:

Szerző: Gálffy Csaba

2014. április 7. 14:49

Már létezik az autós Windows koncepciója

Egyelőre senki nem tudja, hogy az okostelefonok és tabletek után melyik lesz a következő új számítástechnikai eszköz, amely sikeressé válik. Az egyik jelölt az autó, a Microsoft most nevezte saját versenyzőjét.

A múlt héten zajlott Builden a Microsoft elképesztő mennyiségű újdonsággal lépett elő, a Windows és Windows Phone, valamint az Azure mellett a fejlesztői eszközök és nyelvek kapcsán is rengeteg fejlesztésről rántotta le a leplet a szoftverház. A bejelentések között szinte elsikkadt azonban, hogy a Microsoft bemutatta következő generációs autós szoftverét is, amely jelenleg kódnév nélkül, de gyorsan fejlődik.

Megközelítésében a "Windows in car" nagyon hasonlít az Apple CarPlay koncepciójára, a Microsoft is a felhasználó telefonjának "meghosszabbításaként" képzeli el az autós szoftverkörnyezetet. Míg az Apple értelemszerűen az iOS-re alapozza ezt, a Microsoft a Windows Phone-nal való együttműködést tekinti a rendszer alapjának, a telefon a (platformsemleges) Mirrorlink protokollon kapcsolódik az autóhoz és veszi át az irányítást a központi képernyő fölött.

A Microsoft megközelítésének előnye, hogy az Apple által fejlesztett CarPlay protokollal ellentétben a Mirrorlinknek már van némi iparági támogatása, korábban a Nokia symbianos telefonjai támogatták, az újabb modellek között a Sony Xperia Z-ben működik. Az autógyártók nagy része is ebbe az irányba indult el, a két legnagyobb személygépkocsi-gyártó, a Volkswagen és a Toyota mellett a PSA (Citroen, Peugeot) is ezt tervezi támogatni, ahogy az Alpine és a Pioneer is beépíti majd fejegységeibe.

Az autós platform tehát csupán a megjelenítést végzi, a felhasználói élményért elsősorban a telefon felel majd, az autós felület így a mobil operációs rendszer része lesz ebben a megközelítésben. A megfelelő, autóban is kényelmesen használó UI kifejlesztése hatalmas feladat, amelyben a Microsoft eddig viszonylag kevés tapasztalatot szerzett, a Ford Sync alapjait korábban beágyazott Windows adta, a felületet azonban ehhez a Ford fejlesztette.

Dobpergés: AI engineering demo day-jel és képzéssel is érkezünk!

3 csapat, 3 demó, avagy hogyan is használjuk az AI-t? November 17-én érkezik a demo day, 19-én pedig ez első AI képzésünk.

Dobpergés: AI engineering demo day-jel és képzéssel is érkezünk! 3 csapat, 3 demó, avagy hogyan is használjuk az AI-t? November 17-én érkezik a demo day, 19-én pedig ez első AI képzésünk.

A UI jelenleg még a kezdeti fázisban van, a különböző koncepciókat a Microsoft változatos körülmények között vizsgálja. A nyers ötleteket előbb szimulátoron, szemkövetéssel teszteli, majd valódi autóban, zárt pályán is kipróbálja, a felület így folyamatosan fejlődik, csiszolódik, nem csak esztétikai, de autós ergonómia szempontjából is. Maga a felület leginkább egy miniatűr Windows 8 és Windows Phone kereszteződésének tűnik jelenleg, persze a végleges kiadásig még rengeteget változik majd.

Az azonban biztosnak látszik, hogy a telefonon futó appokhoz is nyújt hozzáférést, így például vezérelhetjük a zeneszolgáltatás kliensét az autó érintőkijelzőjéről és használhatjuk a telefonos navigációt a nagyobb képernyőn. Ez az adott alkalmazások fejlesztőire is ró majd terhet, az appokhoz külön autós interfészt kell majd szabni, amely figyelembe veszi az autós ergonómia sajátosságait.

Az ageism, vagyis az életkorral kapcsolatos előítélet és diszkrimináció az IT-ban hatványozottan jelen van, akár már 35-40 évesen is bele lehet futni.

a címlapról