Szerző: Bodnár Ádám

2014. március 28. 15:15

Egészen apróra zsugorodott a BlackBerry

Már az egymilliárd dolláros árbevételt sem érte el a BlackBerry a most véget ért negyedévben, a készülékeladások a padlóra kerültek, senkinek sem kellenek a BB10-es telefonok. A vezetés ennek ellenére fogadkozik.

Egymilliárd dollár alá, egészen pontosan 976 millió dollárra esett vissza a BlackBerry bevétele a március 1-jén véget ért negyedik pénzügyi negyedévben. Egy évvel korábban a vállalat még 2,7 milliárdos bevételt környvelhetett el, a visszaesés éves szinten 64 százalékos a friss beszámoló szerint. A cég üzemi szinten 537 millió dollárt vesztett, a nettó veszteség ennél némileg kevesebb, 423 millió dollár volt. Egy évvel korábban 12 milliós üzemi veszteséget és 98 milliós nettó profitot mutatott a mérleg.

A hatalmas veszteséget csökkentette egy 149 milliós egyszeri tétel, amely korábban már leírt készletek sikeres eladásából folyt be. A vállalat egy részvényegységre jutó vesztesége ugyanakkor "csak" 8 cent volt, ami jóval kevesebb volt az elemzői várakozásoknál (55 centes volt a konszenzus), így a BlackBerry papírjai rögtön kilőttek a tőzsdén és a bejelentés nyomán 5 százalékot erősödtek villámgyorsan annak ellenére, hogy a bevétel nem érte el az elemzői által várt 1,1 milliárdot.

Színfalak mögött: így épül egy szoftverfejlesztő iroda

Betekintést nyújtunk olyan folyamatokba, melyek sokszor teljesen láthatatlanok a munkavállalók számára.

Színfalak mögött: így épül egy szoftverfejlesztő iroda Betekintést nyújtunk olyan folyamatokba, melyek sokszor teljesen láthatatlanok a munkavállalók számára.

A számok alapján egyértelműen kimondható, hogy a BlackBerry 10 generációs készülékek iránt lényegben nincs kereslet. A most lezárt negyedévben mindössze 1,3 millió BlackBerryn tudott túladni a cég (ezek se voltak kivétel nélkül BB10-es modellek) - a végfelhasználói vásárlások ezt jóval felülmúlták, a vállalat által publikált adatok szerint a vevők 3,4 millió BlackBerryt (ebből 1,1 millió BB10 rendszerűt) vittek haza az üzletekből, de ezek túlnyomó többsége korábban a kereskedőkhöz került, készleten beragadt termék volt. A hardvereladásból származó árbevétel 361 millió dollár volt mindössze, vagyis egy eladott telefonra 277 dollár jutott. Egy évvel korábban ez az érték 274 dollár volt

A hardverforgalom zuhanása azt is jelentette, a vállalat bevételének több mint felét, összesen 56 százalékot már a szolgáltatások adják, 7 százalék pedig szoftverekből folyik be. Temetni a BlackBerryt azonban egyelőre nincs ok látszólag, a likvid állomány 2,7 milliárd dollárt tett ki a negyedév végén, ami éves szinten 500 milliós csökkenést jelent. A vállalatvezetés váltig állítja, a költségcsökkentési és átszervezési program jól halad, ennek köszönhetően pedig egy év múlva eléri a nyereségküszöböt.

A kraftie a HWSW IT-karrierrel foglalkozó, immár sok tízezer IT szakembert mozgató meetup- és podcast-sorozata. Mostantól pedig már egy hírlevél is! Iratkozz fel Te is, ha szeretnél heti egyszer egy rövid, de értékes karrierfókuszú tartalmat kapni.

a címlapról