Szerző: Hlács Ferenc

2013. December 06. 09:31:00

Illegálisak lehetnek a félrevezető online hirdetések

Komolyabb szabályozás várhat a natív hirdetésekre. Az Egyesült Államok illetékes hatósága szerint a megtévesztő, szerkesztett tartalomnak tűnő hirdetések elhelyezése jogsértő lehet, egyelőre azonban nem tervez változtatni ezzel kapcsolatos stratégiáin. Az ANA hirdetőszövetség szerint ugyanakkor a jövőben komoly intézkedések várhatók.

Illegális lehet az úgynevezett natív hirdetések használata a weboldalakon - véli az egyesült államokbeli Federal Trade Commission (FTC). Az ilyen reklámok lényege, hogy beolvadnak az oldalak felületébe, és a tartalom részének tűnnek. Egy online kiadók között végzett felmérés szerint azok 73 százaléka engedélyezte a hirdetések ilyen formáját, amely az FTC szerint félrevezető lehet.

Edith Ramirez, a szervezet elnöknője a "Blurred Lines: Advertising or Content" konferencián elmondott beszédében rámutatott, a kereskedők már nem a klasszikus banneres megoldásokat részesítik előnyben, hanem a digitális tartalomba beolvadó, integrált hirdetéseket. Bár szerinte a hasonló reklámok akár előnyöket is jelenthetnek a vásárlók számára, azokat csak jogszerű formában szabad alkalmazni. Azáltal, hogy egy oldal a szerkesztői tartalomhoz hasonló hirdetéseket használ, azt kockáztatja, hogy információi hiteltelennek és elfogultnak tűnnek majd.

A natív reklámokat a Buzzfeed.comon különösen sokszor látni, nemrég többek között a Purina Pro Plan állateledel-márka, és a Columbia Sportswear szponzorált posztjai is feltűntek az oldal többi tartalmának megfelelő köntösben. Ramirez szerint az FTC egyelőre nem tervez külön szabályozást hozni az ügyben, ugyanakkor már létező jogszabályokon keresztül több vállalatot is vizsgált, hogy azok nem lépték-e át az elfogulatlan szerkesztői tartalom és a hirdetések közötti határvonalat.

Machine learning és Scrum alapozó képzéseket indítunk! (x) A HWSW októberben induló gyakorlatorientált, 10 alkalmas, 30 órás online képzéseire most early bird kedvezménnyel lehet regisztrálni!

Idén júniusban a szervezet levélben keresett meg egyes keresőmotorokat, felszólítva őket, hogy keresési találataikban egyértelműen különböztessék meg a fizetett hirdetéseket és a valós tartalmat. Noha az FTC nem nevezte meg, hogy a felkérés pontosan mely cégekhez címezte, valószínűsíthető, hogy az a Google, a Bing és a Yahoo! valamelyikéhez, netán mindhármukhoz szólt.

Az FTC 2009-ben nagy feltűnést keltett, mikor a iránymutatást adott ki, amelyben arra kötelezte a különböző termékeket véleményező bloggereket, hogy tartalmaikban tüntessék fel, fizetett-e nekik az adott árut gyártó vállalat. Dan Jaffe, az Association of National Advertisers (ANA) hirdetőszövetség lobbistája szerint Ramirez szavai alapján bár az FTC egyelőre nem tervez változtatni stratégiáin, ugyanakkor a konferencia előrelépést jelenthet a témában, és a szervezet a jövőben valószínűleg komoly lépéseket tesz majd a félrevezető tartalmak visszaszorítására.

a címlapról