Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

A 3D tévézés halott, de a 3D tévé nem

Koi Tamás, 2013. szeptember 26. 15:28
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

A magas gyártási költségek miatt hiába hátrál ki egyre több tartalomszolgáltató a 3D-s televíziózás mögül, mindez a legfrissebb jóslatok szerint nem vezet a 3D-s tévék eltűnéséhez. Éppen ellenkezőleg, pár éven belül lényegesen több 3D-s megjelenítésre alkalmas tévékészülék találhat gazdára, mint napjainkban.

Hiába mond le egyre több tévécsatorna és műsortulajdonos arról, hogy 3D-s tartalmat állítson elő vagy közvetítsen, a 3D-s megjelenítésre alkalmas tévékészülékek piaca rövid távon így is növekedhet - hívja fel a figyelmet egy friss piaci előrejelzés. A Futuresource Consulting jóslata szerint a következő négy évben a 3D-s tévék piaca 166 százalékkal nőhet, így 2017-ben már több mint 157 millió olyan tévé találhat gazdára, mely a jelenlegi technológiákkal, azaz szemüveg viselése esetén térhatású képet biztosít.

Mindez összességében azt jelentheti, hogy 2017-ben az összes eladott tévé több mint 58 százaléka lehet 3D-képes, ami szignifikáns növekedés a jelenlegi 18 százalékos arányhoz képest. A Futuresource szerint bár a 3D-s tévék ára folyamatosan csökken, illetve idővel teljesen eltűnik az induláskor még többszörös árkülönbség, a 3D-s tartalmak egyre inkább a prémium on-demand szegmensbe helyeződnek át. Ennek elsődleges oka, hogy a megfelelő 3D-s élményhez nem elég a 2D-3D konverzió, a műsorokat eleve ebben a formában kell rögzíteni, forgatni, ez pedig hatalmas többletköltséget jelent a tartalomgyártóknak.

Nem véletlen, hogy egyre több tartalomszolgáltató hátrál ki a technológia mögül, jóllehet pár évvel ezelőtt a 3D-s tévézés legnagyobb zászlóvivőinek számítottak. Ilyen például a Walt Disney tulajdonában álló amerikai ESPN, mely júniusban bejelentette, az év végén leállítja 3D-s sportcsatornáját. Az amerikai tartalomtulajdonos döntése különösen azért számított komoly tőrdöfésnek a 3D-s televíziózás számára, mivel a cég éppen az egyik legnagyobb vásárlóerővel bíró piacra koncentrál elsősorban, mely egyben a filmes és televíziós műsorok egyik meghatározó előállító- és befogadópiaca is egyben.

Mostanra ugyanakkor az is kiderült, hogy nem mindenki kívánja követni az ESPN (vagy éppen Európában a BBC) útját. A BSkyB például továbbra is kitart a 3D-s sportközvetítések mellett (a társaság kizárólagos joggal közvetít Premier League mérkőzéseket Nagy-Britanniában), de az időközben a Liberty Global kezébe került Virgin Media is úgy döntött, hogy növeli a 3D-s műsorok választékát.

A 3D-s tévék piacának növekedése ugyanakkor mindenképpen csalóka képet festhet a tartalomfogyasztási szokásokkal és a 3D-s tartalmakat ténylegesen is igénylő háztartások kapcsán. Manapság ugyanis gyakorlatilag bármilyen, nagy képfrissítésű panellel ellátott tévé képes 3D-s kép megjelenítésére, ha a tévékészülék elektronikája, illetve elsősorban a szoftver ezt támogatja. A gyártók számára a 3D-s tévék esetében az egyetlen többletköltség az aktív vagy passzív szemüvegek legyártása lehet - vagyis pont annak az eszköznek a költségei, melyek a 3D-s televíziós műsorfogyasztás felhasználói élményét a leginkább gyengítik.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.