Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Elképesztő pofonba szaladt bele a BlackBerry

Gálffy Csaba, 2013. december 20. 15:30
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Mindennapi pénzügyi helyzete stabil, piaci pozíciói azonban gyorsan romlanak - számolt be a gyártó negyedéves teljesítényéről. A szolgáltatásokból származik a legtöbb bevétel, de ez is erősen zsugorodóban van.

Egészen apró lett a BlackBerry. A cég ma beszámolt a novemberrel záruló harmadik pénzügyi negyedévének eredményeiről, eszerint a bevételek az előző év hasonló időszakában elért 2,7 milliárdról 1,2 milliárdra zuhantak, ami 56 százalékos esésnek felel meg. A hardvergyártásból származó bevétel a teljes forgalom 40 százalékára olvadt, míg 53 százalék származott a szolgáltatásokból és 7 százalék szoftverekből és egyéb tevékenységekből. Nem szerepelt jól a BlackBerry jövőjének tartott szolgáltatási üzletág sem, a részlet bevételének mintegy harmada eltűnt, 972 millióról 636 millió dollárra esett. Még nagyobbat zuhant azonban a készülékértékesítésből származó bevétel, amely 1,62 milliárdról 480 millió dollárra esett.

A harmadik negyedévben mintegy 1,9 millió BlackBerry telefon fogyott, "ennek nagy része BlackBerry 7-es eszköz" - mondja a gyártó, pontos adatok ugyanakkor nincsenek. A BlackBerry egy másik számot is mondott, eszerint a végfelhasználók kezébe 4,3 millió okostelefon került, ezek jelentős része még a korábban az ellátási láncban felhalmozott raktárkészletekből származik. A 4,3 millió telefonból 3,2 millió futtatta a cég BlackBerry 7-es operációs rendszerét.

A cég igyekszik kiemelni a pozitív híreket is. A BlackBerry Enterprise Service 10 penetrációja lassan, de biztosan növekszik, immár 30 ezer (kereskedelmi és teszt) szerver fut világszerte, előző negyedévben ez a szám 25 ezer volt (az összes felhasználó szervezet száma pedig 80 ezer fölött van). A BBM keresztplatformos nyitása látványos siker, az első 60 napban 40 millió felhasználó regisztrált iOS-en és Androidon, és több mint egy tucat androidos gyártó írt alá szerződést a BBM előtelepítéséről (köztük az LG is). Az új QNX-divízió legújabb fejlesztéseiről a januári CES-en rántja le a leplet a cég, ezek az autóipart és a felhős rendszereket célozzák majd.

Elképesztő értékleírás, masszív üzemi veszteség

A cég gigantikus, 4,6 milliárd dolláros értékleírásra kényszerült. Ennek egy része, 1,6 milliárd dollár a raktárkészletek értékcsökkenése, a korábban értékesítettként elszámolt, ám a raktárakban porosodó telefonok könyv szerinti értéke ennyivel lett alacsonyabb (másképp fogalmazva, a korábban elkönyvelt bevételből előreláthatólag ennyi nem fog megvalósulni). A leírás nagyobb része a nem likvid vagyontárgyakat érinti, ezek értéke 2,7 milliárd dollárral esett a cég szerint. További egyszeri költséget hoz a cég CORE restrukturálási programja (266 millió dollár). A könyv szerint veszteségként elkönyvelt leírásból csak az utolsó tétel jelent valódi költséget, az értékcsökkenés nem jár készpénz mozgásával.

John Chen ideiglenes vezérigazgató - hová vezeti a céget?

A BlackBerry az egyszeri tételek nélkül is komolyan veszteséges, a cég 354 millió dollárt vesztett a negyedévben. A gyártó rövid távú életképessége ugyanakkor továbbra sincs veszélyben, a BlackBerry 3,2 milliárd dolláros készpénzállományról számolt be, szemben az előző negyedév végén számolt 2,6 milliárd dollárral, a növekményért elsősorban a 991 millió dolláros kötvénykibocsátással szerzett készpénz felel.

Irány a legalja

A BlackBerry negyedéves pénzügyi jelentésében beszámolt a Foxconnal kötött stratégiai együttműködési megállapodásról is. Ennek keretében a két cég közösen fog fejleszteni és gyártani okostelefonokat Indonézia és más fejlődő piacok számára. A cég megjegyzi, hogy ezek expliciten konzumer okostelefonok lesznek, vagyis a vállalati felhasználók magas átlagos eladási árára biztosan nem érdemes e telefonok kapcsán számítani. Mint ismeretes, a BlackBerry az indonéz piacon elképesztően népszerű, az ázsiai országban valódi státuszszimbólumnak számít egy-egy szederlogós telefon - annyira, hogy két éve például egymást taposták halálra a felhasználók egy különösen alacsony áron kínált modellért.

A BlackBerry átszervezést is bejelentett, a jövőben négy szervezeti egységre tagolódik a gyártó, külön divíziót kapnak a nagyvállalati szolgáltatások, az üzenetküldő hálózat, a QNX beágyazott rendszerek és a készülékek. Ugyan a gyártó már nem keres vevőket, ágazatokat pedig korábban sem akart egyenként eladni, tény, hogy az új szervezeti struktúrában viszonylag egyszerűen lehet divíziókat megszüntetni vagy eladni. A cég szerint az átszervezést a hatékonyabb munkavégzés indokolja, a szolgáltatások és a szoftver erősebb fókuszt kap, a készülékeké pedig hatékonyabb üzleti modellben működhet.

A jövőre vonatkozó terveket a gyártó korábban már ismertette. "Erős készpénzállománnyal rendelkezik a BlackBerry és továbbra is toronymagas piacvezetője a biztonságos mobileszköz-menedzsment rendszerek piacának világszerte. [...] A cég stratégiája továbbra is szállítani a legjobb mobil eszközöket, mobilos biztonsági és eszközmenedzsment megoldásokat a BES 10-zel, többplatformos üzenetküldési megoldást adni a BMM-mel és kibővíteni a beágyazott rendszerek között a QNX adoptációját". - mondta Chen november végén. A sorok között olvasva a BlackBerry tehát továbbra is számít a telefongyártó részlegre, nem kerül második vonalba a sikeresebb szolgáltatások mögött.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.