e, a választható elemekkel együtt; hogy a honlapokon szerepel-e olyan e-mail cím, ahová kérdéssel vagy panasszal lehet fordulni; valamint hogy a honlap a vásárlást megelőzően megadja-e közérthető formában a szolgáltatáshoz kapcsolódó feltételeket. Az első vizsgálat egyebek mellett kiderítette, hogy a honlapok 30 százalékánál egyáltalán nem volt feltüntetve az üzemeltető cég neve és elérhetősége, és majdnem ugyanekkora, 28 százalék volt azoknak az oldalaknak az aránya, ahol a panaszbejelentés módja és helye sem szerepelt.

Mennyi az annyi?

Különösen a fapados légitársaságok oldalait érintette az a probléma, hogy a választható szolgáltatások ára (poggyászdíj, biztosítás, elsőbbségi beszállás stb.) nem választhatóként voltak feltüntetve, emellett a szolgáltatások egyik legfontosabb paramétere, az ár az oldalak 20 százalékánál nem szerepelt központi helyen már a foglalási folyamat elején.

Az Európai Bizottság szerint az utazási szolgáltatásokat kínáló honlapok ellenőrzése kifejezetten időszerűvé vált, hiszen ma már egyre több európai polgár vásárol ilyen szolgáltatást az interneten: 2012-ben az internet-hozzáféréssel rendelkező európai fogyasztók 32 százaléka foglalt online repülőjegyet vagy szállodai szobát az Eurostat 2012-es e-vásárlási felmérése szerint.

Kubernetes képzéseinket már közel 300 szakember végezte el. A nagy sikerre való tekintettel a tanfolyamot aktualizált tananyaggal június 18-án újra elindítjuk! A 8 alkalmas, élő képzés képzés órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról