Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Csak használják az emberek az appokat, de nem veszik

Dojcsák Dániel, 2014. január 14. 15:58
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Senkinek nem kell bemutatni, hogyan változtatta meg a hétköznapokat az okostelefon és a mobilitás általában. A világon gyakorlatilag mindenhol minden iparágat felrázott az okostelefon és a piac növekedése és fejlődése még messze nem állt meg, igaz kissé más irányba rohan, mint azt sokan gondolták.

hirdetés

A Flurry Analytics mérései szerint 2013-ban 115 százalékos növekedést mutatott az apphasználat az előző évhez képest. A Flurry nem telepítéseket és egyéb távoli statisztikákat mér, hanem az ügyfeleik konkrét adataiból indul ki és a Flurry Analytics mérőrendszert használó alkalmazások minden egyes elindítását regisztrálja és végigköveti a futás teljes időtartamát. A nagyságrendet jól szemlélteti, hogy a rendszerben 2013 december 31-én 4,7 milliárd sessiont regisztráltak egyetlen nap alatt, az év során pedig 1,126 ezer billió indítás lett összesen naplózva.

Komolyodunk

2013-ban a Flurry által látott dimenziókban minden egyes kategória növekedést mutatott, a kiegészítő alkalmazások és a produktivitást segítő appok például 150 százalékkal bővültek, az Evernote és a Quip kifejezetten népszerűek lettek, miután rengeteg ember az eddig PC-s feladatok jelentős részét is mobilon vagy tableten végzi el. Még a játék kategória is tudott 66 százalékot nőni, pedig több elemző is úgy vélte korábban, hogy 2013-ban az okostelefonos játék már túl lesz a csúcson. Az Angry Birds-mánia kifújt, ma már nem a játékok adják el az okostelefont, csökkent a játékok növekedési üteme, de még így is jelentős.

A legnagyobb robbanást nem meglepő módon az üzenetküldés és közösségi megosztás kategóriája mutatta be. Ez mindenki szeme előtt történt, a HWSW is többször beszámolt az év során a WhatsApp, Viber, SnapChat hihetetlen növekedéséről, illetve az alapvető szereplők, mint a Facebook, Google és Skype eredményeiről. Ez a piac azonban jelentősen különbözik a többitől, hiszen erősen koncentrált, nagyon kevés számú szereplő hozta össze a 2012-es eredmények triplázását, a longtail pedig elhanyagolható. Ugyan a használatban valóban brutális bővülés látszik, ez nem jelenti azt, hogy ez további szereplőket mozgat majd meg, hiszen még a meglévő szolgáltatók sem tudják érdemben monetizálni a szöveges és képi kommunikációt.

A hirdetéses modellekre építő Facebook és Google várhatóan tovább növekszik, illetve az ázsiai szereplőkről sem érdemes elfeledkezni. A kérdés ebben a szegmensben csupán annyi, hogy a megfelelő funkcionalitású alkalmazások, amik elnyerik a felhasználók tetszését, képesek-e függetlenek maradni vagy beolvadnak a nagy platformokba. Ez utóbbi esetben további nagy felvásárlásoknak lehetünk majd tanúi, egyébként pedig marketing és kereskedelmi kísérletek terepévé válik majd az üzenetküldés. A WeChat esetében a kínai Xiaomi mobilgyártó egy exkluzív készülékbemutatóval kísérletezett, aminek eredményeképp a csevegőfelületen 150 ezer darab mobilt adtak el mindössze 10 perc alatt.

Nem lehet eladni az appot

Az új monetizációs technikákra szükség is lesz, ugyanis a mobilalkalmazások aranykora már most véget ért, nem lehetséges már most sem biztonságos árbevételt remélni appok kiadásából. A Gartner friss elemzése rámutat, hogy már 2012-ben is a piac 91 százalékát adták az ingyenes appok, az arány pedig tovább nő, 2017-re várhatóan 95 százalékra. Számszerűen a mostani 9,2 milliárdhoz képest 14,8 milliárd fizetős appletöltés lesz 2017-re, azonban az összes letöltés ennél jóval nagyobb ütemben, 102 milliárdról 268 milliárdra nő a következő 3 évben. A fejlesztők számára ez egy szűkülő piacot jelent, ahol egyre kevesebb felhasználó akar majd arányaiban appot vásárolni és egyre nehezebb, tehát drágább lesz őket megtalálni. Az app önmagában egyre kevésbé érték, a felhasználók többnyire teljes szolgáltatásokat keresnek, olyanokat, amelyeket mobilos appról is elérhetnek.

A Gartner szerint ez annyira súlyos tendencia, hogy 2018-ra a fogyasztói appoknak mindössze 0,01 százaléka lesz pénzügyileg sikeres a készítők számára, a többi vagy kudarcként lesz elkönyvelve, vagy az üzleti modell eleve nem az alkalmazás értékesítése lesz. Egy másik mutató szintén rossz képet fest a fizetős alkalmazások helyzetéről, ugyanis a 90 százalékuk naponta kevesebb mint 500 letöltést ér el, ami kevesebb mint 1250 dolláros napi árbevételt jelent. Ez még egy kis stúdió számára is szűkös, nagyobb csapatok üzemeltetésére pedig nem elegendő. Ken Dulaney, a Gartner alelnöke szerint ez ahhoz vezet, hogy sok fejlesztőcég a vállalati alkalmazások piaca felé fordul, illetve egyre több lesz a marketingcélú fogyasztói alkalmazás, amiknek célja nem a közvetlen bevételtermelés, hanem márkaismertség építése, termékekre való figyelemfelhívás vagy egyszerű szórakoztatás.

Máshol keletkezik a nyereség

A mobilos ökoszisztémákban a fogyasztói piac indította be a rakétákat, az adta meg a kezdeti lendületet a kezdeti években, viszont már 2012 óta jól látszik, hogy a vállalati, nagyvállalati felhasználók felé érdemes fordulni, ott komolyabb projektek és biztosabb megtérülés várható.

A fogyasztói alkalmazások piacán az alkalmazás-piacterek működési modellje is szűkítő tényező. A Gartner jelentés felhívja a figyelmet arra az egyébként nyilvánvaló tényre, hogy a felhasználók többségében ajánlók, válogatások, illetve közösségi hálózatok és reklámok alapján találnak rá alkalmazásokra, s nem keresgélnek, válogatnak, katalogizálnak, kísérleteznek önmaguk. Ennek eredményeképp egy új termékkel való megjelenés a már meglévő piacon igen nehéz és nagyon drága. Belépni ma a mobiljátékos piacra valószínűleg nagyobb költséget jelent felhasználónként, mint amennyi bevételt valaha remélni lehet a letöltés után.

A szélsőségessé váló app ökoszisztémák viszont egy már-már elfeledett problémát hozhatnak vissza, újra feltevődik a kérdés, hogy natív app vagy HTML5 alkalmazás. A Gartner szerint a böngésző továbbra is megállíthatatlanul lépdel előre, egyre kifinomultabb tartalomtovábbító platformmá válik. Ez jó hatással lehet a kompatibilitásra, növelheti a versenyképességét a két nagy mobilplatform mellett próbálkozó többinek, másik oldalról viszont rengeteg problémát vet majd fel a jövőben is a teljesítmény, működési minőség és a biztonság oldalán.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.