Szerző: Gálffy Csaba

2013. december 4. 17:10

Tabletpiac: lassuló növekedés

Visszalendül az inga a nagyobb tabletek felé, ahogy a kisebbeket elkezdik kannibalizálni a phabletek - állítja az IDC. A Windows-nak nem jósol nagy tabletes jövőt a piackutató, de ez inkább a sajátos definícióknak tudható be.

A piac harmadára szorult be az iPad idén az IDC előrejelzése szerint. A tabletek eladásai továbbra is elképesztő ütemben nőnek, idén 221 millió darab fog fogyni, ez 53,5 százalékos növekedést jelent 2012-höz viszonyítva. A piackutató szerint jövőre lassulni fog a növekedés, a hirtelen hatalmasra nőtt eladások 22,2 százalékkal emelkednek tovább. A hosszútávú jóslat szerint pedig 2017-re fulladhat ki (a jelenleg rendelkezésre álló információk alapján) a tabletek növekedése, amikor 386 millió egység fogyhat.

Tablet. De kicsi vagy nagy?

Az előrejelzés szerint idén elképesztően sikeresnek bizonyultak a 7-8 hüvelykes táblagépek, ez a szegmens egy év alatt 53 millióról 125 millióra nőtt, ami 135 százalékos, robbanásszerű növekedésnek felel meg. A 8-11 hüvelykes gépek piaca eközben stagnált, 90-ről mintegy 93 millióra nő 2012-ről 2013-ra. A trend az IDC szerint a jövőben némileg kiegyenlítődik, a nagyobb tabletek is visszaállnak a növekedési pályára, a kisebb modelleké pedig némileg lassul majd.

Egy érdekes probléma a kis és nagy kijelzők szegmentációja. A piac jelenleg a kis tabletek felé dőlt az elmúlt 24 hónapban, de paradox módon a nagyobb méretű telefonok (phabletek) népszerűsége azt hozta magával, hogy ez az inga visszalendül. Az IDC szerint a felhasználók nem látnak elég nagy különbséget a kis tablet és nagy telefon kategória között, így egy 5-6 hüvelykes phablet mellé nem vásárolnak 7 hüvelykes tabletet. Magyarra fordítva, a phabletek érezhetően kannibalizálják a 7-8 hüvelykes piacot. A piackutató szerint az új generációs, iPad Airrel fémjelzett, minden korábbinál könnyebb és vékonyabb 10 hüvelykes tabletek pedig újra vonzó vásárlási célpontot jelentenek.

 

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

"Egyes piacokon a felhasználók már most inkább nagy telefont vásárolnak a kisebb tabletek helyett, ennek megfelelően módosítottuk hosszútávú előrejelzéseinket" - mondja Tom Mainelli, a tabletpiacért felelős IDC-elemző. "A fejlett piacokon, mint az Egyesült Államok, ahol a tabletek már 2010 óta nagy számban fogynak és viszonylag kialakult piacot jelentenek, ez a kannibalizáló hatás visszafogottabb lesz, itt a piac telítettsége fogja majd vissza a keresletet" - tette hozzá.

Windows tableten? Inkább 2-in-1-en

A nagyobb tabletek felé tolódó kereslet fontos fejlemény lehet a Windows-t futtató eszközök számára, az operációs rendszer egyelőre jobban érzi magát a nagyobb képátlójú eszközökön. Ennek ellenére az IDC jóslata szerint a Windows-alapú tabletek nem tudnak majd előrelépni piaci részesedésben, még 2017-re is csak a piac 10 százalékát teszi majd ki, miközben az iPadek mintegy 30 százalékot, az Android pedig szinte 60 százalékot fed majd le.

A Windows-alapú tabletek (és 2-in-1) modellek az IDC szerint idén már nem érnek el áttörést, a gyártók túl későn kezdték az ünnepi szezonra időzített hajrát. Ugyan a Dell, a HP, a Lenovo és a többi nagy PC-gyártó is piacra dobta ilyen termékeit, ezek egyelőre csak korlátozott darabszámban érhetőek el, ami visszafogja majd e termékek piaci hatását.

Érdemes megemlíteni, hogy az IDC tabletként az olyan eszközöket definiálja, amelyekhez nem jár billentyűzet. A "téphető noteszek" vagy "dokkolható tabletek" kategóriája a piackutató szerint már a PC-két erősíti, az ilyen modellek körében pedig a Windows várhatóan domináns marad a jövőben. Ahogy a PC-piacra vonatkozó IDC-kutatás is említi, az ilyen 2-in-1 (noteszgép és tablet egyben) eszközök gyorsan nagy népszerűségre tehetnek szert a piacon, kérdéses, hogy az ilyen gépek PC-s besorolása mennyire állja meg a helyét a piaci realitások fényében. A józan ész szerint ugyanis az asztali gép - desktop replacement (DTR) - mainstream notebook - ultrabook - 2-in-1 - nagy tablet - kis tablet egyetlen, folytonos piacot képeznek, az IDC-féle szegmentáció így minimum önkényesnek tűnik.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról