Szerző: Koi Tamás

2014. január 23. 16:15

Reklámmal csökkentene távközlési rezsit a BTel

Egyedülállónak nevezett internetes hirdetési modellel állt elő az egyik magyarországi távközlési szolgáltatónak számító Business Telecom Nyrt. A cég nem kötelező jelleggel célzott internetes hirdetéseket jelenítene meg előfizetőinek, melynek megtekintéséért csökkenthetik az internet-előfizetés díját.

A 2006-ban alakult, eleinte kis lakótelepi távközlési szolgáltatóként működő Business Telecom Nyrt. (BTel) szerint Magyarországon és külföldön egyaránt forradalmat hozhat az internetes reklámpiacon, illetve a távközlési szolgáltatások piacán egy új, a cég által teljesen egyedülállónak titulált hirdetési modell, az Xprime. A lakossági internetszolgáltatásokra előfizető ügyfelek ennek keretében célzott reklámokat nézhetnek a böngészőjükben, cserébe kompenzációt kaphatnak a havi számlájuk végösszegéből.

Önként kért reklámblokk

A hirdetési modell a szolgáltató szerint az előfizetők, a hirdetők, valamint a BTel érdekeit egyaránt szolgálja, hiszen az ügyfelek akár nulla forintra is csökkenthetik az internet-hozzáférés költségeit, a reklámozók célzott hirdetéseket juttathatnak el az ügyfelekhez, a szolgáltató pedig - amennyiben a modell sikeres lesz - jelentősen növelheti ügyfélállományát. A, február elsején induló Xprime használata teljes mértékben fakultatív jellegű lesz, ígéri a cég, ettől függetlenül a BTelnél már középtávon arra számítanak, hogy az ügyfelek 80 százaléka használni fogja a szolgáltatást és jelentősen le is töri majd vele az internetelérés költségeit.


Takács Krisztián, a BTel elnök-vezérigazgatója

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Az Xprime használata regisztrációhoz kötött, és értelemszerűen kizárólag a BTel előfizetői számára érhető el. Takács Krisztián, a szolgáltató elnök-vezérigazgatója egy mai sajtótájékoztatón közölte, a rendszer a regisztráció során megadott adatok, valamint a regisztrációs kérdőívben feltett kérdések alapján targetálja a hirdetéseket, jóllehet arra nem kaptunk egyértelmű választ a szolgáltató képviselőitől, hogy az Xprime mi alapján dönti el, hogy a háztartásban élők közül éppen ki ül a számítógép előtt, vagy az adott internetelérést éppen ki használja.

Habár a szolgáltató határozott álláspontja, hogy ez a reklámmodell jelentős költségmegtakarítást eredményez, az online reklámipart közelebbről is ismerő szakértők szerint legalábbis kérdéses, hogy mekkora spórolás érhető el vele. Igazán nagy reklámkampányokhoz ugyanis alapvetően kevésnek számít a BTel jelenlegi, körülbelül százezres ügyfélállománya (melyből a szolgáltató törekvései ellenére bizonyára nem is mindenki regisztrál az Xprime-ra), másrészt a körülbelül félóránként jelentkező hirdetések az online reklámpiac árazását figyelembe véve még akkor sem termelnek elég bevételt egy legalább havi 3000 forintba kerülő internetszolgáltatás árának a "kinullázásához", ha a hirdetést egyébként kötelezően végig kell nézniük az ügyfeleknek ahhoz, hogy kompenzációt kapjanak. További kihívást  jelenthet, hogy az online reklámpiac jelenlegi helyzete sem igazán kedvez egy új szereplő megjelenésének.

Elrúgják a pöttyöst?

A fentiek mellett komoly érdekellentétet szülhet a tartalomtulajdonosi körök és a szolgáltató közt, ha a reklámokat a rendszer a médiafogyasztási szokások alapján is targetálja, tehát például egy gazdasági vagy informatikai oldal megjelenítése előtt a BTel a tartalommal kontextusban lévő hirdetést helyez ki. Végül pedig a hirdetési bevételeket - ezzel az egész rendszer működőképességét - alapjaiban meghatározhatja a kérdés, hogy mennyire számítanak értékes reklámcélpontnak azok az internetezők, akik a netelőfizetés költségein ilyen módon kívánnak spórolni - korábban számos kutatás készült arra vonatkozóan, hogy a reklámokat legkevésbé elutasító, vagy a reklámokat a legintenzívebben fogyasztó felhasználók a reklámozók számára minden paraméterükben a legkevésbé értékes célcsoport. Az elérést valamelyest növelheti, ha a BTel nemzetközi törekvései sikeressé válnak - a cég Szlovákiában, Ausztriában és Németországban hoz létre leányvállalatokat a napokban, illetve francise rendszerben is értékesíteni kívánja az Xprime-t.

Az internet-előfizetésekhez kapcsolt reklámozás egyébként egyáltalán nem új jelenség, jóllehet tény, hogy nem kötődik olyan elszámolási modellhez, melyet a BTel bevezetett. Az internetes tartalmakba, vagy azok elé ágyazott, proxyalapon kiszolgált hirdetések több mint 20 éve jelen vannak az interneten, de ezek sosem tudtak jelentős sikereket elérni a médiapiac hagyományos szereplőivel szemben.

A BTelről

A Business Telekom Nyrt-t 2006-ban egy kecskeméti lakótelepen alapította egy testvérpár. A cég rövid idő alatt az egyik legnagyobb telekommunikációs white label szolgáltatóvá nőtte ki magát az országban, így telefonvonalat, xDSL és műholdas internetet, valamint IPTV-t és műholdas  tévészolgáltatást is kínál ügyfeleinek. A szolgáltató 2010-től mobilnet-elérést is kínál: BTel a Vodafone mobilnet-szolgáltatását értékesíti saját márkanéven.
A 2012-ben a BÉT-en, tavaly óta pedig a Frankfurti Értéktőzsdén is jegyzett részvénytársaságról sokáig mint a 2011/12-es frekvenciaaukció egyik nagy titkos befutójaként spekulált a sajtó, Takács Krisztián elnök-vezérigazgató ugyanakkor korábban leszögezte: a BTel a mobilpiaci szerepvállalását leginkább virtuális szolgáltatóként tudja elképzelni.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról