2014 nem a hordható elektronika éve lesz
Egymásra épül a hordozható elektronikai eszközök adoptációja. Az első hullámot az egyfunkciós fitneszkarkötők és társaik képezték, amelyek rászoktatják a felhasználókat az okosórára és akár az okosszemüvegre is. A gyártók már erősen helyezkednek, százmillió darabos lesz a piac néhány éven belül.
Nem az okosórák lesznek az idei karácsony slágertermékei - derül ki az IDC hordható elektronikára (wearables) vonatkozó előrejelzéséből. A piackutató szerint ennek ellenére nagyot lép előre a szegmens, idén már nem csak a korai adoptálók, hanem az átlagos felhasználók egy része is vásárol majd ilyen eszközöket. Számokban: az IDC idén mintegy 19 millió viselhető eszköz eladását prognosztizálja, ami eltörpül a 300 milliós tabletpiac és a több mint egymilliárd okostelefon mellett.
Két nagy szegmens lesz
Tovább bontható két, egymástól jól elkülöníthető szegmensre a hordozható elektronika. Az egyik oldalt a "komplex kiegészítők" képezik (Nike+ FuelBand, Jawbone UP, Fitbit tartozik ide), ezek terjedését az alacsonyabb ár és az egyszerű használhatóság hajtja majd. Ezek az eszközök képesek okostelefon nélkül, önállóan is működni, de a teljes funkcionalitáshoz PC-re vagy telefonhoz kell őket csatlakoztatni. "A komplex kiegészítők sikerrel hívták fel a figyelmet a hordozható elektronika piacára, amely az évek során csak szerény érdeklődést tudott kiváltani. A piacon beindult a zsongás, a gyártók sorban jelentik be termékeiket, a felhasználók pedig megismerkedtek a hordható elektronika által kínált értékkel" - vázolta a szegmens jelentőségét Ramon Llamas, az IDC kutatási igazgatója.
A másik szegmens az "okos kiegészítőké" az IDC nevezéktana szerint. Ide tartoznak azok a hordható eszközök, amelyek már képesek külső alkalmazásokat futtatni és megjeleníteni, ezzel funkcióikat képesek széles határok között kiterjeszteni. Az "okos kiegészítők" sajátossága, hogy önmagukban csak igen korlátozottan használhatóak, a legtöbb képességhez szükségük van egy telefon jelenlétére, amely az internet-hozzáférést és néhány további szenzort (például GPS) ad az eszközhöz. Jelenleg ezek eladásai eltörpülnek a "komplex eszközök" mellett, az IDC szerint azonban 2018-ra már a hordozható elektronika többségét az ilyen kütyük adják majd. Ebbe a szegmensbe tartoznak az okosórák például.
Már a fejlesztőket is érdekli az új szegmens (forrás: Strategy Analytics)
A harmadik szegmens a cég szerint az "okos hordhatók", amelyek már önmagukban is képesek lesznek okos eszközként működni. Az ilyen eszközök elterjedéséhez nagyobb gátat kell a gyártóknak átugrani - állítja az IDC, mivel a felhasználói élmény gyökeresen eltér minden eddig ismerttől, így nem csak az új funkciókat, de az új használati módot is újra kell tanulni. E szegmens megkülönböztetése némileg érthetetlen, a példaként felhozott Google Glass például mind a helyzetmeghatározáshoz, mind az adatkapcsolathoz a telefonra szorul, és külön társalkalmazás telepítését is igényli.
Az AI és a nagy full-full-stack trend Az AI farvizén számos új informatikai munkakör születik, vagy már ismert munkák kapnak új nevet és vele extra elvárásokat is.
Az IDC előrejelzéséből kiolvasható az is, hogy miért annyira forró ez a téma jelenleg a gyártók számára. A cég szerint 2018-ra az eladások 111,9 millió darabra nőnek, ami évente átlagosan 78,4 százalékos, robbanásszerű növekedést jelent. Nem csoda, hogy a növekedésre kiéhezett tech-cégek már hosszú ideje, évek óta igyekeznek lecsapni a lehetőségre, újabb és újabb modellekkel keresve a felhasználók igényeit.
Csak a Google
Érdekes módon egyelőre a három nagy mobilos platform tulajdonosából egyelőre csak a Google ugrott az új piacra, márciusban be is mutatta saját, Android-alapú rendszerét, az Android Weart. A platformként kínált Wearre bármely gyártó építhet saját okosórát, ezt többen, köztük az LG és a Motorola már meg is tette. Az Apple (szokásához híven) teljes hírzárlatot tart, ha fejleszt is valamit, akkor azt teljes titokban teszi. A Microsoft szintén nem jelentett be még semmit, a cég okosórás terveiről még pletykák szinten sem szivárog semmi, sejtésünk szerint a Windows-for-IoT kezdeményezés ernyője alatt készülhet ilyen platform - amely az új doktrína értelmében ráadásul ingyen elérhető lesz a gyártópartnereknek.
Az IDC mintegy 50 ezer válaszoló részvételével a különböző márkákat is felmérte, a ConsumerScape 360° szerint a felhasználók a hordozható elektronikát illetően leginkább a Samsungban bíznak meg. A dél-koreai óriást követi az Apple (amelynek jelenleg ilyen terméke egyáltalán nincs is), majd a Sony és a Google következik.