Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres
Július 19-én SYSADMINDAY: egy teljes security meetup, számos szórakoztató program, és Felméri Péter standupja várja az érdeklődőket!

Spotify: időkorlát nélküli ingyenes zene

Dojcsák Dániel, 2014. január 16. 12:18
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Megelőző csapást mér a Spotify a Beats Music szolgáltatásra, még mielőtt az elindulhatna. A svéd zenei streamingszolgáltató hivatalosan is bejelentette, hogy a PC-s környezetben is eltörölte az időkorlátot az ingyenes csomagoknál.

A Magyarországot is magában foglaló földrajzi bővítéskor jelentette be a Spotify decemberben, hogy mobilon és tableten az ingyenes, reklámszponzorált csomaggal korlátlan ideig lehet hallgatni zenéket. Az eddigi gyakorlat az volt, hogy a regisztráció utáni első hat hónapos periódus lejárta után havonta csak 10 órányi hallgatásig működött az ingyenes csomag -a limitet feloldani csak valamelyik előfizetéses csomag megvásárlásával lehetett. Vagy persze egy új fiók regisztrálásával.

A rádió is ingyen ad zenét reklámmal, működik is az üzleti modell

A decemberi bejelentéskor látszott, hogy az új országokban a feltételek némileg változtak a korábbiakhoz képest, például alacsonyabb lett a havidíj, illetve eltűnt a középső, mobilon nem elérhető prémium csomag, az ingyenes csomagnál pedig a Spotify tájékoztatása szerint eltörölték az időkorlátot. Igaz a hat hónap itt még nem telt le, hogy ezt a hazai felhasználók tényleg kipróbálhassák. Most viszont biztossá vált és az összes országra érvényes, hogy az ingyenes csomag időben korlátlanná vált.

Ez rövidtávon növelheti a nemrégiben 250 millió dolláros befektetést bezsebelő Spotify jogdíj-költségeit, azonban a cég szerint hosszú távon sokkal jobban megéri saját magukhoz szoktatni a felhasználókat, minthogy egy szűkebb rétegből azonnal profitáljanak. A Spotify célja nem elsősorban zenelejátszóként funkcionálni a piacon, hanem egy teljes iparági platformmá válni, amihez szükségszerűnek tűnik a felhasználói tábor ingyenes csomagokkal való duzzasztása. Egyik legális szolgáltató sem kínál időben korlátlan csomagot ingyenesen a Spotify-on kívül jelenleg.

Ennek a modellnek a fenntartásához azonban a fizetős ügyélbázis arányának növelése mellett arra is szükség van, hogy a hirdetéskiszolgáló hatékonyan működjön és a hirdetési felületek kihasználtak legyenek. A szabály az, hogy óránként maximum 3 perc hirdetés szakítja meg a számokat, fél perces blokkokban, tehát átlagosan 10 percenként hangzik el egy reklám. A magyar ingyenes felhasználók azonban tapasztalhatják, hogy egyelőre csak a betétként használt önreklámok ismétlődnek, igaz épp a napokban jelentek meg először éles kampányok, például a KFC gyorsétterem hirdetései.

Gyártói paktum várható

Eközben a Spotify francia kihívója, a Deezer sem tétlenkedik, a Le Journal du Dimanche hetilap beszámolója szerint a Deezer tárgyalásokat folytat a dél-koreai elektronikai gyártó Samsunggal egy lehetséges együttműködésről, befektetésről, aminek során a Samsung tulajdonrészt is szerezne a szolgáltatóban. A Deezer eddig is sokat profitált a partneri kapcsolatokból, a helyi mobiloperátorokkal kötött szerződéseken keresztül jutott hozzá saját bevallása szerint a fizetős ügyfeleinek nagy részéhez az előző évben.

Amennyiben a Samsunggal is sikerült egy átfogó megállapodást kötnie, akkor az minden bizonnyal azt jelenti, hogy a világszerte eladott Samsung mobilokon gyárilag ott lesz majd a Deezer zenelejátszó. Sőt, az is elképzelhető, hogy a Dropbox promócióhoz hasonlóan 1-2 évre a prémium csomagot "ingyen" kapják a felhasználók, aminek ára be lesz építve az okostelefon árába. A Dropbox esetében például egy Samsung készülék aktiválásakor a felhasználó 48 gigabájt extra tárhelyet kap két évre.

A zenei streaming piac útkeresése nagyon intenzívvé vált, a szolgáltatóknak sikerült átütnie a mainstream küszöböt, még Magyarországon is tematizálta a nem technológiai és nem médiával foglalkozó közbeszédet a Spotify, Deezer, illetve talán még a Google Music is. A helyzet misztikuma ugyanakkor, hogy a vezetőnek gondolt Spotify körülbelül egy éve nem publikált új felhasználói számokat, ami nem jelenti azt, hogy rosszul haladnak, de jelenleg senkinek elképzelése sincs arról, hogy hány felhasználó és hány előfizető van a rendszerben. A 24 millió regisztrált és a 6 millió előfizető, amire a cég hivatkozik még a bővítés és átalakítás előtti időkből, tavaly tavaszról származó adat. A Deezer ugyan ősszel frissített számokat, de az is több hónapos már, a Google Play Music pedig soha egy közelítő becsléssel sem tette könnyebbé a piac megértését.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.
A IT-üzemeltetők világnapján egy teljes security meetup, számos szórakoztató program, és Felméri Péter standupja várja az érdeklődőket az Ankertbe.