Szerző: Gálffy Csaba

2014. február 13. 15:09

Így állt a telefonos platformok csatája 2013 végén

Nagyot rántott az Apple teljesítményén az új iPhone, tavalyi részesedését azonban így sem tudta visszaszerezni az iOS. A Windows Phone meglepetésre megtorpant, az Android azonban továbbra is elképesztő ütemben tud növekedni.

Közzétette negyedik negyedévre vonatkozó okostelefon-piaci számait a Gartner. Eszerint 2013 utolsó három hónapjában mintegy 282 millió okostelefon fogyott világszerte, a piac egésze 36 százalékkal bővült 2012 hasonló időszakához képest. A növekedés üteme nagyon stabil, a piac továbbra is tartja a 30-40 százalékos növekedési ütemet, a tavalyi 38 százalék után a most mutatott 36 százalék kifejezetten jó eredménynek számít, az okostelefon nem mutatja a kifulladás jeleit (lásd növekedési grafikon lejjebb).

Android, Android, Android

A negyedik negyedév nyertese (hagyományosan) az Apple, az új iPhone megjelenése és a karácsonyi szezon mindig megrántja kicsit az almás telefonok eladásait és piaci részesedését szekvenciálisan. Éves összehasonlításban már nem mutat ilyen jól az iOS, 2012 hasonló időszakához képest csak szerény, 16 százalékos növekedést tudott elérni, ami azt jelenti, hogy a platform részesedése már ideális esetben, új iPhone megjelenése esetén tud 20 százalék fölé kapaszkodni.

Android a sztratoszférában (eladások, millió darab)

A negyedév legnagyobb növekedési ütemét megdöbbentő módon az Android produkálta, visszavéve ezt a címet a korábban lendületesen emelkedő Windows Phone-tól. Ezzel az Android részesedése éves viszonylatban 70 százalékról 78 százalékra emelkedett, az eladások pedig 144 millióról 220 millióra nőttek. Hihetetlen, hogy messze legnagyobb mobilos platformként az Android továbbra is képes ilyen ütemű növekedést produkálni. Illusztrációként, az eladások abszolút értékű növekménye (76 millió egység), mint az összes többi platform eladásai összesen a negyedik negyedévben (62 millió telefon). Ez feltehetően annak köszönhető, hogy az új okostelefon-eladások zöme a fejlődő piacokra koncentrálódik ma már, itt pedig igazából nincs ellenfele a robotos rendszerrel szerelt olcsó készülékeknek.

Negyedik negyedév - az Apple egyre kisebb púpokat rajzol (piaci részesedés, százalék)

A negyedév nagy vesztese a Windows Phone. A Microsoft mobilos operációs rendszerének korábban mutatott, rendszeresen három számjegyű növekedési üteme megtorpant, az utolsó negyedévben épp a piac bővülésével emelkedtek a wndowsos telefonok eladásai. Windows Phone-t futtató telefonokból így 8,5 millió fogyott, ami 3 százalékos részesedésre volt elegendő, pontosan úgy, ahogy egy évvel ezelőtt is. Érdemes megjegyezni, hogy a Windows Phone állt már ennél jobban is, az év folyamán volt már 3,6 százalékon is, a relatív visszaesés így még aggasztóbb.

A Windwos megtorpanására két magyarázat is lehetséges. Az egyik az ősz elején bejelentett megállapodás a Nokia mobilos részlegének eladásáról a Microsoft részére. A döntés nyomán a Nokia telefonos részlege némileg az "űrben lebegett", a lehetséges vásárlókat és a szolgáltatókat is megakaszthatta ez a fordulat, amely nem volt váratlan, mégis hirtelen történt. A másik tényező, hogy a Nokia a második félév során főleg a csúcskategóriát célzó új modellekkel rukkolt elő, miközben az okostelefon-eladások, ahogy már korábban is szól esett róla, a fejlődő piacokon pörögtek igazán. Igaz, hogy a Lumia 520 mai napig jó vételnek számít ebben a szegmensben, de ez még 2013 februárjában mutatkozott be, és az 525-tel nem sikerült igazán ütősen felfrissíteni. Aki ebben az árkategóriában keresgélt telefont karácsony körül ,az 520/525 párosra nézve azt  érezhette, hogy egy éves készüléket akarnak rásózni.

A legnagyobb a leggyorsabb - természetellenes ütemben terjeszkedik az Android (éves növekedés, százalék)

Még így is jobban áll a Microsoft, mint az egyéb platformok, a negyedév során teljesen elvesztette relevanciáját minden más mobil operációs rendszer és három szereplősre redukálódott a piac. A BlackBerry eladásai szabad szemmel már nem láthatóak, a szebb napokat látott kanadai cég részesedése egy százalék alá esett, 1,8 millió eladott okostelefonnal. Ez még persze  még mindig sokszorosa a régen haldokló Symbiannak (400 ezer telefon) vagy a Samsung által magára hagyott Badának (200 ezer).

Nagyítás az alsóházra - feketével az Android és iOS mellett fennmaradó részesedés (részesedés, százalék)

A semmiből egész jó eladásokat produkált azonban a Firefox OS, amelyből a negyedik negyedévben majd' egymillió darab fogyott, azt figyelembe véve, hogy csak néhány piacon érhető el, kvázi pilotként, ez nagyon jó teljesítmény. A Mozilla által fejlesztett operációs rendszerben van potenciál, a jelenlegi eladások azonban éppen elhelyezik a térképen a platformot, innen még nagyon hosszú és rögös az út felfelé.

Miért fontos a részesedés?

Egy modern operációs rendszer versenyképességének alapvető meghatározója, hogy a platform körül milyen ökoszisztéma alakul ki (alkalmazások, elérhető szolgáltatások, helyi tartalmak, stb.). Egy olyan platform, amely csak néhány százalékos részesedéssel bír, nem releváns a helyi fejlesztők számára. Ez pedig gyorsan ördögi körré válik: irreleváns platformra nincs miért fejleszteni, emiatt nincs tartalom, így nem is lesz érdemes ilyen eszközt vásárolni, amitől a platform irreleváns marad.

A Microsoft ennek a folyamatnak nagy haszonélvezője volt a PC-k piacán, ahol a kiváló ökoszisztémának köszönhetően gyakorlatilag kihívó nélküli domináns szereplővé vált néhány év alatt, sem az Apple, sem a Linux-disztribúciók nem tudták-tudják felvenni a versenyt. Fontos megjegyezni, hogy a dominancia nem jelenti azt, hogy az alternatívák elsorvadnak vagy eltűnnek. Az OS X körül például (a rendszer által kiszolgált szegmensben) virágzó ökoszisztéma épült ki, a DTP, a fotós, videós szakma mellett pedig ma már a webfejlesztők is előszeretettel használnak Macet. Ez azonban nem változtat azon a tényen, hogy ha egy fejlesztő a PC-felhasználók lehető legszélesebb csoportját akarja megcélozni szűkös erőforrásokkal, akkor elsődleges platformja a Windows.

Hosszabb távon hasonló hatás bontakozhat ki az okostelefonok piacán is. A széles tömegeket célzó appok számára az Android már ma is az első számú platform, ez a jövőben tovább erősödhet. Az iOS relevanciája ettől nem tűnik el, az Egyesült Államokban elképesztően erős még mindig, az Androiddal azonos piaci részesedéssel rendelkezik, maga árkategóriájában pedig globálisan is nagyon jól áll. Fontosabb hozadéka van azonban a trendnek a Windows Phone számára, a platformot a Microsoft tömeges, domináns platformmá szeretné tenni, jelenlegi részesedése és növekedési üteme azonban továbbra is messze túl kevés ehhez.

a címlapról