Szerző: Koi Tamás

2014. január 23. 16:15

Reklámmal csökkentene távközlési rezsit a BTel

Egyedülállónak nevezett internetes hirdetési modellel állt elő az egyik magyarországi távközlési szolgáltatónak számító Business Telecom Nyrt. A cég nem kötelező jelleggel célzott internetes hirdetéseket jelenítene meg előfizetőinek, melynek megtekintéséért csökkenthetik az internet-előfizetés díját.

A 2006-ban alakult, eleinte kis lakótelepi távközlési szolgáltatóként működő Business Telecom Nyrt. (BTel) szerint Magyarországon és külföldön egyaránt forradalmat hozhat az internetes reklámpiacon, illetve a távközlési szolgáltatások piacán egy új, a cég által teljesen egyedülállónak titulált hirdetési modell, az Xprime. A lakossági internetszolgáltatásokra előfizető ügyfelek ennek keretében célzott reklámokat nézhetnek a böngészőjükben, cserébe kompenzációt kaphatnak a havi számlájuk végösszegéből.

Önként kért reklámblokk

A hirdetési modell a szolgáltató szerint az előfizetők, a hirdetők, valamint a BTel érdekeit egyaránt szolgálja, hiszen az ügyfelek akár nulla forintra is csökkenthetik az internet-hozzáférés költségeit, a reklámozók célzott hirdetéseket juttathatnak el az ügyfelekhez, a szolgáltató pedig - amennyiben a modell sikeres lesz - jelentősen növelheti ügyfélállományát. A, február elsején induló Xprime használata teljes mértékben fakultatív jellegű lesz, ígéri a cég, ettől függetlenül a BTelnél már középtávon arra számítanak, hogy az ügyfelek 80 százaléka használni fogja a szolgáltatást és jelentősen le is töri majd vele az internetelérés költségeit.


Takács Krisztián, a BTel elnök-vezérigazgatója

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Az Xprime használata regisztrációhoz kötött, és értelemszerűen kizárólag a BTel előfizetői számára érhető el. Takács Krisztián, a szolgáltató elnök-vezérigazgatója egy mai sajtótájékoztatón közölte, a rendszer a regisztráció során megadott adatok, valamint a regisztrációs kérdőívben feltett kérdések alapján targetálja a hirdetéseket, jóllehet arra nem kaptunk egyértelmű választ a szolgáltató képviselőitől, hogy az Xprime mi alapján dönti el, hogy a háztartásban élők közül éppen ki ül a számítógép előtt, vagy az adott internetelérést éppen ki használja.

Habár a szolgáltató határozott álláspontja, hogy ez a reklámmodell jelentős költségmegtakarítást eredményez, az online reklámipart közelebbről is ismerő szakértők szerint legalábbis kérdéses, hogy mekkora spórolás érhető el vele. Igazán nagy reklámkampányokhoz ugyanis alapvetően kevésnek számít a BTel jelenlegi, körülbelül százezres ügyfélállománya (melyből a szolgáltató törekvései ellenére bizonyára nem is mindenki regisztrál az Xprime-ra), másrészt a körülbelül félóránként jelentkező hirdetések az online reklámpiac árazását figyelembe véve még akkor sem termelnek elég bevételt egy legalább havi 3000 forintba kerülő internetszolgáltatás árának a "kinullázásához", ha a hirdetést egyébként kötelezően végig kell nézniük az ügyfeleknek ahhoz, hogy kompenzációt kapjanak. További kihívást  jelenthet, hogy az online reklámpiac jelenlegi helyzete sem igazán kedvez egy új szereplő megjelenésének.

Elrúgják a pöttyöst?

A fentiek mellett komoly érdekellentétet szülhet a tartalomtulajdonosi körök és a szolgáltató közt, ha a reklámokat a rendszer a médiafogyasztási szokások alapján is targetálja, tehát például egy gazdasági vagy informatikai oldal megjelenítése előtt a BTel a tartalommal kontextusban lévő hirdetést helyez ki. Végül pedig a hirdetési bevételeket - ezzel az egész rendszer működőképességét - alapjaiban meghatározhatja a kérdés, hogy mennyire számítanak értékes reklámcélpontnak azok az internetezők, akik a netelőfizetés költségein ilyen módon kívánnak spórolni - korábban számos kutatás készült arra vonatkozóan, hogy a reklámokat legkevésbé elutasító, vagy a reklámokat a legintenzívebben fogyasztó felhasználók a reklámozók számára minden paraméterükben a legkevésbé értékes célcsoport. Az elérést valamelyest növelheti, ha a BTel nemzetközi törekvései sikeressé válnak - a cég Szlovákiában, Ausztriában és Németországban hoz létre leányvállalatokat a napokban, illetve francise rendszerben is értékesíteni kívánja az Xprime-t.

Az internet-előfizetésekhez kapcsolt reklámozás egyébként egyáltalán nem új jelenség, jóllehet tény, hogy nem kötődik olyan elszámolási modellhez, melyet a BTel bevezetett. Az internetes tartalmakba, vagy azok elé ágyazott, proxyalapon kiszolgált hirdetések több mint 20 éve jelen vannak az interneten, de ezek sosem tudtak jelentős sikereket elérni a médiapiac hagyományos szereplőivel szemben.

A BTelről

A Business Telekom Nyrt-t 2006-ban egy kecskeméti lakótelepen alapította egy testvérpár. A cég rövid idő alatt az egyik legnagyobb telekommunikációs white label szolgáltatóvá nőtte ki magát az országban, így telefonvonalat, xDSL és műholdas internetet, valamint IPTV-t és műholdas  tévészolgáltatást is kínál ügyfeleinek. A szolgáltató 2010-től mobilnet-elérést is kínál: BTel a Vodafone mobilnet-szolgáltatását értékesíti saját márkanéven.
A 2012-ben a BÉT-en, tavaly óta pedig a Frankfurti Értéktőzsdén is jegyzett részvénytársaságról sokáig mint a 2011/12-es frekvenciaaukció egyik nagy titkos befutójaként spekulált a sajtó, Takács Krisztián elnök-vezérigazgató ugyanakkor korábban leszögezte: a BTel a mobilpiaci szerepvállalását leginkább virtuális szolgáltatóként tudja elképzelni.
a címlapról

VISION

0

Olcsóbb Vision Pro-ra fekszik rá az Apple

2024. június 19. 13:00

A második generációs eszköz fejlesztése helyett egy alacsonyabb árkategóriára lövő hardverre összpontosít az almás cég, ami 2025-ben jelenhet meg.